Slovenský trh s pätnásťmiliónovými ročnými tržbami je len kvapkou v desaťmiliardovom biznise M&S, ktorému dochádza para. K reštartu mu majú pomôcť strategické zmeny. Spoločnosť chce škrtnúť stratové vlastné obchody v desiatich krajinách a zrekonštruovať početnejšiu sieť retailových prevádzok na domácom trhu. Vytýčila si jasný smer. Ustupuje zo zaostávajúceho segmentu módy a posilňuje rastúci biznis s potravinami.

Perspektívne potraviny

Tradičný britský obchodník so 132-ročnou históriou nemá v ostatných rokoch veľa dôvodov na radosť. Jeho tržby stagnujú a z podielu na domácom trhu s módou mu odhryzuje lacnejšia konkurencia či internetový predaj. Akcie M&S od začiatku roka stratili podľa agentúry Bloomberg vyše pätinu hodnoty a majú namierené k najhoršiemu výkonu od roku 2008.

Útechou i nádejou pre biznis M&S môže byť predaj potravín, z ktorého generuje stále väčšiu časť celkových tržieb. Potraviny, ako segment s nízkymi maržami, sa starajú o zhruba tretinu zisku spoločnosti, píše agentúra Reuters. Ich podiel na celkovom predaji reťazca stúpol podľa Bloombergu na 52 percent zo 46 percent v roku 2010. V samotnej Británii je ešte o niečo vyšší.

Sieť M&S reprezentuje niekoľko typov retailových prevádzok. Najlepšie sa darí predajniam s výlučne potravinárskym sortimentom, ktoré nesú označenie Simply Food. Na tomto koncepte chce obchodník stavať - v najbližších rokoch plánuje na domácom trhu otvoriť dve stovky predajní.

Univerzálny model obchodov so zastúpením módy, domácich potrieb a potravín, ktorý tvorí zhruba tretinu z vyše 900 britských prevádzok M&S, je naopak na ústupe. Firma sa chystá zatvoriť tri desiatky takýchto predajní a ďalšiu takmer polstovku pretvoriť na „čisté“ potraviny.

Prečo Marks & Spencer odchádza? Sústredí sa na jedlo, Slovensku neverí

Rekonštrukcia siete sa má dotknúť aj zastúpenia sortimentu na predajnej ploche. Dve tretiny priestoru predajní dnes zaberajú regály s oblečením a domácimi potrebami, zvyšok potraviny. V budúcnosti sa má podiel oboch kategórií vyrovnať.

Móda na ústupe

Strategické zmeny v smerovaní M&S ohlásil výkonný šéf Steve Rowe. Kormidla vo firme sa ujal v apríli. Vytýčil odlišný kurz ako jeho predchodca, holandský manažér Marc Bolland, ktorý plánoval urobiť z M&S globálny brand. S. Rowe je starý mazák a postupuje iným smerom. Vo firme pracuje viac ako štvrťstoročie, naposledy zodpovedal práve za problémový segment nepotravinového tovaru. Na najvyššej pozícii sa uviedol ako riadna sekera, keď ohlásil prepúšťanie 500 ľudí v londýnskej centrále firmy s výhľadom presunúť ďalšie štyri stovky miest mimo britskú metropolu.

Podľa denníka The Guardian je najväčšou výzvou pre nového šéfa M&S zastavenie erózie biznisu s odevmi. Odbyt oblečenia v reťazci klesá nepretržite ostatných päť rokov. Napriek tomu je stále najväčším britským predajcom módy.

Podľa údajov spoločnosti Kantar Worldpanel podiel M&S na trhu s oblečením v júli dosahoval 9,4 percenta, pred štyrmi rokmi to bolo ešte takmer 11 percent, pripomína denník Financial Times. Približne šestinu tržieb v segmente módy firme prináša internetový predaj, ktorého význam by mal rásť. Vlastný e-shop prevádzkuje na dvoch desiatkoach trhov.

Na M&S tlačí nízkonákladová konkurencia, ako napríklad reťazce Next, H&M, Primark či rastúce zastúpenie oblečenia v ponuke supermarketov. Spotrebitelia navyše míňajú stále viac peňazí na voľnočasové aktivity, ktoré uprednostňujú pred nákupom „handier“.

Zahraničné rezy

Pomerne rozsiahly rez sa chystá S. Rowe urobiť v zahraničných aktivitách M&S. Značka má v cudzine približne polovičné zastúpenie v porovnaní s Britániou (čo sa týka počtu predajní), výškou tržieb však biznis mimo ostrovov ťahá za výrazne kratší koniec. V poslednom období sa navyše podstatne horšie vyvíja ziskovosť zahraničných pobočiek, ktoré prevádzkuje samotná spoločnosť. Lepšie povedané sú v strate.

Viac ako 460 predajní pod značkou M&S mimo Británie vlani vyprodukovalo v súhrne prevádzkový zisk 55,8 milióna libier (64 miliónov eur) pri medziročnom poklese o dve pätiny. Ukázalo sa, že je veľký rozdiel vo výkonnosti obchodov, ktoré spadajú priamo pod spoločnosť a tými, ktoré majú na starosti franchisingoví partneri. Kým vlastné predajne vyrobili stratu 31,5 milióna libier (36 miliónov eur), pobočky prevádzkované licenčnými partnermi, ktorých je väčšina, skončili v pluse 87,3 milióna libier (99 miliónov eur).

Prečo Marks & Spencer odchádza? Sústredí sa na jedlo, Slovensku neverí

Marks & Spencer Zdroj: SITA / AP

M&S preto ukázal na desiatku krajín (celkovo pôsobí na 58 medzinárodných trhoch), v ktorých má stratový vlastný biznis, a vidí v nich len malú príležitosť na budúci rast. Plánuje zatvoriť celkovo 53 obchodov. Redukcia siete sa okrem Slovenska týka napríklad tiež Poľska, Maďarska, Francúzska, Číny, Holandska či Belgicka. Niektoré z desiatich určených trhov vykazujú straty minimálne posledných päť rokov.

Vzhľadom k výkonnosti biznisových modelov plánuje M&S prevádzkovať v cudzine menej obchodov v úplnom vlastníctve a orientovať sa na spoločné podniky (fungujú v Grécku a Indii) či franchisingové partnerstvá. Potravinový franchising chce rozvíjať napríklad vo Francúzsku.

Zbohom po desiatich rokoch

Termín zatvárania slovenských predajní M&S zatiaľ nie je známy. Podľa informácií, ktoré poskytla spoločnosť, je predmetom rokovaní so zamestnancami. Sieť pôsobí na Slovensku od roku 2007, v súčasnosti prevádzkuje po dve predajne v Bratislave a Košiciach a po jednej v Nitre, Banskej Bystrici a Trenčíne.

„Obchod vygeneroval stratu v štyroch z posledných piatich rokov, pričom z rozsahu našich operácií na Slovensku je ťažké dosahovať udržateľný zisk. Aj možnosti rastu trhu sú obmedzené,“ zdôvodňuje M&S vycúvanie zo slovenského trhu. Na detailnejšie otázky TRENDU o podnikaní na Slovensku, kde zamestnáva 174 ľudí, spoločnosť nereagovala.

Britská značka si pod Tatrami našla svojich skalných priaznivcov. Na správu o odchode reťazca zo Slovenska reagovali viacerí na sociálnych sieťach povzdychmi, kde budú kupovať svoje obľúbené výrobky. V komentároch písali napríklad o potravinách bez palmového oleja, vegánskom či vegetariánskom sortimente, sirupoch alebo koreninách. Slovenské predajne M&S stoja na oblečení, potraviny sú v nich skôr doplnkovým artiklom, hoci evidentne nie sú do počtu.

Česko prežije

Na rozdiel od Slovenska si značka M&S našla pevnejšiu pôdu pod nohami v susednom Česku. Zhruba dve desiatky tamojších obchodov (tiež v priamom vlastníctve firmy) prežijú vlnu zatvárania a budú pokračovať. „Sú viac ziskové vďaka silnému povedomiu o značke, zavedeným sídlam obchodov a lojálnym zákazníkom,“ vysvetľuje M&S. Rovnako zdôvodňuje aj zotrvanie s vlastnými predajňami na írskom trhu a v Hongkongu.

Český biznis M&S pritom tiež nedosahuje bohvieaké finančné výsledky. Vlani sa po štyroch stratových rokoch prehupol do zisku. Marketingový riaditeľ českej pobočky M&S Zdeněk Hašek v rozhovore v týždenníku Marketing & Media v auguste hovoril o plánoch otvárať vlastné obchody s potravinami a spustení českého e-shopu, v ktorom by predajca ponúkol takmer celý britský katalóg značky. Obrat dvoch českých predajní kopíruje celobrandový trend a podľa Z. Haška sa už preklopil v prospech potravín.

Francúzske déja-vu

Britský maloobchodník Marks & Spencer pred pár rokmi označil Francúzsko za základný kameň svojej globálnej expanzie. Teraz krajinu galského kohúta opúšťa. Opäť.

Z francúzskeho trhu sa M&S sťahoval už v roku 2001, aby sa po desiatich rokoch pod taktovkou bývalého šéfa Marca Bollanda veľkolepo vrátil. V rámci škrtania vyše päťdesiatky zahraničných obchodov v priamom vlastníctve skupiny sa zastúpenie M&S v parížskych uliciach preriedi. Podobne ako na Slovensku má skončiť sedem predajní. Päť z nich predáva súčasne potraviny a oblečenie, v dvoch je v ponuke iba jedlo.

„Je to škoda. Často sem chodievam. Predávajú zaujímavé veci, dobré oblečenie za rozumné ceny. Dajú sa tu zohnať potraviny, ktoré inde nemajú,“ cituje britský denník The Guardian pravidelnú francúzsku zákazníčku M&S Christine.

Francúzi však nemusia mať hlavu úplne v smútku. Jedenásť obchodov, prevádzkovaných partnermi M&S, na trhu zostáva. Skončia len predajne vlastnené spoločnosťou, ktoré za ostatný finančný rok vyprodukovali stratu 19 miliónov libier (22 miliónov eur). Vrátane vlajkovej lode M&S, ktorá stojí na Elizejských poliach.