Podobne ako športový výkon, aj pohyb tovaru v rámci skladovej výrobnej logistiky závisí od kvalitnej a premyslenej prípravy. Naozaj efektívne riadenie skladu sa začína ešte v priebehu jeho prípravy a projektovania. Počas výstavby je už jasné nielen to, ako bude vyzerať, ale aj aká technika v ňom bude hrať hlavnú rolu. Pretože bez nej si už moderný sklad ani nemožno predstaviť.
Miera sofistikovaných riešení v logistike je čoraz väčšia. Napríklad v priemyselnej výrobe platí pravidlo, že čo najväčšie množstvo materiálov má prejsť od dodávateľov na linku priamo, bez vykladania. Prepravný prostriedok musí byť v podstate pojazdný sklad. Aj v odvetviach, kde je pomer skladovaného tovaru väčší, sa pobyt a pohyb každej položky presne eviduje a monitoruje. Moderná manipulačná technika pomáha ľuďom minimalizovať zbytočný pohyb.
Nechať si poradiť
Je až prekvapivé, čo všetko požadujú logistici pri výbere dodávateľa manipulačnej techniky. Aj pri zdanlivo jednoduchom zariadení, ako je vysokozdvižný vozík, je veľmi dôležité vedieť, na čo bude použitý. „Hoci sa vozíky vyrábajú v štandardných vyhotoveniach, možno ich nastaviť na mieru konkrétneho využitia, ktoré však musí byť známe vopred. Hotový stroj sa už mení ťažko,“ upozorňuje Ivan Kozmon, operational excellence director DHL Supply Chain.
Návod, ako postupovať pri výbere vhodnej manipulačnej techniky do konkrétnej fabriky či skladu, závisí od toho, či obstarávateľ nakupuje zariadenie do exitujúceho skladu alebo ide o jeho prestavbu, prípadne o výstavbu úplne nového. „Väčší priestor na kreativitu je v druhom prípade, najmä ak si zákazník nechá poradiť,“ zdôrazňuje I. Kozmon. Vtedy sa dá hýbať parametrami operácie už pri projektovaní. To má dosah aj na priestorové riešenie skladu. Potom možno nastaviť dráhy v sklade v súlade s kritériami efektívnej práce manipulačnej techniky.
„Treba však dávať pozor, pretože aj zle umiestnený nosný stĺp môže konceptu uškodiť,“ vystríha I. Kozmon. Práve tomu sa dá predísť zaangažovaním dodávateľa už do procesu projektovania. Dodávatelia manipulačnej techniky sú schopní pripraviť sklad takpovediac na mieru, od jeho dizajnu cez inštaláciu až po dodávku vhodných technických zariadení. „Dôležitá je komplexnosť dodávateľa, ideálne je, ak je schopný okrem techniky dodať aj vlastné regálové systémy a ďalšie kompatibilné komponenty,“ pripomína Martin Urban, generálny riaditeľ koncernu Jungheinrich, ktorý má na Slovensku tretinový podiel na trhu s manipulačnou technikou.
Na čo dať pozor
Logistici aj projektant skladu i techniky musia vyriešiť otázku, ako veľmi špecializovaný sklad stavajú. Pokiaľ ho potrebujú flexibilný, musia si nechať dostatočné „medzery“ na posun pri zmenách vo využití. Naopak, ak ho „ušijú na mieru“ veľmi konkrétnemu využitiu, napríklad v rámci skladovania konkrétnych typov súčiastok pre výrobu, môžu jeho parametre vyladiť pre maximálne efektívnu prevádzku. „No bude doslova jednoúčelový a dá sa iba ťažko a v obmedzenej miere meniť,“ poznamenáva I. Kozmon.
Dodávatelia manipulačnej techniky musia byť pripravení aj na osobitosti projektov. Príkladom sú priestory bratislavského skladu distribútora liečiv Phoenix. Improvizovať bolo treba už pri inštalovaní zakladacích vozíkov. „Zariadenia so stavebnou výškou vyše štyroch metrov sme museli dostať do budovy s len trojmetrovými vstupnými bránami – za asistencie špeciálne zvolenej zostavy vysoko- a nízkozdvižných vozíkov,“ opisuje Tomáš Belica, projektový manažér Jungheinrichu. Pozor bolo potrebne dať aj na antistatické podlahy, a tak napríklad čierne pneumatiky vozíkov balili do špeciálnych fólií. Zaujímavosťou bolo uloženie navádzacích rádiových RFID transpondérov do podlahy, pre ktoré sa vŕtalo vyše stotridsať otvorov a po inštalácii zariadení sa musela podlaha uviesť do pôvodného, navyše dokonale rovného stavu.
Výraznou prednosťou je elektronické reportovanie a optimalizácia prevádzky techniky. Záznamové zariadenia evidujú všetky cesty vozíkov a ukazujú, do akej miery boli využité a ako sa dá ich prevádzka zefektívniť. V centrálnom počítači si tak operátori môžu vyhodnocovať a zlepšovať nasadenie aj využitie každého vozíka, ale aj zladenie celej flotily do funkčného celku. V prípade veľkých zákazníkov to môže znamenať aj výraznú úsporu peňazí. Flotilu manipulačnej techniky nemusia mať zbytočne predimenzovanú, v špičke si môžu zariadenie krátkodobo požičať. Využívajú ho tak len vtedy, keď ho naozaj potrebujú, napríklad pred veľkonočnými či vianočnými sviatkami.
Servis, flexibilita, referencie
Manipulačná technika tvorí pri logistických skladoch druhú najväčšiu nákladovú položku – po personálnych nákladoch. Možno ju však výrazne ovplyvniť. Samotná vstupná cena totiž nie je jediné kritérium, podľa ktorého by sa mali nákupcovia rozhodovať, radí I. Kozmon. „Ide len o jen z parametrov a jej vplyv môže byť relatívny. Preto je pri výbere dodávateľa veľmi dôležité, aké ďalšie služby dokáže ponúknuť,“ hovorí. Účinnosť, rýchlosť spoľahlivosť a flexibilita, teda schopnosť reagovať aj na zmenu požiadaviek, vymenúva. Zásadným kritériom je podľa neho servis, či už záručný alebo pozáručný. „Každá odstávka zariadenia predstavuje zbytočnú stratu peňazí,“ dôvodí.
Ak výrobca nedokáže v dohodnutom čase zareagovať na poruchu a buď vozík opraviť, alebo dosť rýchlo ho nahradiť, náklady z prestoja hrozivo narastajú, varuje odborník. Veľkí výrobcovia vozíkov preto parametre servisu pozorne strážia. „Deväť z desiatich porúch odstraňujeme už pri prvom výjazde. Priamo u zákazníka vykonávame až 98 percent opráv,“ vyťahuje štatistiky Ján Štiglic, riaditeľ oddelenia servisu slovenského Jungheinrichu.
Ďalšie dôležité kritérium je flexibilita dodávateľa. Od nej do značnej miery závisí aj to, nakoľko môžu logistici optimalizovať prevádzku skladu. „Nielenže musia mať dohodnuté, koľko techniky si prenajímajú alebo kupujú, ale aj podmienky, za akých môžu pridávať ďalšiu alebo ju aj vrátiť, ak zvládajú manipuláciu s menším počtom strojov,“ podčiarkuje I. Kozmon.
V zásade sa všetky schopnosti dodávateľa potvrdzujú referenciami. Tie dokazujú nielen to, že sa sklad môže na jeho služby spoľahnúť, ale aj prítomnosť v regióne. A nielen obchodného zastúpenia s novými zariadeniami či servisu, ale aj tretej tradičnej zložky ponuky výrobcov vozíkov, predaja a prenájmu použitej techniky. Tá umožňuje získať kvalitné zariadenia za nižšie ceny pre menšie firmy, ale podporuje aj flexibilitu dodávateľa na trhu – z dobrej ponuky použitej techniky môže pružne vybrať napríklad aj náhradný vozík počas opravy.
Článok vyšiel v špeciáli TREND +Interná logistika, ktorý je súčasťou aktuálneho vydania TRENDU 7/2013.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.
Partner projektu