Kolektívna dohoda s platnosťou na štyri roky, odmeňovanie podľa individuálneho výkonu a kompetencií či oceňovanie dĺžky odpracovaných rokov. To sú hlavné body návrhu sprostredkovateľa a s podobnými prichádza aj vedenie trnavskej automobilky Groupe PSA Slovakia.
To rokovalo s odborármi od zaslania prvého návrhu až sedemkrát, nakoniec o výsledku musel rozhodnúť sprostredkovateľ.
Zamestnanci trnavskej PSA si prilepšia. Len vďaka rekordným ziskom z vlaňajška
Ten pre roky 2021 a 2022 navrhol v trnavskom podniku zvyšovať len mesačnú individuálnu prémiu. Podporil tiež návrh zamestnávateľa zaviesť 13. a 14. plat s ohľadom na odpracované roky. Pre roky 2023 a 2024 navrhol zvýšenie mzdy s výrazným podielom pohyblivých zložiek ako sú tarify či mesačné prémie. Do konta pracovného času sa navrhuje zahrnúť aj víkendová zmena.
Dlhodobý rozkol
Cieľom automobilky v Trnave je najmä zvyšovať konkurencieschopnosť v rámci skupiny. Aj preto trvá na takom zvýšení odmeňovania, ktoré to umožní. Výhodnejšie výrobné podmienky sú kľúčové pre pre získanie investície do možného budúceho modelu.
Podľa producenta totiž stále neexistuje pre závod v Trnave záruka nového modelu, ktorý by dal budúcnosť jeho zamestnancom. „Musím, žiaľ, skonštatovať, že požiadavky odborov sú v rozpore s realitou, v ktorej sa nachádza automobilový priemysel a ekonomika aj v dôsledku krízy spôsobenej nákazou Covid-19,” povedal zástupca generálneho riaditeľa a riaditeľ výroby Martin Dzama.
V rámci flexibility je potrebné podľa automobilky brať do úvahy celkový ekonomický kontext a nevyhnutné transformovať výrobu s novými technológiami.
„Neistota z toho vyplývajúca nás núti byť pripravený na rôzne scenáre – na vysoký dopyt, ako aj na pokles objednávok, a preto navrhujeme flexibilitu do plusu aj do mínusu pre všetky pracovné zmeny,” tvrdí M. Dzama.
Za rozkolom, ktorý trvá už niekoľko mesiacov, je podľa odborárov fakt, že automobilka musela prepustiť viac ako stovku zamestnancov a údajne zvyšuje tlak na zamestnancov avizovaním potreby optimalizovať a znižovať náklady či zavádzať nadčasy.
„Konkurencieschopnosť trnavskej automobilky je podmienkou pre ochranu budúcnosti závodu a jeho zamestnancov, zabezpečenie jeho udržateľnosti a umožnenie získania ďalšieho potenciálneho produktu,” uzatvára riaditeľ výroby. Podnik tak chce byť schopný plniť objednávky klientov.
Sú bez záruk
Vedenie trnavskej automobilky absolvovalo od zaslania prvého návrhu 21. mája 2020 sedem kôl kolektívneho vyjednávania s odborármi.
V polovici septembra sa rokovania dostali do bodu, v ktorom nebolo možné nájsť zhodu. Bol vyhlásený spor v kolektívnom vyjednávaní, následne vyjednávanie pokračovalo za účasti sprostredkovateľa, ktorého určilo ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny.
Na margo návrhov automobilka reaguje, že jej budúcnosť, rovnako ako v prípade iných finálnych výrobcov, je pod tlakom veľmi nepredvídateľnej situácie v automobilovom priemysle. “V tejto chvíli neexistuje pre závod v Trnave záruka nového modelu, ktorý by dal budúcnosť jeho zamestnancom,” uvádza podnik.
Slovensko stále čaká na dôležitý verdikt. A snáď novú investíciu Volkswagenu
Doteraz priemerná mzda operátorov výroby vyplatená v roku 2019 dosiahla 1 291 eur pred zdanením (vrátane prémií a príplatkov). Celková priemerná mesačná mzda bez manažmentu vlani dosiahla 1 632 eur pred zdanením. Aktuálne automobilka zamestnáva takmer 4 500 pracovníkov.
Celková investícia koncernu na Slovensku už presiahla 1,2 miliardy eur. V Trnave sa aktuálne vyrába nový model Peugeot 208, ktorý sa stal Európskym autom roka 2020. Automobilka prvýkrát v histórii ponúka aj elektrickú verziu e-208. Od septembra 2016, exkluzívne len na Slovensku, vyrába aj nový Citroën C3.