V prípade Starbucksu nie je potrebná v mobiloch málo podporovaná technológia NFC (near field communication). Pri platení aplikácia od startupu Square vygeneruje na displeji telefónu grafický kód (podobný QR kódu), pokladňa ho naskenuje a odpíše cenu nákupu z predplateného kreditu, ktorý si zákazníci nabili platobnou kartou spárovanou s aplikáciou. Za každý nákup zbierajú body, za ktoré môžu dostať nápoje zdarma.

Podľa analytickej spoločnosti Berg Insights z pol miliardy dolárov, ktorú v kaviarňach zaplatili mobilom v minulom roku ľudia žijúci v USA a Kanade, drvivá väčšina bola uskutočnená prostredníctvom mobilnej aplikácie od Starbucksu.

Rýchlosť obsluhy je jeden z faktorov, prečo sa obchodníci tešia na masovejšie rozšírenie mobilných platieb. Analytik výskumnej agentúry Crone Consulting Richard Crone pre agentúru Bloomberg uviedol, že platenie mobilom môže zrýchliť obslúženie zákazníka o 10 až 20 percent.

Ďalším pozitívom, vďaka ktorému by obchodníci mohli čoraz viac podporovať mobilné platobné aplikácie, sú potenciálne nižšie poplatky za transakcie. Obchodníci štandardne platia aj vyše 2 percentá z transakcie bankám a kartovým spoločnostiam ako Visa alebo Mastercard za zrealizovanie platby kartou. Pri nákupoch s nízkou maržou je tento poplatok náklad, ktorý podstatne ukrajuje zo zisku obchodníka.

Ak obchodník predáva tovar, na ktorom má päťpercentnú maržu, je preňho rozdiel, či kartovej spoločnosti zaplatí ďalšie percentá z transakcie. Práve vysoké poplatky sú dôvod, prečo americké obchodné reťazce podali na spoločnosti Visa a Mastercard hromadnú žalobu a žiadajú miliardové odškodné.

Pri vernostnom systéme Starbucksu, pri ktorom sa platby uskutočňujú prostredníctvom mobilov, platí kaviarenská sieť nižšie poplatky. Podľa niektorých obchodníkov sú tieto pri mobilných platobných systémoch nižšie až o polovicu ako u veľkých kartových hráčov.

Podľa R. Cronea mobilné platby sa na tržbách Starbucksu podieľajú v súčasnosti dvomi percentami - pri odhadovaných tržbách 13,3 miliardy dolárov za fiškálny rok 2012 to je viac než štvrť miliardy dolárov, odhaduje Businessweek.

Úspechom kaviarní sa inšpiroval McDonald’s, ktorý minulý týždeň ohlásil, že v dvoch amerických mestách začal testovať aplikáciu, ktorou si možno objednať a zaplatiť menu. Snahou McDonald´s je skrátiť čas potrebný na obslúženie zákazníka tým, že objednanie a zaplatenie jedla prebehne mimo reštaurácie a zákazníci tak nebudú musieť čakať v rade.

“Pre McDonald’s je to hodnotná investícia. Je potrebné vnímať novú generáciu, ktorá práve nastupuje, a myslím si, že týmto smerujeme k bezhotovostnej spoločnosti,“ povedal pre Businessweek viceprezident výskumnej agentúry Technomic Bob Goldin.

Elektronické peňaženky môžu znamenať nižšie poplatky, ale nemôžu úplne nahradiť Visu alebo Mastercard, pretože kartové spoločnosti sa podieľajú na zúčtovaní platieb medzi bankami. Aj v tejto oblasti im však vyrástla konkurencia v podobe elektronickej služby Dwolla, ktorá umožňuje bezplatný alebo veľmi lacný transfer peňazí.

Spoločnosť Berg Insights vo svojej analýze odhaduje, že v roku 2017 budú elektronickými peňaženkami zaplatené nákupy v celkovej hodnote 44 miliárd dolárov (správa publikovaná 4. júna 2013). O tento miliardový koláč sa chcú pobiť Google Wallet, Paypal, Square a okrem iných aj spoločný projekt amerických mobilných operátorov ISIS. Podľa portálu CNN.com na vlastnej elektronickej peňaženke pracujú spoločne aj americké maloobchodné reťazce Wal-Mart, Target a Best Buy.

Pri platení mobilom ide v neposlednom rade aj o dáta. Obchodníci chcú viac informácií o svojich zákazníkoch a ich vlastné aplikácie v mobiloch zákazníkov im tieto informácie dajú, na základe čo budú môcť zlepšovať vernostné programy alebo posielať personalizované notifikácie o zľavách.