Americká spoločnosť Kimberly-Clark hodila v Európe uterák do ringu. Po viac ako dvoch desaťročiach snáh uspieť na starom kontinente vyhodnotila tamojšie podnikanie s časťou svojich výrobkov ako neúspešné. Z regálov európskych obchodov tak zmiznú napríklad plienky Huggies, toaletné papiere či papierové vreckovky, ktoré spoločnosť vyrába. Informuje o tom portál denníka The Wall Street Journal.

Kimberly-Clark nedokázala čeliť tvrdej konkurencii najmä zo strany spoločnosti Procter & Gamble. Tá so značkou Pampers ovláda až 44 percent európskeho trhu s plienkami, Huggies podľa prieskumu trhu spoločnosti Euromonitor International len dvanásť percent. "Strávili sme na európskom trhu s plienkami 20 rokov a vykonali sme viacero pokusov nájsť obchodný model, ktorý by fungoval. Dospeli sme k záveru, že lepšie bude tento biznis opustiť, ako stále skúšať niečo nové," povedal generálny riaditeľ spoločnosti Thomas Falk.

Ukončenie predaja plienok na kontinente je súčasťou rozsiahlej reštrukturalizácie firmy, ktorá ju bude podľa odhadov stáť od 250 do 350 miliónov dolárov a pripraví o prácu 1 500 zamestnancov. V Európe spoločnosť zatvorí viacero fabrík. Predať plánuje závody v Španielsku, Taliansku, Poľsku i v Británii.

Spoločnosť plánuje ukončiť podnikanie v Západnej a Strednej Európe aj s ďalšími produktami, z ktorých má malé zisky. Z pultov regálov postupne zmiznú toaletné papiere, papierové utierky či pleťové obrúsky. Naďalej plánuje vyrábať a predávať napríklad plienky na plávanie.

Kimberly-Clark sa teraz chce zamerať na rýchlo sa rozvíjajúce trhy. Tamojší spotrebitelia začínajú masívnejšie nakupovať jednorazové plienky, v Číne napríklad stúpol objem ich predaja v poslednom štvrťroku až o 45 percent, v Rusku a v Brazílii o pätnásť percent.

Biznis, ktorého sa spoločnosť v Európe vzdáva, tvorí približne štvrtinu všetkých jej aktivít v Európe. Produkoval síce ročné tržby na úrovni 500 miliónov dolárov (388 miliónov eur), o ktoré teraz firma príde, zisk z neho bol však zanedbateľný. Celkový zisk spoločnosti vzrástol v treťom štvrťroku o 20 percent na 517 miliónov dolárov, hodnota akcií firmy sa medziročne zvýšila z 1,09 dolára na 1,3 dolára za kus. Spoločnosť v Európe utŕži približne tri miliardy dolárov ročne, celosvetové tržby sa pohybujú na úrovni 20,85 miliardy dolárov.

Ilustračné foto na titulke - SITA / AP