Inflácia nielenže nepotláča dopyt po logistických budovách, naopak, motivuje nájomcov, aby vyhľadávali kvalitnejšie priestory v lepších lokalitách. Do akej miery práve vďaka nim dokážu zefektívniť svoju logistiku a vo finále dokonca ušetriť, aj na to odpovedá Essentials solutions manager Prologisu v Českej republike a na Slovensku Vojtěch Štěpnička.
Inflácia zasiahla všetky segmenty hospodárstva vrátane logistiky a výroby. Do akej miery ste pocítili jej vplyv na úroveň prenájmov vo svojich logistických parkoch?
Na úroveň prenájmov a mieru obsadenosti nemala inflácia negatívny vplyv. Na Slovensku vlastníme a spravujeme rozľahlý logistický park pri Bratislave, v ktorom máme viac ako dve desiatky logistických nehnuteľností na ploche vyše 460-tisíc štvorcových metrov. Na porovnanie, náš najväčší český park v Jirnoch pri Prahe má 320-tisíc štvorcových metrov. Napriek rozlohe našich logistických centier a súhre viacerých externých faktorov, ktoré nepriaznivo ovplyvňujú globálnu ekonomiku, sa nám darí udržiavať takmer plnú obsadenosť portfólia. Vďačíme za to najmä strategickému výberu lokalít a kvalite správy nášho portfólia s množstvom doplnkových služieb.
Jednou z možností, ako prekonať ekonomické ťažkosti, je šetriť na nákladoch. Ako však dosiahnuť šetrenie a zároveň vyššiu efektivitu výrobných a logistických procesov? Čo v tomto smere dokážete ponúknuť svojim klientom?
Úspory by mali byť v prvom rade výsledkom postupného zvyšovania efektivity prevádzok. To znamená, že nájomca v logistickom parku by mal investovať do lepšie fungujúcej logistiky a manipulácie s tovarom či do úspornejších energetických riešení. Takéto investície mu totiž prinesú významnú hodnotu aj z dlhodobého pohľadu. Naša firemná filozofia stojí na tom, že už nie sme len developerom a vlastníkom logistických nehnuteľností, ale chceme byť aj kľúčovým partnerom pre našich nájomcov. Naše doterajšie aktivity, ktoré spočívali vo výstavbe nehnuteľností či už špekulatívne, alebo na kľúč, teraz rozširujeme o ponuku doplnkových služieb a často vyhľadávaného vybavenia. Zákazníkom tak neponúkame len budovu, ale sme pripravení im pomôcť s presťahovaním celej prevádzky či komplexným vybavením skladov regálovými systémami, manipulačnou technikou a bezpečnostnými prvkami, alebo s inštaláciou sofistikovaných automatizačných riešení.
Zrejme narážate na platformu Essentials, ktorú ste nedávno predstavili trhu. V čom môže byť pre nájomcov v logistických halách prospešná?
Môžem to ilustrovať na príklade zákazníka, napríklad rastúceho e-shopu, ktorý sa chce presťahovať do väčšieho skladu v našom parku. V štandardnej situácii by s nami ako s vlastníkom priestorov podpísal zmluvu na prenájom priestorov. Nájomca by si musel od rôznych dodávateľov zabezpečiť presťahovanie tovaru, nákup regálov a vysokozdvižných vozíkov či inej techniky do nových priestorov. Prípadne by si sám hľadal a zaisťoval skladové roboty a iné vybavenie. Nečudujem sa, že takáto predstava môže mnoho firiem od veľkých zmien odradiť. Výhodou platformy Essentials je, že dokážeme záujemcovi všetko potrebné poskytnúť z jediného miesta.
Čo sa vám podarilo v tomto smere už zabezpečiť?
Za štyri desaťročia pôsobenia sme si vytvorili spoľahlivú sieť overených dodávateľov po celom svete, a preto máme často lepšiu rokovaciu pozíciu. Navyše dokážeme potrebné riešenia dodať nájomcovi za atraktívnych podmienok. Nový zákazník teda s nami podpíše zmluvu, stretne sa so mnou a spoločne preberieme, čo všetko bude potrebovať vo svojom novom zázemí. Následne zaistím čo najlepšiu ponuku, predstavím ju nájomcovi a podľa dohody zaistím aj inštaláciu a údržbu všetkých riešení. Hoci som platformu ilustroval na novom zákazníkovi, treba dodať, že služby v rámci platformy Essentials sú k dispozícii pre všetkých, aj našich existujúcich nájomcov, ale napríklad aj pre tých, ktorí nesídlia v našich budovách.
Takže všetko sa dá jednoducho implementovať v akejkoľvek logistickej budove?
Áno, riešenia sú z pohľadu ich rozsahu, zložitosti či rozmerov prispôsobiteľné a väčšinu z nich dokážeme ponúknuť záujemcom sídliacim kdekoľvek. Samozrejme, existujú isté technické limity, napríklad minimálna potrebná nosnosť strechy na inštaláciu solárnych panelov či pripravenosť miestnej energetickej siete.
Aký vplyv môže mať platforma na Slovensku vyslovene na vyššiu efektivitu v rámci skladových operácií, energie a udržateľnosti či elektromobility?
Dovolím si povedať, že môže mať zásadný vplyv. Mnoho firiem má možno obavy z prvotných nákladov či zo zložitosti riešení, ale práve preto sme túto platformu vyvinuli, aby mohli toto „bremeno“ presunúť na niekoho skúseného. Zároveň ponúkame pestré možnosti financovania, vďaka ktorým môže mať nájomca v sklade roboty napríklad na lízing. V prípade regálových systémov dokonca ponúkame odinštalovanie a spätné odkúpenie starých skladových regálov.
Konkretizovali by ste štyri kategórie platformy a ich podstatu?
Riešenia sme sa rozhodli rozdeliť do štyroch kategórií kvôli lepšej orientácii v tom, na ktorú oblasť sa primárne sústreďujú. Do piliera prevádzka spadajú služby súvisiace s vybavovaním skladu a so zvyšovaním jeho efektivity vďaka dômyselnému rozloženiu všetkých prvkov vrátane manipulačného vybavenia. V kategórii udržateľnosť plus energetika sme zjednotili napríklad tepelné čerpadlá či solárne panely a batérie.
V rámci piliera elektromobilita, ako samotný názov napovedá, ponúkame vybavenie skladov nabíjačkami pre elektromobily, prípadne môžeme pomôcť s obmenou vozových parkov našich zákazníkov. Poslednou kategóriou je pracovná sila, v rámci ktorej naši britskí kolegovia predstavujú skvelé školenia a edukačné programy pre ľudí so záujmom o prácu v logistike. Tieto vzdelávacie programy chceme postupne rozširovať aj do ďalších európskych krajín.
Koľko solárnej energie vyrába v súčasnosti Prologis a aké máte ciele?
Na celosvetovej úrovni sme priekopníkom v produkcii solárnej energie na strechách skladov vrátane možnosti jej následného uskladňovania. Najmä vďaka aktivitám na americkom a britskom trhu sme nedávno presiahli hranicu produkcie 400 megawattov (MW). V stredoeurópskom regióne je zatiaľ situácia komplikovanejšia a s fotovoltickými projektmi ešte len začíname, ale verím, že v priebehu roka 2024 už budeme zákazníkom ponúkať možnosti produkcie solárnej energie. Uvedomujeme si, že ide o často skloňované a vyhľadávané riešenie, čo je určite pozitívne, no vždy treba starostlivo zvažovať všetky technologicko-finančné úskalia. V prípade starších budov treba napríklad počítať so spevnením a zvýšením nosnosti striech a k dispozícii musí byť aj možnosť uskladňovať prebytky produkcie alebo siete, ktorá má kapacitu prijímať tieto nadbytky.
Vidíte budúcnosť dodávateľských reťazcov, ktoré výrazne ovplyvnila pandémia aj inflácia, v kontexte so svojou platformou optimisticky?
Vplyvom viacerých kríz a narušenia dodávateľských reťazcov naši zákazníci začali prehodnocovať priority a rozširovať či automatizovať prevádzky, aby tak mohli zvládať celosvetové výkyvy v dopyte spotrebiteľa či dostupnosti tovaru. Aj tento vývoj ukazuje, prečo je dôležité, aby bol developer logistických parkov pre svojich nájomcov aj spoľahlivým partnerom a dodávateľom. Konkrétnymi krokmi a pomocou pri zlepšovaní prevádzok sme sa snažili našich zákazníkov podporovať aj v kritickom pandemickom období. Pevne verím, že teraz sme vďaka platforme Essentials na budúce výzvy pripravení ešte lepšie.
- Vojtěch Štěpnička
V súčasnosti pôsobí v developerskej spoločnosti Prologis na pozícii Essentials solution manager. V rámci nej zastrešuje okrem iného ponuku a implementáciu služieb a produktov v rámci platformy Prologis Essentials v Českej republike, na Slovensku a v Maďarsku. V minulosti pôsobil na manažérskych pozíciách v spoločnostiach Bridgestone či Jungheinrich.