„To naozaj musí niekto z nás skapať priamo na predajni, aby sme tie sprosté rúška dostali? Top zamestnávateľ, zobuď sa!“ napísal 16. marca v anonymnej skupine na sociálnej sieti jeden zo zamestnancov Lidla. Nespokojnosť prejavili desiatky ďalších.
Apelujú na reťazec, aby im zabezpečil v čase šíriaceho sa koronavírusu dostatočnú ochranu. Podobne reagujú zamestnanci konkurenčných prevádzok a sťažnosti prichádzajú aj od zákazníkov.
Predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) Martin Krajčovič hovorí, že každý zamestnanec môže nosiť ochranné prostriedky. Problém je v tom, že je ich nedostatok a nie sú dostupné.
„Preto sme sa obrátili na vládu a požiadali o zahrnutie sektoru obchodu do prednostnej skupiny uchádzačov o ochranné pomôcky pre zamestnancov na báze komerčného vzťahu, aby sme boli schopní ich nakúpiť a vedeli predísť možným zdravotným rizikám našich zamestnancov a zákazníkov,“ povedal pre TREND.
Iniciatívu potvrdil aj Martin Katriak, prezident Zväzu obchodu Slovenskej republiky (ZO SR). V ústrednom zväze sa uchádzali o to, aby pracovníci v predajniach, teda najmä predavači a pokladníci, boli zaradení do tej istej kategórie ako zdravotnícky personál. Ochranné prostriedky sú ochotní uhradiť na vlastné náklady.
„Zamestnávatelia, členovia ZO SR, teraz chránia svojich zamestnancov príslušnými a dostupnými ochrannými prostriedkami, akými sú napríklad rúško a ochranné rukavice. Náročky zdôrazňujem slovo teraz, pretože nebolo jednoduché tieto prostriedky získať,“ vraví M. Katriak.
Dochádzajú im kapacity
Podľa Tatiany Betákovej z Virologického ústavu Biomedicínskeho centra SAV by mali byť zákazníci pri nákupoch obozretní. „Ľudia sa rožkov a chleba dotýkajú rukami, nepoužívajú kliešte, rukavice pri nakupovaní. V niektorých obchodoch už zaviedli, že balia rožky po niekoľkých kusoch do sáčkov. V tomto prípade by sa mali pekárenské výrobky predávať už zabalené. Na kartóne vydrží vírus 24h. Nie všetko sa dá vyumývať. Preto treba dbať na umývanie rúk počas a po manipulácii s potravinami. osobitná kapitola je zelenina, ovocie, ktoré konzumujeme často surové. Tu treba dôkladne poumývať pod tečúcou vodou. ak je to možné, treba potraviny tepelne upravovať,“ radí.
Interne všetky reťazce prijali nadštandardné hygienické opatrenia. Neustále prebieha dezinfekcia obchodov, aby minimalizovali riziko nákazy. Prijali aj interné opatrenia, aby do práce nastupovali naozaj len zdraví zamestnanci. Snažia sa tiež vyjsť v ústrety pracovníčkam, ktorých deti museli ostať doma.
V Kauflande majú zamestnanci k dispozícii na predajniach hygienické staničky s dezinfekčným prostriedkom, pravidelne dostávajú balíčky na posilnenie imunity a ochranné rúška pre ich osobnú potrebu.
„Množstvo rúšok, ktoré máme k dispozícii, je, žiaľ, obmedzené a postačuje iba na niekoľko dní. Zásoby rúšok sa budeme snažiť doplniť všetkými možnými spôsobmi,“ potvrdila pre TREND hovorkyňa spoločnosti Lucia Langová.
Pre Billu je v
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?