Sony minulý týždeň ohlásila predaj fabriky na výrobu televízorov v Nitre. Od apríla tam pre ňu oficiálne montuje televízory jej taiwanský dodávateľ a nový väčšinový vlastník tejto fabriky Foxconn. Sony plánuje v tomto roku vyrobiť až 40 percent televízorov v „cudzích fabrikách“. Foxconn, naopak, podiel vyrobených televízorov pre iné značky zvyšuje. Tento rok vyrobí niekoľko miliónov televízorov aj pre LG, Philips, Samsung či Vizio.
Apple z Číny
Za posledných niekoľko mesiacov sa dá nájsť viacero produktov svetových značiek, ktoré bude vyrábať práve Foxconn, prípadne iní kontraktní výrobcovia elektroniky (ECM – Electronic Contract Manufacturer). Tento trend zákazkovej výroby nie je ničím novým, no zatiaľ ho väčšina svetových značiek využívala opatrne. Najmä pre zachovanie kontroly, kvality a v neposlednom rade aj prestíže u zákazníkov. Tým erudovanejším sa ťažko počúva, že výrobok Apple vlastne vyrába Foxconn v Číne podľa „nákresov“ americkej ikony v inováciách. Už dlhé roky Taiwanci produkujú všetky „vychytávky“ od Applu. Ale aj telefóny Nokia či Motorola, Sony PlayStation, počítače a notebooky HP, Dell, Acer aj Vaio.
Pred zhruba dvomi mesiacmi Dell ohlásil predaj svojej poľskej fabriky tomuto výrobcovi. Sony predáva japonskú fabriku na LC displeje pre mobily a digitálne kamery v meste Yasu japonskej Kyocere. Dokonca s nezverejnenou stratou, keďže túto fabriku získala pred piatimi rokmi drahšie od Chi Mei Optoelectronics (dnes súčasť skupiny Hon Hai Precision Industry, teda Foxconnu). Toshiba oznámila, že predáva singapurskú výrobu LC displejov pre svoje notebooky taiwanskému AU Optronics.
Krivka úsmevu
V kríze sa hráči v elektrotechnickom priemysle zbavujú výrob. Riaditeľ konzultačnej spoločnosti IPA Ján Košturiak to vysvetľuje pomocou takzvanej krivky „úsmevu hodnotového reťazca“. „Linka, ktorá sa v posledných rokoch zakrivila, ukazuje, že v hodnotovom reťazci najviac zarábajú tí, čo sú na jeho začiatku a konci. V strede je výroba a montáž, tam sa zarába najmenej,“ vysvetľuje. Outsourcing sa teda dostal tak ďaleko, že firmy prepúšťajú lacnejším výrobcom celú produkciu. V zásade si nechávajú aktivity s najvyššou pridanou hodnotou: výskum a vývoj, dizajn a marketing s obchodom.
Svetové firmy postupne prichádzajú na to, že najcennejšie, čo majú, nie sú stroje a robotníci, ale ich značka a dizajnéri. Vo výrobe najviac tak diktujú, kto má dodávať niektoré špecifické komponenty. Samozrejme, vlastnými ľuďmi kontrolujú výstup. Práve v kríze výrazne cítiť aj ďalšie výhody. Znižujú fixné náklady a získavajú dodatočnú hotovosť z predaja aktív. Navyše sa nemusia obávať výkyvov na trhu, ktoré budú znášať dodávatelia hotových výrobkov. Zbavením sa ozrutných fabrík a výrob sa firma citeľne zúži. J. Košturiak hovorí, že z výroby sa stala v posledných rokoch komodita, ťažko sa v nej dosahuje výnimočnosť a konkurenčná výhoda.
Slovenské skúsenosti
Na Slovensku takto už dávnejšie fungujú aj domáci hráči. Napríklad výrobky značky Orava sa vyrábajú v partnerských fabrikách – aj Foxconnu. Aj keď sa „kreslia“ na Slovensku. „Využívame to, že na tých výrobných linkách a s tými zamestnancami sa robia aj tie najvychytenejšie elektronické značky,“ hovorí Mário Praslička, marketingový riaditeľ Oravy. Dodáva, že aj pracovníci Foxconnu sú školení špičkovými ľuďmi zo Sony, LG, HP a ďalších. Rovnaký biznis model má košický Antik. Podľa slovenských výkresov a plánov vyrába v Číne satelitný monitoring pre autá. U týchto menších výrobcov išlo o logický krok, keď sa im neoplatí pri nižších objemoch držať vlastnú fabriku.
Väčší hráči sú do outsourcingu tlačení najmä finančnými výkazmi, keďže výnosy z objemov vo svojich fabrikách dávno bez problémov dosahujú. V blízkej budúcnosti sa určite nielen elektrotechnika stane svedkom čoraz väčšej miery presúvania výroby do cudzích rúk. Podľa J. Košturiaka pre svetové firmy bude rozhodujúce mať zákazníkov, znalosti v oblasti inovácií a vytvárania novej hodnoty pre zákazníka.
Foto na titulke - Vlado Benko
Viac o tom, že predaj Sony výrobu televízorov na Slovensku neoslabí, si prečítajte v aktuálnom vydaní TRENDU.