Oživenie ekonomiky v prvom tohtoročnom polroku vlialo späť život do kartového biznisu. Kým v minulom roku výbery hotovosti z bankomatov nevídane medziročne poklesli a platby u obchodníkov rástli taktiež neštandardne – len jednociferným tempom –, tento rok sa pomaly vracajú do normálnych koľají. Údaje, ktoré TRENDU poskytli jednotlivé finančné domy, potvrdzujú, že ľudia bankové karty znova častejšie držia v rukách. Tak na získavanie hotovosti, ako aj pri platení za nákupy.
Smerom k obchodom
Obrat na termináloch u obchodníkov (takzvaných POS – point of sale) za prvých šesť mesiacov roka 2010 v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška stúpol takmer o 16 percent. Minulý rok bol prírastok len sedempercentný, hoci v ešte bezkrízovom prvom polroku 2008 vzrástla suma platieb za tovary a služby prostredníctvom kariet medziročne o 18 percent.
Menej aktívni boli Slováci v prvom polroku 2010 pri bankomatoch, kde medziročný obrat stúpol ani nie o sedem percent. Oproti vlaňajšiemu polroku, keď hodnota transakcií medziročne o percento klesla, však ide o badateľné oživenie. Časy, keď banky hlásili pri výberoch z bankomatov dvojciferné prírastky, sú nateraz preč. Takýto vývoj banky a kartové spoločnosti aj očakávajú, radšej vidia, keď klienti kartami priamo platia. To je pre nich oblasť, kde vedia generovať výnosy z poplatkov od obchodníkov.
Podiel sumy transakcií uskutočnených na platobných termináloch na celkovom kartovom biznise vďaka viac ako dvojnásobným prírastkom v porovnaní s bankomatmi stúpa. Uplynulý rok ku koncu júna sa prvýkrát v histórii dostal na 20 percent. Tento rok sa tento parameter posunul na takmer 23 percent. Slováci sa teda postupne učia viac využívať kartu než „plastové peniaze“. A nielen na získavanie hotovosti, ktorou potom za nákup v obchodoch zaplatia.
Prejavilo sa to i v ukazovateli sledujúcom podiel platieb kartami na maloobchodných tržbách, ktoré aj v prvej polovici roka zaostávali za vlaňajškom. Tí, ktorí platili za tovar či služby kartou, sa tak postarali v tomto období o takmer 18 percent všetkých platieb. Ku koncu vlaňajška to bolo 15 percent.
Celkovo sa hodnota transakcií uskutočnených bankovými kartami na POS a bankomatoch za prvých šesť mesiacov tohto roka vyšplhala na necelých 6,5 miliardy eur. V porovnaní s vlaňajším prvým polrokom ide o takmer päťpercentný nárast. Kariet vydaných slovenskými bankami pritom na trhu ubudlo. V medziročnom porovnaní je ich o necelých šesť percent menej, keď ich počet klesol na zhruba 5,1 milióna kusov. Ešte vlani na polroku ich bolo viac ako 5,4 milióna.
Miznúce karty
Jedným z dôvodov celkového prepadu počtu „plastových peňazí“ je Tatra banka. Niekoľkoročný líder rebríčka s najvyšším počtom vydaných kariet si totiž čistí portfólio od kariet alternatívneho poskytovateľa pôžičiek Home Credit. Tie v minulosti ťahali čísla banky v oblasti kreditiek, ktoré tak po uprataní medziročne spadli o vyše polovicu. Splátkovej spoločnosti už nové karty vydáva banka v susednom Česku, PPF banka, ktorá patrí do rovnakej skupiny ako Home Credit.
Napriek celkovo takmer štvrtinovému poklesu počtu kariet v portfóliu Tatra banky si finančný dom udržal prvú priečku aj ku koncu júna tohto roka. Nie je však vylúčené, že po úplnom vyčistení kariet o Home Credit bude musieť pozíciu jednotky prenechať Slovenskej sporiteľni. Tá Tatra banke dýchala na polroku na chrbát. Tretiu priečku si drží VÚB banka. V rámci veľkej trojky je VÚB najsilnejšia v kreditkách, kde medziročne rástla o 5,5 %, má ich takmer 400-tisíc.
Pri debetných kartách drží prím Slovenská sporiteľňa s vyše jednopercentným rastom a takmer 1,3 milióna kusov. Tatra banka dosiahla takmer desaťpercentné tempo rastu a počet jej debetných kariet presiahol ku koncu júna milión kusov.
Za trojicou naďalej zostáva obrovská priepasť. Hoci štvrtej ČSOB stúpol po vlaňajšom spojení s Istrobankou medziročne počet vydaných kariet zhruba o 36 percent, jej portfólio stále nedosahuje ani pätinu z čísiel Tatra banky. Snaží sa aj mBank, ktorá si zapísala najrýchlejšie tempo rastu vydaných kariet. Ich počet stúpol v prvom polroku 2010 medziročne takmer o polovicu. Vysokému rastu, prirodzene, pomáhala nízka základňa.
Ďalej sa prepadáva UniCredit Bank, ktorá prepustila minuloročnú šiestu priečku OTP Banke. Finančný dom v kartovom biznise sústredil väčšiu pozornosť na bohatšiu klientelu. Pre privátnych klientov priniesol platobnú kartu Visa Infinite, na ktorú sa viažu nadštandardné služby. Je určená len pre úzku skupinu vybraných klientov.
Traja králi
Z pohľadu hodnoty transakcií v bankomatoch biznisu kraľujú Slovenská sporiteľňa, VÚB a Tatra banka. Kým v prvých dvoch obrat medziročne k polroku po vlaňajších poklesoch rástol, Tatra banka zaznamenala dvojpercentné mínus. Zároveň však ubrala 13 zariadení. Naopak, vlastnú sieť bankomatov najviac, takmer o polovicu, rozšírila ČSOB vďaka zlúčeniu s Istrobankou. Štvorke v rebríčku pribudlo 78 zariadení, viac ako pridal trhový líder Slovenská sporiteľňa. Vďaka tomu sa môže pochváliť takmer 54-percentným medziročným rastom obratu. Zariadenia vo veľkom pridávala tiež Poštová banka, ktorá získala časť obchodných miest po Istrobanke, ale aj spomínaná Slovenská sporiteľňa či VÚB.
Z hľadiska efektívnosti, teda priemerného obratu na jedno zariadenie, si najlepšie počína sporiteľňa nasledovaná VÚB a Tatra bankou.
Rebríček POS ukazuje, že poradie veľkej trojky oproti tomu bankomatovému je otočené. Prvenstvo si drží Tatra banka, ktorej obrat je väčší ako súčet sumy transakcií druhej VÚB a tretej Slovenskej sporiteľne. Kým vlani k polroku si sporiteľňa držala prvenstvo aspoň v počte nainštalovaných zariadení, tohtoročný prvý polrok musela miesto prepustiť Tatra banke. Tá totiž usilovne pokračovala v pridávaní terminálov u obchodníkov. Na rozdiel od sporiteľne, ktorá ako jediná zo sledovaných finančných domov medziročne počet zariadení znížila o viac ako sedem stoviek kusov. S lídrom sa krok snaží udržať VÚB, ktorej počet POS medziročne vyskočil takmer o desatinu. Tatra banka drží v rukách zhruba tretinu zo všetkých takmer 32-tisíc zariadení.
Najefektívnejšie využívať POS sa stále darí OTP Banke, ktorá boduje vďaka prítomnosti na čerpacích staniciach Slovnaftu. Porovnanie s hodnotou z konca vlaňajška ukazuje, že odstup od prenasledovateľov sa v tomto parametri ešte zvýšil. Nad trhovým priemerom sú aj Tatra banka a VÚB, ktoré tiež dokázali za polrok ukazovateľ efektívnosti ďalej zlepšiť.
Článok vyšiel v prílohe TREND Špeciál - Finančný biznis, ktorá vychádza 7. októbra ako súčasť týždenníka TREND č. 40.
Foto na titulke - Flickr.com