Na robotických autách pracuje aj internetový koncern Google už takmer desať rokov, no do bežnej premávky sa dostali prvýkrát v máji 2012. Po tom, čo štát Nevada ako prvý na svete povolil ich prevádzku na verejných cestách. V tom istom roku Google oznámil, že jeho desať robotických áut najazdilo spolu 500-tisíc kilometrov bez nehôd. Presnejšie s jednou nehodou, ktorú zavinil vodič v inom aute, keď nezastavil na červenú.

Za posledný polrok väčšina veľkých automobiliek oznámila, že pracuje na vývoji robotických áut a do roku 2020 ich chcú priniesť na trh. Nie je sa čo čudovať. Autá bez šoférov majú potenciál nielen zmeniť pohľad na prepravu, ale môžu znamenať výrazné zmeny v ekonomike vyvolaním dopytu po novom type produktu.

Negatívnou stránkou - pri popustení uzdy fantázii - môže byť, že v dôsledku masového rozšírenia robotických áut príde o prácu veľa šoférov z povolania - teda kamionistov, taxikárov či šoférov autobusov. Na druhej strane, ľudia sa budú môcť počas jazdy venovať iným činnostiam - práci alebo oddychu, automatizovaná premávka bude plynulejšia a najmä bezpečnejšia.

Bezpečnosť je kľúčové slovo, prečo sa potenciálneho trendu v automobilizme môžu už teraz obávať autoservisy opravujúce poškodené autá (nehody by mohli mať len ľahší charakter) a najmä poisťovne, ktoré robia veľký biznis s drahými havarijnými poistkami.

„Ak sa robotické autá stanú realitou a ak povedú k dramatickej redukcii počtu a vážnosti nehôd, niet pochýb o tom, že to bude mať veľký dopad na trh s autopoistením,“ povedala pre denník Chicago Tribune viceprezidentka amerického Inštitútu pre poisťovnícke informácie Loretta Worters. Americká poisťovňa Farmers Insurance už teraz "straší" vo svojej reklame robotom za volantom.

„Inovácie by do roku 2020 mohli viesť k zníženiu prémia v oblasti autopoistenia až o viac ako 60 percent oproti dnešným úrovniam,“ povedal denníku Chicago Tribune riaditeľ konzultačnej spoločnosti z oblasti finančných technológií Donald Light.

Pod inovácie spoločnosť zahŕňa technológie na monitorovanie vodiča, systémov na zabránenie kolíziám, upozorňovanie na porušovanie dopravných predpisov a robotické autá.

Podľa D. Lighta technológie by mohli spôsobiť výrazné zníženie výnosov poisťovní, ktoré poskytujú poistenie áut. „Ak by som riadil poisťovňu, toto je niečo, nad čím by som veľa premýšlal,“ povedal D. Light pre noviny.

Podľa riaditeľa asociácie poisťovacích agentov Allstate Jima Fisha poisťovací agenti zatiaľ nie sú znepokojení nástupom technológií a tým, aký dopad to na nich môže mať.

„Uvedomujú si, že autá, ktoré samé parkujú, sú realitou, ale väčšina si myslí, že robotické autá sú vzdialenou budúcnosťou,“ povedal J. Fish pre denník s tým, že podľa neho to nie je pravda. „O desať až pätnásť rokov by mohol byť ekonomický dopad značný.“