Až 81 % ľudí si pred kúpou produktu hľadá informácie na internete

Posledná veľká realizovaná štúdia z roku 2013 tvrdí, že až 81 % ľudí si pred kúpou produktu o ňom hľadá informácie na internete. A to bolo v roku 2013. Dnes sa dá predpokladať, že toto číslo bude ešte vyššie.

Online marketing je dnes nevyhnutnou súčasťou nielen veľkých, ale aj malých a stredných podnikov. Ľudia sú dnes viac ako kedykoľvek predtým zvyknutí nakupovať online. Na to by nemali zabúdať ani malí a strední podnikatelia. Ak ste jedným z nich a neviete, ako s online marketingom začať, vie vám pomôcť aj správne nastavená marketingová stratégia. Ako však vyzerá tá stratégia, ktorá vám zaručí rast? Poďme na to krok po kroku.

1.  Vybudujte niečo, čo bude 100 ľudí milovať, nie niečo, čo sa bude ako-tak páčiť miliónu

Autorom tejto vety je zakladateľ celosvetovo úspešnej spoločnosti Airbnb Brian Chesky. Ide v podstate o to, že je lepšie zasiahnuť menšiu skupinu ľudí, ktorí budú o vašej značke spievať chválospevy, ako byť známy mase, ktorá si o vás myslí, že ste celkom fajn. 

Krátkodobé prenájmy zaujímavých ubytovaní preslávili spoločnosť Airbnb po celom svete.
Zdroj: Unsplash
Krátkodobé prenájmy zaujímavých ubytovaní preslávili spoločnosť Airbnb po celom svete.

Takým príkladom značky môže byť aj slovenský predajca outdooroveho oblečenia Black Hill Outdoor, ktorý má pomerne úzke portfólio produktov určených pre konkrétny typ spotrebiteľa. 

Black Hill Outdoor sa zameriava výlučne na výrobu a predaj produktov z merino vlny. „Nášmu klientovi Black Hill Outdoor veľmi pomohlo, že sme vybrali vhodné marketingové kanály hneď na začiatku, a to na základe podrobnej analýzy a faktov, nie len pocitovo,“ hovorí Ľubomír Radič z košickej agentúry Vivantina.Keď sme im poradili urobiť si prieskum v cieľovej skupine, výsledky prekonali očakávania.“

Zdá sa vám nápad zamerať sa na úzku cieľovú skupinu pomerne odvážny a neistý? Naozaj sa nemáte čoho obávať. Vytvorte produkt, ktorý si konkrétni ľudia zamilujú a uvidíte, že práve oni sa stanú vašimi najlepšími „influencermi“.

2. Spoznajte vašu konkurenciu

Asi jedno z najstarších pravidiel marketingu je, že musíte vedieť, čo ponúkajú iní, aby ste sa od nich vedeli odlíšiť. Bez toho, aby ste poznali svoju konkurenciu, nemáte ako vedieť, čo ich zákazníkom chýba, po čom túžia, čo im vy viete ponúknuť navyše. „Jedným z prvých krokov, ktoré počas tvorby stratégie s klientmi robíme, je práve analýza konkurencie a trhu. Je to dôležitá súčasť, pretože stratégia sa vždy robí z nadhľadu nad celou situáciou a detailný pohľad na trh pomôže určiť, akým smerom sa ďalej uberať, alebo naopak, čomu sa radšej vyhnúť,“ tvrdí Radič z agentúry Vivantina, ktorá pre svojich klientov pripravuje marketingové stratégie na mieru. 

Medzi ich klientov patria značky ako napríklad známe Kúpele Sliač, Hell Energy, z oblasti zdravotníctva napríklad značky ako Venasum, FRAIS, AF Rehab, či výrobné firmy s vlastným produktom, ako sú Elen, Naturmedic, Black Hill Outdoor, WSD13 a množstvo iných.

Na snímke spoluzakladatelia košickej marketingovej agentúry Vivantina. Zľava Ľubomír Štulajter a Ľubomír Radič.
Zdroj: Vivantina
Na snímke spoluzakladatelia košickej marketingovej agentúry Vivantina. Zľava Ľubomír Štulajter a Ľubomír Radič.

3. Choďte tam, kde je vaša cieľovka

Ak váš typický zákazník trávi hodiny skrolovaním Instagramu, nemá význam tvoriť reklamu pre Facebook, ktorú nikdy neuvidí. Ako však zistíte, kde sa nachádza vaša cieľovka? To je úloha analýzy a možno aj vašej marketingovej agentúry. 

Analýza je dôležitou súčasťou každej stratégie. Už počas analýzy zisťujeme nielen to, aké marketingové aktivity zákazník doteraz používal, ale aj, kto je jeho vysnívaný zákazník a kde sa nachádza. Nedá sa ísť hlava-nehlava. Pri každom klientovi si treba overiť, či naozaj vie využiť daný typ reklamy, či skutočne potrebujú tieto sociálne siete. Lebo nie vždy platí, že všetko funguje u každého klienta rovnako a stopercentne,“ doplnil Radič.

Samozrejme, vy sami najlepšie poznáte svoj biznis a svoje podnikanie. Nie vždy to však musí platiť aj o vašich zákazníkoch. Práve vďaka analýze a prieskumu zistíte nielen, kde vaši zákazníci bežne nakupujú, ale aj na akých sociálnych sieťach sú najradšej, ako vyhľadávajú služby či produkty a čo ovplyvňuje ich nákupné rozhodovanie. Akonáhle máte všetky tieto informácie, pochopíte, že majú hodnotu zlata.

4. No a to najťažšie: Vybudujte unikátnu značku

Keď už poznáte vašu cieľovú skupinu, viete, kde sa nachádza, ako ju zasiahnuť a tiež ste si vedomí, čo chýba vašej konkurencii, je čas, aby ste z vašej značky vybudovali niečo unikátne. Áno, je to žiaľ aj ten najťažší krok. Možno vám však pomôže riadiť sa teóriou „prečo“.

Simon Sinek, známy americký spisovateľ a spíker, prišiel s tzv. teóriou „prečo“. Počas jednej zo svojich prednášok na TED Talk povedal, že ľudia nekupujú to, čo robíte, ale kupujú to, prečo to robíte. Čo v podstate znamená, že ľudia si nekupujú váš produkt, ale príbeh, ktorý sa za ním skrýva.

Ako využiť teóriu „prečo“ v praxi? Vaše vlastné „prečo“ treba najprv nájsť. S tým vie pomôcť praktická marketingová stratégia na mieru.
Zdroj: Unsplash
Ako využiť teóriu „prečo“ v praxi? Vaše vlastné „prečo“ treba najprv nájsť. S tým vie pomôcť praktická marketingová stratégia na mieru.

Ako využiť teóriu prečo v marketingovej stratégii

Ak triafate naslepo, nikdy nemusíte dosiahnuť želané výsledky. Preto je dobré aj k stratégii pristupovať po častiach,“ vysvetľuje Radič a pokračuje: Stratégiu skladáme z menších blokov, ktoré do seba zapadajú. V závislosti od typu produktu či služby klienta spravidla začíname základnou analýzou a objasnením produktu, nastavením ideálnej scény, určením cieľovej skupiny a persón (kto sú vaši zákazníci). Nasleduje analýza konkurencie a prieskum vo vyhľadávači Google. Z toho sa presúvame k cieľom a zadefinovaniu ciest, ako sa k nim dostať. Klientom taktiež odporúčame aspoň základný marketingový prieskum, ktorý sa dnes už dá urobiť aj online. V poslednom kroku stratégiu rozpracujeme pre jednotlivé marketingové kanály, ktoré klientovi navrhujeme. V celom procese je dôležitá priebežná komunikácia s klientom a jeho spätná väzba,” opísal spoluzakladateľ Vivantiny.

Špeciálnym typom stratégie je digitálna marketingová stratégia či stratégia pre výkonnostné marketingové kanály. Tá sa zameriava vyslovene na využitie reklamných systémov Google a napríklad sociálnych sietí Facebook, Instagram, Pinterest či LinkedIn.

Napríklad v prípade klienta WSD13 sme teóriu „prečo“ aplikovali cez správne zapojenie marketingovej psychológie pri tvorbe textov na základe persón (profily ideálnych zákazníkov), ktoré boli spracované v úvode stratégie. Už s odstupom pár týždňov sa to ukázalo ako veľmi vhodná časová investícia,“ uzavrel Ľubomír Radič.

S vybudovaním praktickej marketingovej stratégie, ktorá prihliada na vaše silné stránky a zohľadňuje aj to, v čom naopak pokrivkáva vaša konkurencia, vám vedia pomôcť v košickej agentúre Vivantina. Ak chcete nájsť svoje „prečo“, no sami máte problém odhaliť ho, zverte sa do rúk expertom.