Potravinárske podniky to na Slovensku nemajú ľahké a platí to aj pre tie začínajúce. Ich situáciu dnes komplikuje viacero faktorov. TREND sa zhováral odborníkom spoločnosti Accace Petrom Pašekom o najväčších výzvach, ktorým musia čeliť.
V čom je situácia malých potravinárskych firiem oproti iným špecifická? Sú na tom podobne alebo to majú ťažšie?
Ťažko povedať, či to majú ťažšie. Jedna vec, ktorú v prípade potravinárskych podnikov treba riešiť, je cena vstupov, ktoré šli výrazne hore. Ja mám skúsenosť skôr s potravinárskymi podnikmi v Českej republike, do ktorých som aj investoval, ale myslím, že situácia je na Slovensku podobná. Momentálne je problém hlavne v tom, že sa zvýšili takmer všetky vstupy – či už sú to energie, cukor, múka a podobne. To je ten najzásadnejší problém, s ktorým musia firmy zápasiť. Kým v minulosti možno riešili nárast ceny jedného vstupu, teraz im narástli komplexne všetky.
To je v súčasnosti asi ten najvypuklejší problém. A čo ďalšie?
Ďalším problémom je cenová elasticita. To znamená, že na jednej strane vám rastú vstupy, na strane druhej by ste chceli samozrejme zvýšiť cenu. Keď ju však zvýšite, tak je otázne, ako to prijmú vaši zákazníci a či zostanú pri vašom produkte. Ak rastú vstupy a vy neviete zvýšiť ceny vašich výstupov, ide to na úkor vašich marží. A pokiaľ ste hrubé marže nemali predtým dostatočne veľké, tak sa dostávate do problémov.
Čo majú robiť začínajúce podniky, aby tieto problémy eliminovali?
Problémom začínajúcich slovenských potravinárskych podnikov je, že veľké množstvo firiem si ceny stanovovalo metódou cost-plus. To znamená, že si spočítali náklady, hodili si na to ziskovú prirážku, ktorá bola pre nich postačujúca a dohromady to dalo finálnu cenu. Vôbec sa nezaoberali tým, čo bolo hodnotou, ktorú zákazníci v produktoch získali. Nesnažili sa cenu stanoviť iným spôsobom, pri ktorom by identifikovali, akú cenu by bol zákazník ešte ochotný zaplatiť. Tým by si vedeli stanoviť veľkú maržu a teraz by ju mohli kvôli drahým vstupom krátiť.
Veľké množstvo firiem v minulosti nevyužilo túto možnosť. Ich hrubé marže sú teraz také nízke, že krátiť ich znamená dostať sa de facto do straty, a to ešte skôr, než pokryjú ostatné náklady. Toto je podľa mňa všeobecný problém malých a stredných potravinárskych podnikov.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?