V regáloch obchodov je podľa neho dlhodobo nedostatok domáceho mäsa, tukov, olejov, mliečnych výrobkov aj ovocie a zelenina. Väčšina sa musí dovážať. Mnohé slovenské produkty majú navyše zložky privezené z cudziny. Aj preto je obchodná bilancia Slovenska v segmente potravín aktuálne mínus 1,7 miliardy eur.
O pandemickom roku a problémoch obchodníkov aj potravinárov sa TREND rozprával s predsedom Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) Martinom Krajčovičom.
Aký mala pandémia dosah na obchodníkov?
Bolo to veľmi ťažké obdobie. Ale okrem výpadkov niektorých komodít v rámci európskych trhov, sme nezaznamenali žiadne dramatický nedostatok tovarov. Európsky jednotný trh sa ukázal ako efektívny a funkčný, pretože sme tu mali najväčšiu krízu po 2. svetovej vojne a spotrebitelia to v rámci obchodu nijako nepocítili.
Obchod dokázal ťahať slovenskú ekonomiku aj v čase krízy. Členovia SAMO vytvorili nové investície za 163 miliónov eur, medziročne zvýšili zamestnanosť o 703 pracovníkov a dokázali dočasne zamestnať viac ako 3 700 ľudí, ktorí prišli pre lockdown o svoje pôvodné zamestnanie.
Spomínate výpadok komodít. O čo konkrétne išlo?
Ako v obchode a logistike, tak aj vo výrobe sa vyskytli problémy, ale zvládli sme ich. Počas prvej vlny hrozil pre zatvorenie maďarských hraníc kolaps zásobovania nielen distribučných centier, ale aj obchodov v Bratislave potravinami a drogériou. V spolupráci s dopravnou políciou sa podarilo všetko vyriešiť aj napriek veľkým blokádam kamiónovej prepravy.
Akvizičné chúťky Tkáča rastú. Kúpil ďalšiu maloobchodnú značku. Cena je nižšia, než sa čakalo
Cenové nožnice
Výrobcovia aj obchodníci mali v spojitosti s pandémiou dodatočné náklady. Ako sa pretavili v cenách?
Dodatočné náklady obchodníkov združených v SAMO sa vyšplhali na 37 miliónov eur, z čoho šesť a pol milióna eur tvorili mimoriadne odmeny pre zamestnancov v prvej línii. Čo sa týka cenotvorby, tak sa dosah nedá úplne vyčísliť, keďže sa zmenilo aj spotrebiteľské správanie.
Nakoľko viaceré skupiny obyvateľstva boli vo finančnom ohrození, cena základných komodít takmer nestúpala alebo dokonca niektorí obchodníci vybrané produkty zlacnili. Jednotlivé štáty okrem toho pomáhali domácim producentom potravín s mimoriadnymi nákladmi, aby udržali cenovú a výrobnú stabilitu. Žiaľ na Slovensku covidovú pomoc potravinári nedostali.
Dlhodobo platí, že ceny domácich výrobkov sú v priemere o dvadsať percent drahšie než ceny zahraničných. Čím to je a čo spravila pandémia s týmito nožnicami?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?