Piatok sa nezapíše dobre do histórie najväčšieho poľského predajcu oblečenia, spoločnosti LPP. Tá je vlastníkom značiek ako Reserved, Mojito či Sinsay. Údajne najväčšiemu východoeurópskemu reťazcu sa dobre darí aj na Slovensku, kde mu v roku 2022 vzrástli tržby takmer o 40 percent. Silnému rastu spoločnosti doma a potenciálne aj v zahraničí však môže byť koniec.
Pred vojnou na Ukrajine bolo Rusko najväčším medzinárodným trhom LPP, keď v krajine malo viac ako 500 predajní a takmer pätinu tržieb. S príchodom vojny prišiel šok a akcie spoločnosti na varšavskej burze stratili 47 percent hodnoty. Nešlo ani o vplyv existujúceho biznisu, ale očakávania budúcich tržieb, ktoré mali byť zamerané práve na Rusko.
S vojnou totiž prišiel silný tlak na divestovanie v Rusku, keďže Poľsko je jedným z najväčších odporcov ruskej imperiálnej politiky. Až 97 percent Poliakov vníma krajinu kriticky a tlak na rýchle a razantné divestície sa prejavil v mnohých prípadoch. Napríklad, spotrebitelia masovo opúšťali francúzske maloobchodné reťazce, ktoré ostali v Rusku aktívne.
A tak aj LPP oznámil odpredaj ruského biznisu. Napriek tomu firma dokázala už do roka zázračne vyrásť na tržbách o 40 percent vo svojich jadrových európskych trhoch. Následkom bol rast akcií na nové maximá a pre investorov sa stali jednými z najzaujímavejších príležitostí na varšavskej burze. V piatok sa však všetko zmenilo.
Aktivistický predajca na krátko, americká spoločnosť Hindenburg Research, oznámila, že odchod LPP z Ruska bol podvod. Akcie spoločnosti reagovali prepadom o vyše 35 percent, čo predstavuje najväčší jednodňový pokles v histórii. Ak sa obvinenia Hindenburgu ukážu ako podložené, LPP sa môže dostať do vážnych problémov, keď stratí nielen dôveru poľských spotrebiteľov a investorov, ale aj veriteľov.
Ako LPP obišlo európske sankcie
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?