Ak sa už Európska komisia rozhodne dôkladne si na niektorý projekt štátnej podpory pre súkromného investora posvietiť, robí to dôkladne a ide do hĺbky, pričom samotné prešetrovanie trvá aj niekoľko rokov. Firmy aj vlády musia v takom prípade dopodrobna preukázať, že ich návrh pomoci je v súlade s pravidlami Únie.
BMW ako odstrašujúci príklad
Príkladom môže byť prípad spred siedmich rokov. Nemecko vtedy navrhlo poskytnúť automobilke BMW daňové úľavy v objeme 45 miliónov eur na projekt výroby elektromobilov v domácej fabrike v Lipsku. Komisia v roku 2011 začala navrhnutú štátnu pomoc prešetrovať a po troch rokoch vydala stanovisko, v ktorom konštatovala, že Nemecko môže poskytnúť iba pomoc vo výške maximálne sedemnásť miliónov eur.
BMW sa totiž pri rozhodovaní o umiestnení investície, ktorá vytvorila osemsto nových pracovných miest, rozhodovalo medzi dvoma svojimi závodmi v Lipsku a v Mníchove. Samotná automobilka totiž v jednej svojej analýze skonštatovala, že náklady na umiestnenie investície do Lipska sú oproti Mníchovu vyššie o sedemnásť miliónov eur. Brusel sa tejto analýzy chytil a použil ju pre svoj finálny verdikt. Celý spor nakoniec skončil na súde, kde BMW kvôli tomuto rozhodnutiu žaluje Európsku komisiu.
Štáty špekulujú
Práve štátne dotácie pre automobilový priemysel sú komisiou vnímané veľmi citlivo. Členské štáty EÚ totiž medzi sebou často bojujú o získanie veľkých investícií automobiliek, ktoré to, samozrejme, aj rady využívajú. Národné vlády preto idú niekedy až za hranu toho, čo pravidlá Únie povoľujú.
V minulosti sa tak viackrát stalo, že členské štáty po zahájení vyšetrovania zo strany komisie samy stiahli alebo znížili výšku navrhovanej štátnej pomoci. Španielsko takto znížilo pred troma rokmi investičnú pomoc pre Ford z 24,4 milióna na 11,2 milióna eur. Pri tejto sume sa už totiž nevyžaduje povolenie od komisie.
Poľsko rovnako znížilo pomoc pre motoráreň Fiatu a Maďarsko pred piatimi rokmi stiahlo žiadosť o štátnu pomoc pre motoráreň Audi. Slovinsko zase pred štyrmi rokmi navrhlo dotácie pre Revoz, dcéru automobilky Renault/Nissan. Dva týždne potom, ako Brusel začal túto pomoc prešetrovať, Slovinsko svoj návrh stiahlo, keď dotáciu znížilo a požiadalo o výnimku.
Ohrozená je aj celá štátna pomoc
CEO Jaguard Land Rover Ralf Dieter Speth a premiér Robert Fico Zdroj: SITA
V súčasnosti je ťažké predvídať, ako dopadne prešetrovanie Slovenskom navrhovanej investičnej pomoci pre Jaguar Land Rover vo výške takmer 130 miliónov eur. Automobilka sa za to zaviazala postaviť pri Nitre nový závod za 1,4 miliardy eur s ročnou produkciou 150-tisíc vozidiel, kde nájde prácu takmer tritisíc ľudí.
Komisia môže po preskúmaní navrhnúť celkové zníženie stimulov pre JLR len do takej výšky, ktorú uzná za nevyhnutnú na prilákanie investora. Zároveň môže zarátať do pomoci aj dotácie, ktoré Slovensko poskytlo JLR nepriamo vo forme výstavby priemyselného parku pre automobilku a jej dodávateľov vrátane výkupu pozemkov a oslobodenia od poplatku za prevod poľnohospodárskej pôdy na stavebné pozemky. Tie sa podľa denníka Sme vyšplhali na viac ako pol miliardy eur.
V hre je aj otvorenie investičnej zmluvy
Rovnako by bola pomoc pre JLR ohrozená aj v prípade, ak by sa ukázalo, že Slovensko pritiahlo investíciu z menej rozvinutého regiónu v Poľsku. Stimuly podľa pravidiel EÚ nesmú odlákať investíciu z regiónu, ktorý je rovnako alebo menej hospodársky rozvinutý ako región, v ktorom sa investícia realizuje.
Podľa investičnej zmluvy medzi štátom a JLR začne vláda v prípade neschválenia alebo zníženia investičnej pomoci s automobilkou rokovať o úprave zmluvy. Jej vypovedanie je až krajným riešením, ktoré je však vzhľadom na pokročilý stav celej investície veľmi nepravdepodobné.
Viac si o prešetrovaní štátnej pomoci Slovenska pre Jaguar Land Rover môžete prečítať v novom vydaní týždenníka TREND 22/2017, ktorého elektronická verzia bude k dispozícii v stredu poobede, do stánkov sa dostane číslo vo štvrtok