Inovácie aj ľudský kapitál
Keďže podnikateľská stratégia nie je len o udržateľnosti, ale aj raste, chápať inovácie a ľudský kapitál oddelene by bol krok vzad a nie vpred.
Všeobecné odporúčanie je vlastne jednoduché: Investujte do talentu ľudí a prepojte ho s umelou inteligenciou.
A úspešné odporúčanie? Tejto biznisovej kombinácii nestačí, že jej venujete pozornosť. Musíte ju začať posilňovať.
Cyklus modernizácie sa zrýchľuje, nebuďte pomalí
Ak má slovenské podnikateľské prostredie nejakú hrozbu, tak je ňou nedostatočné zavádzanie moderných technológií a inovácií do biznisu.
Pritom digitalizácia so sebou prináša transparentnosť, čo je win-win na oboch stranách – na strane firmy aj zákazníkov. Je pravda, že v biznise to zároveň znamená zvýšenie nárokov na udržanie a získanie dôvery. Práve tu sa však ukazuje, že výnimočnosť lídrov spoločností nespočíva v tom, či vedia fungovanie firmy prispôsobiť meniacej sa dobe, ale ako rýchlo vedia zo zmien vyťažiť maximum.
Rezonujte vo svete podnikania
Dôverou. Pretože zákazníkom, zamestnancom aj kapitálovým trhom záleží na dôvere. Práve od tejto hodnoty sa v dnešnom digitálnom svete odvíjajú úspechy v biznise.
CEO, CMO, CTO, CFO aj COO – tí všetci vám potvrdia, ako veľmi je dôležitá reputácia firmy, dôveryhodnosť značky v očiach zákazníkov. Ak tieto pozície zastávajú tí správni ľudia, tak vám potvrdia i to, že dôvera je kľúčová aj vo vnútri samotnej firmy.
Recept na časť úspechu v podnikateľskom prostredí teda znie: Nepodceňujte personálnu politiku.
S digitalizáciou humanizácia
Pre spotrebiteľov byť relevantný, pre sociálne médiá rozpoznateľný a zapamätateľný, pre trh konkurencieschopný, pre zamestnancov stabilný, pre technickú infraštruktúru bezpečný, pre zdravie firmy ziskový. To sú samé pekné prívlastky. A súvisia s už spomínanou personálnou politikou.
Firemné procesy si totiž denno-denne pýtajú nejaké rozhodnutia (v rámci celej štruktúry spoločnosti). Niektoré sú menšie, iné väčšie, niektoré vyrieši AI, iné zostávajú aj naďalej na pleciach zamestnancov. Pointa je v tom, že sa dejú pravidelne, a preto potrebujete šikovných, spoľahlivých a lojálnych ľudí.
Tento mix vlastností znie trochu ako sci-fi. V skutočnosti ním nie je. Nábor talentov síce predstavuje výzvu, ale splniteľnú:
- Podporte rôznorodosť,
- zohľadnite soft skills,
- vytvorte priestor prejaviť sa,
- rozšírte demografické a geografické limity,
- spoľahnite sa na outsourcing.
Pretože tak ako sa prelína biznis a marketing, prelína sa aj digitalizácia a humanizácia.
Spoločná ľudská a strojová práca – touchpoints pre firmu
Keď sa z prostredia firmy vrátime späť k zákazníkom, musíme skonštatovať jednu vec – spotrebiteľ čoraz viac zvažuje, kde minie svoje peniaze. Je konfrontovaný so stovkou reklám, automaticky si okolo seba buduje „bannerovú slepotu“.
Aj preto je v súčasnosti tak dôležitá ľudskosť. Humanizácia brandu túto nevšímavosť potláča. Vďaka nej ste schopní „vykúkať“. Možno zákazník nenakúpi hneď, no spomenie si, keď mu vznikne potreba spojená s vaším produktom/službami.
Áno, v dobe digitalizácie a AI by ste mali prijať moderné technológie a v tomto smere ukázať proaktvitu. Ruka v ruke by však mali kráčať s ľudskosťou.
Zatiaľ čo inovatívny prístup a „machine learning“ vám pomôžu s optimalizáciou a efektivitou, ľudia a príbehy zaručia vašu inakosť, či budete videný, počutý, spájaný s konkrétnym produktom – jednoducho v popredí.
Posúvajte seba aj iných, správnym smerom
Podnikateľské prostredie sa v niektorých oblastiach mení, resp. inovuje. Zúčastnite sa ZirconTech summitu a zistite napríklad, ako technologický pokrok a spoločenské zmeny využiť vo svoj prospech; či bude AI kľúčová vo firemných procesoch, alebo bude podnikovým bohatstvom ľudský kapitál.
Témy, ktorých sme sa dotkli, sú len malou ochutnávkou zdieľaných myšlienok summitu. Vymeníme si skúsenosti, navzájom sa inšpirujeme. Summit je pohľadom na biznis v rôznych segmentoch, spojením hlbšieho chápania obchodu a rozvoju líderstva. Prinesie mnohé odpovede a možno aj riešenia. A hlavne, poskytne priestor na vytvorenie kontaktov a silných partnerstiev.
Podnikanie môže mať výnimočný prínos pre firmu, ale aj spoločnosť a krajinu. Záleží nám na formovaní modernej podnikateľskej budúcnosti. A vám?