Analytik: Záleží na inteligencii spotrebiteľov
Na jednej strane upozorňuje spotrebiteľov, že zľavy v e-shopoch sú veľakrát iba naoko, na druhú stranu radí na blogu obchodníkom, ako zľavy využiť vo svoj prospech a ako na ne nalákať zákazníkov. Michal Karsa, riaditeľ českej spoločnosti Karsa Technologies, ktorá sa zaoberá analýzou cien v e-shopoch, pre TREND.sk vysvetlil, že vysoké zľavy si pýtajú samotní spotrebitelia.
Kde je pri výpredajoch hranica medzi stratégiou obchodníka a klamaním spotrebiteľa?
Pokiaľ je pre výpočet zľavy použitá odporúčaná predajná cena a nie vyššia, je podľa môjho názoru všetko v poriadku. Vo svojej podstate je to s klamaním spotrebiteľa veľmi sporné: Je jasné, že ak predajca deklaruje zľavy až 80 percent, ale v skutočnosti zlacní iba pár produktov a navyše napríklad v noci na dve hodiny, nie je to v poriadku, pretože zákazníci ani nemali šancu produkt za deklarovanú cenu kúpiť.
Pri veľkých e-shopoch je obvyklé, že vysoké zľavy priradia pár produktom ktoré fungujú ako ťahák na zákazníkov a ďalšie zľavy už také výrazné nie sú. Opäť sa tu ale nedeje nič nezákonné. Záleží tiež na prirodzenej inteligencii spotrebiteľov a ich ekonomickej gramotnosti, aby dokázali rozlíšiť reálnosť zliav. Cenu určite nemá vytvárať ďalšia regulácia.
Môže si ale obchodník určiť akúkoľvek pôvodnú cenu produktu?
Nemôže. Obchodník nakupuje tovar u výrobcu alebo distribútora, ktorý uvádza odporúčanú inzerovanú cenu. Pri vyššej cene by ju umelo navyšoval.
Čiže by mal e-shop produkt za cenu, ktorú uvádza ako pôvodnú, aj produkt v minulosti predávať?
Áno. Aby mala odporúčaná predajná cena význam, je dobré ju dodržiavať. Postupne môže predajca prísť s jej znížením v závislosti od rôznych podmienok. Napríklad od počtu predajcov daného produktu na trhu, od životného cyklu produktu či od špeciálnych udalostí akými sú Vianoce, Valentín či Black Friday.
Môže pomerne ľahko prehliadnuteľné umelé navýšenie pôvodnej ceny zákazníkov aj odradiť?
Keď nakupujúci vidí v obchode veľkú zľavu, často logika ustúpi do pozadia a mozog sa sám prepne do režimu, v ktorom hrajú hlavnú úlohu pocity ako úspora peňazí, výhodnosť nákupu a podobne. Aby ale zľava fungovala dobre, musí obchodník zvoliť správnu taktiku. Nemala by byť pri každom produkte, tak isto by mala byť rozumne dávkovaná v určitom časovom období. Pokiaľ zákazník navštívi e-shop, v ktorom sú zľavy na všetko, tak sa asi trochu zarazí, lebo je to podozrivé. Ak obchodník vie pracovať so zľavou, určite zákazníka neodradí.