O ceste od kávy k biznisu s chutnými a so zdravými potravinami, o konzervatívnych Slovákoch, ktorí žijú vo falošnej ilúzii, že naše babky a dedkovia žili zdravým životom aj o expanzii na zahraničné trhy, ktoré zvládnu i pandémiu koronavírusu, hovorí Dušan Plichta, zakladateľ spoločnosti POWERLOGY.

Zmyslom každého podnikania má byť podľa neho pozitívna zmena v spoločnosti. Hovorí, že jej veľkým problémom je dnes zdravie, fyzické aj psychické, a covid nám to jasne ukázal. Máme dve možnosti: buď sa začneme starať o svoju životosprávu, alebo budeme stále polochorí.

Pôvodne ste začínali s kávou. Ako sa zrodila myšlienka spoločnosti POWERLOGY?

Áno, v biznise som začal s kávou. Jednoducho povedané, bolo to celé o sebarealizácii a rozbehnutí vlastného podnikania. Vždy som bol dušou podnikateľ, viedli ma k tomu aj rodičia. Po vysokej škole som odišiel do Austrálie. Veľa som tam čítal, hľadal som sa a cítil som potrebu sebarozvoja. Chcel som uniknúť z takej tej „klasickej“ práce a hľadal som slobodu.

V tom čase vznikali blogy a online podnikanie bolo v rozkvete. Aj ja som začal písať blog a robiť prednášky a tak som rôznym spôsobom skladal svoj príjem. Zistil som, že mám vzťah k vareniu, potravinám a ich vývoju, najmä tých funkčných potravín, ktoré sú kdesi na rozmedzí nových a klasických.

Zmyslom každého podnikania má byť pozitívna zmena v spoločnosti. Obrovským problémom je dnes zdravie. Ľudia potrebujú na ňom pracovať.
 

Ku káve som neskôr pridal kokosový olej a ďalšie produkty funkčnej životosprávy, ktoré sú zostavené na princípoch užitočného nízkosacharidového prístupu, zlepšovaní vlastného tela a prevzatí zodpovednosti za vlastné zdravie.

Hlavnou motiváciu, prečo som sa uberal týmto smerom, bola potreba mať veľa energie a vydržať, aby mi mozog „pálil“. Ďalším dôvodom bola chuť byť tvorca, zmyslieť si niečo a potom vytvoriť to, čo má hodnotu. A to stojí veľa energie.

Zastávam názor, že duša a telo sú prepojené. Videl som, že má obrovský význam aplikovať zdravú a kvalitnú výživu mozgu. Dokázal som tak realizovať oveľa viac vecí, vytrvať v projektoch a byť v nich úspešný.

Vaším cieľom je okrem podnikania vplývať na ľudí a vzdelávať ich. Dnes sú však ľudia nastavení už zrejme trochu inak, než boli pred rokmi, najmä čo sa týka stravovania a životného štýlu. Čo sa zmenilo, odkedy ste vstúpili do tohto biznisu?

Verím, že zmyslom každého podnikania má byť pozitívna zmena v spoločnosti. Či už ide o prinesenie nového riešenia nejakého problému, pomoc ľuďom v nejakej sfére, vytvorenie nového produktu alebo služby či o inšpiráciu.

Vidíme, že obrovským problémom je dnes zdravie. Fyzické aj psychické. V čase covidu ešte lepšie a na vlastné oči vidíme, že ľudia potrebujú pracovať na svojom zdraví a imunite. Najmä my ľudia máme kľúč k starostlivosti o svoje zdravie. Lekári a medicína by mali nastupovať až vtedy, keď naozaj máme nejaký problém.

Životosprávou a svojím každodenným životom, respektíve životným štýlom, výrazne ovplyvňujeme svoje zdravie. Otázkou je, nakoľko tomu veríme, ako sa vzdelávame a koľko ešte budeme žiť v nostalgii či akejsi „ružovej“ minulosti, že naši dedkovia a babky boli zdraví. V skutočnosti až takí zdraví neboli a dokazujú to aj štatistiky. Neboli ani takí výkonní. Žili úplne iným životom, než žijeme my dnes.

Aké teda máme možnosti?

Potrebujeme sa v prvom rade sústrediť na „tu a teraz“, na to, aké máme možnosti, a na to, ako chceme žiť do budúcna. Myslím si, že názor ľudí sa mení pozitívnym smerom. Čoraz viac z nich sa vzdeláva a preberá zodpovednosť za svoje zdravie, životosprávu, za to, čo do tela dávajú, čo s ním robia a ako sa oň starajú. Nespoliehajú sa len na medicínu, ktorá rieši najmä akútne a vážne problémy. Dokonca aj klasická medicína prechádza do funkčnej, ku komplexnému holistickému prístupu k človeku.

Do budúcna máme teda na výber dve možnosti. Vezmeme na seba zodpovednosť, budeme riadiť svoj životný štýl, vyberať si kvalitné jedlo a budeme zdraví alebo budeme v akejsi „sivej zóne“ hľadať len čiastkové riešenia, siahať po pilulkách a akútnej pomoci medicíny, budeme stále polochorí a budeme sa cítiť mizerne. Je len na nás, ako sa rozhodneme.

Ako Slováci hodnotia vaše pôsobenie na trhu? S akou reakciou sa stretávate?

Ťažko generalizovať, no myslím si, že sa nám na Slovensku podaril naozaj výborný výsledok. Dosiahnuť obrat dva milióny eur s inovatívnym produktom v oblasti výživy, to je niečo, na čo som veľmi hrdý.

Na Slovensku je čoraz viac rodín a celkovo ľudí, ktorí spoznávajú naše produkty alebo ich už používajú pravidelne, no a postupne rastieme aj my ako firma. Naši klienti sú rôzni.

Najčastejšie sa stretávame s reakciou, že naše produkty sú cenovo drahšie a finančne ťažšie prístupné. Tento názor však závisí najmä od toho, do akej miery sú ľudia informovaní a vzdelaní v tejto oblasti, ako majú nastavené priority či ako vnímajú investície do kvalitného jedla a výživy.

Tí, ktorí vedia, prečo sa oplatí investovať do biokvality, čo sú to napríklad konzervanty a čo potraviny bez nich alebo koľko cukru má obsahovať kvalitné jedlo, to vnímajú inak.

Značke sa otvárajú aj dvere do zahraničia. Aké máte plány a čo od toho očakávate?

Zahraničie riešime už dlhšie. Roky sme sa pripravovali na slovenskom trhu a na rast firmy, preto teraz máme dvere na zahraničné trhy otvorené dokorán. Máme v pláne exportovať produkty na mieru do Holandska, Nemecka, Japonska či Spojených arabských emirátov, kde už máme pripravený vstup na trh aj partnerov. Pracujeme usilovne.

POWERLOGY
Zdroj: POWERLOGY

Ohlasy v zahraničí sú veľmi pozitívne aj na značku, aj na kvalitu. Dôležité je teraz všetko doladiť z obchodného hľadiska, nastaviť správne portfólio a nájsť tých správnych partnerov, s ktorými dokážeme dlhodobo fungovať.

Som z toho nadšený a verím, že dokážeme dostať slovenskú kvalitu do sveta. V uplynulých rokoch sme si počas zahraničných akcií či prezentácií budovali vlastné sebavedomie. Naše produkty vyhrali sedem ocenení Great Taste Award, a tak si trúfame, že máme na to, aby sme šli do sveta, a že naše produkty a firma budú úspešné.

Je vnímanie zdravej stravy, a teda aj zdravých potravín, v zahraničí iné než na Slovensku?

Určite áno. Záleží však aj na jednotlivých krajinách. Inak je to na progresívnejších a väčších trhoch, napríklad v západnej Európe a v krajinách, akými sú Nemecko či Spojené kráľovstvo, v ktorých sa ľudia vzdelávajú aj v oblasti výživy a zdravia, prípadne majú záujem o otázky ekológie a životného prostredia.

S prácou, ktorú robíme na Slovensku, a s pozíciou, ktorú na trhu máme, som spokojný. Neustále budeme pracovať na tom, aby sme boli ešte lepší a prinášali čoraz viac produktov.
 

Naopak, na konzervatívnom Slovensku sa nám pracuje trošku ťažšie. Pre ľudí sme neraz noví, nevedia, čo s našimi produktmi alebo prečo by vlastne mali skúsiť a robiť niečo inak, než si dať na raňajky či desiatu chlieb so salámou. Takže určite veľa závisí od toho, či je trh progresívny alebo konzervatívny.

Idete do sveta s myšlienkou, že doma nikto nie je prorokom?

Nemyslím si, že ideme do sveta s takouto myšlienkou. Skôr si myslím, že treba mať v merku realitu a to, že inovatívny produkt vždy prináša zmenu. V tomto prípade zmenu návykov. To nemusí byť ľahké.

To, ako zvládnuť rast firmy, je pre mňa výzva, s ktorou si chcem poradiť.
 

Určite je tu však skupina ľudí, ktorá to rada vyskúša, zvyšok zrejme potrebuje viac času či lepšiu komunikáciu. Ja som s prácou, ktorú robíme na Slovensku, a s pozíciou, ktorú na trhu máme, spokojný. Aj s tým, aké množstvo klientov, respektíve zákazníkov, naša firma a naše produkty oslovujú, a neustále budeme pracovať na tom, aby sme boli lepší a prinášali čoraz viac produktov.

A myslím si, že sa nám to rok čo rok aj darí. V zahraničí chceme zvýšiť obrat, to priznávam. Chceme získať aj viac zdrojov na marketing, ktoré preinvestujeme i na Slovensku, a tým chceme zvyšovať povedomie ľudí.

Vaša práca je plná výziev. Ktoré sú tie najväčšie?

To je dobrá otázka. Mojou najväčšou výzvou je škálovanie firmy a zabezpečenie jej chodu organizačne aj čo sa týka ľudí. Priznám sa, nie som najlepší manažér, no ani ním nechcem byť, hoci mám nálepku CEO, ktorá sa v biznise berie ako niečo vau. No mňa osobne to až tak nemotivuje. (Smiech.)

Čo vás ženie vpred?

Ako som už spomínal, motivuje ma túžba byť tvorca, tvoriť koncepty a tvoriť produkty a tie prinášať na trh. Baví ma development. Toto je súčasť mojej prirodzenej osobnosti. Najviac ma motivuje, keď si niečo vysnívam, zistím, že je to možné, a potom sa to premení na skutočnosť. Aj keď sa to manifestuje a šíri, aj keď okolie hovorí, že sa to nedá a nie je to možné.

Presne takto to bolo na začiatku, keď som začínal s kávou. (Smiech.) Smiali sa mi, asi síce v dobrom, no pýtali sa ma, čo to chcem s tou kávou robiť a či ma to uživí. Teraz sa už smejem ja a niektorých z týchto ľudí zamestnávam. Firma dokáže uživiť pätnásť ľudí. A to je šťastie a úspech, ktorý takisto motivuje.

Dotkla sa vás pandémia?

Pre mňa osobne je to veľmi ťažké obdobie. Najmä posledný rok a pol. Ale to asi pre každého. Nie je to však všetko len o korone, ale aj pre osobité procesy, ktoré sa dejú v našej firme. POWERLOGY sa vo veľkom posúva vpred, rozbiehame veľa projektov a ja sa učím strategicky nájsť a alokovať zdroje.

To, ako zvládnuť rast firmy, je pre mňa výzva, s ktorou si chcem poradiť. Pre mňa osobne sú totiž niektoré tieto veci oveľa ťažšie než s niečím vôbec začať. Je to asi klišé, ale najdôležitejšie je mať okolo seba skvelých ľudí. So skúsenejšími mentori a investormi spolu dokážeme hľadať cesty a podporovať sa.

Ako teda hodnotíte život s pandémiou?

Život s pandémiou? Ja sa to snažím prijímať a adaptovať sa, nie som tu na to, aby som to hodnotil. A to je, myslím si, ten správny podnikateľský prístup. Netreba sa sťažovať, ale pozrieť sa na to tak, že niektoré veci možno nefungujú alebo padajú, no na druhej strane vznikajú nové príležitosti a treba si hľadať nové cesty.

Pandémia nie je príjemná, ale keď sa pozrieme späť, vidíme, že dnes sme múdrejší, silenejší a odolnejší.
 

Niečo ide, na niektorých projektoch máme straty, na niektoré čakáme, rozvoj sa predlžuje. Učí nás to. Napríklad uskromniť sa, osekávať náklady, optimalizovať procesy a v konečnom dôsledku zlepšovať efektivitu firmy. Pandémia nie je príjemná, ale keď sa pozrieme späť, vidíme, že dnes sme múdrejší, silenejší a odolnejší.

A čo často skloňovaná inflácia. Ako sa vás dotkla? Budete dvíhať ceny?

Inflácia sa nás dotýka. Ceny surovín, plodín aj materiálov, ale aj logistiky rastú. My sme ceny produktov zatiaľ nezvyšovali alebo len minimálne. Chceme ich nechať v rovine, v ktorej ich máme.

Budeme sa snažiť hľadať úspory vo vlastnej firme a zarobiť viac na exportných projektoch, aby sme to celé dokázali ustáť. Nejaké zdražovanie však určite príde, no len vo výnimočných prípadoch a len veľmi nízke.

Pripravujete sa už na vianočnú sezónu?

Samozrejme, vianočná sezóna sa v našej firme pripravuje už od septembra. Z pohľadu produktov som veľmi rád, že sme stihli pripraviť skvelé novinky – či už kurkumový alebo makový krém s mandľami, či napríklad CBD olej. Naši zákazníci u nás vždy nájdu produkty, ktoré chutia a pomáhajú. Teším sa na Vianoce, je to pre nás také finále roka.

Aké máte ešte plány do budúcna, čo pripravujete?

Na rok 2022 máme plány veľké. Pripravujeme redizajn značky aj ešte lepšie skvalitnenie marketingu a produktov na slovenskom trhu, optimalizáciu firmy a expanziu do sveta. Uvidíme, ktorý zahraničný trh nám dopraje najviac, kde to pôjde najlepšie, a tam plánujeme rásť, realizovať naše bestsellery, investovať do marketingu a zároveň hľadať prieniky na ďalšie trhy.

Najviac ma motivuje, keď si niečo vysnívam, zistím, že je to možné, a potom sa to premení na skutočnosť.
 

Najväčší potenciál a víziu vidím v Saudskej Arábii či v Spojených arabských emirátoch, kde sa ekonomika rýchlo rozbieha, šliape a kde vidíme, že tam zvládajú aj koronu. Som z toho celkom nadšený a verím, že sa nám prienik na tieto a ďalšie trhy podarí.

Tento článok označený We know how vznikol v spolupráci s komerčným partnerom. Redakcia nie je jeho autorom, ale obsah považuje za prínosný pre čitateľa.