Historka s touto extrémnou spätnou väzbou sa odohrala pred niekoľkými rokmi v Googli, keď sa manažér Matt Cuttler, ktorý mal na starosti boj proti spamu, dostal do konfliktu so spoluzakladateľom firmy Larrym Pageom. Keď Larry ostentatívne presadzoval svoj návrh riešenia, s ktorým podriadený manažér nesúhlasil, Matt mu vynadal, že jeho nápad by ho „zavalil sračkami“, pre ktoré by nestíhal ostatnú prácu.

L. Pageovi to nevadilo, považoval to za súčasť diskusie o rôznych návrhoch. Na kritiku bol pripravený, pretože si uvedomoval, že nie vždy musí mať pravdu. A zlé riešenie, ktoré by prinieslo zbytočné problémy, by firme rozhodne neprospelo.

Túto situáciu, ako aj mnohé ďalšie zo zákulisia veľkých technologických gigantov, zmieňuje vo svojej knihe Radikálna otvorenosť (Radical Candor) Kim Scottová, ktorá v Silicon Valley dlhé roky pôsobila na vysokých pozíciách v známych technologických firmách ako manažérka aj ako koučka. Dokonca bola podriadenou Sheryl Sandbergovej, s ktorou predtým chodila na vysokú školu.

Dcéra Dana Dúbravská a mama Ľuba Hamarová z firmy Komunikácia
Neprehliadnite

S biznisom začala v 50-tke. Koučovala tenistky aj kajakárov. Z atlétky je dnes psychologička

Ako si zruinovať firmu

Najlepšia motivácia je ponižovanie, mohla by znieť mantra nejedného manažéra. Presne takéhoto šéfa mala kedysi aj K. Scottová, čo bol dôvod, aby opustila jedno zo svojich prvých zamestnaní a založila si vlastnú firmu. Ako protiváhu svojej dovtedajšej skúsenosti v nej chcela vytvoriť prostredie, v ktorom by zamestnanci mali svoju prácu aj jeden druhého navzájom radi.

Urobila však jednu zásadnú chybu. Pretože všetci vo firme boli k sebe až prehnane milí, ohľaduplní a priateľskí, tak na tých slabších nedokázala byť Kim zlá a povedať im, že ich práca za veľa nestojí. Namiesto toho ich vždy aspoň ako-tak pochválila a povedala im, že im ich prácu pomôže zlepšiť či dokončiť. Pre prílišnú dobrotu, ktorá znemožňuje hovoriť radikálnu pravdu, vymyslela K. Scottová neskôr termín zhubná empatia.

Urobiť prácu namiesto neschopného kolegu býva takmer vždy rýchlejšie, než mu vysvetliť, ako by to mohol lepšie urobiť sám, skontrolovať ho a výsledok prípadne upraviť. Svojimi slovami chvály kolegu len doplietla, takže ten začal svoj podpriemerný výkon považovať za prijateľný a pokračoval v ňom ďalej. Pýtate sa, ako zareagovali ostatní členovia tímu?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa