Z rozboru záznamníka hovorov v pilotnej kabíne podľa vyšetrovateľov vyplýva, že druhý pilot využil okamihu, kedy kapitán odišiel na toaletu. Späť ho napriek opakovaným výzvam a búšenie na dvere z neznámych dôvodov nepustil a zahájil klesanie, ktoré skončilo pádom stroja v Alpách a smrťou všetkých 150 ľudí na palube.

Kapitán letu spoločnosti Germanwings použil sekeru, ktorá sa nachádzala na palube stroja, a pokúšal sa s jej pomocou preraziť pancierované dvere a zabrániť katastrofe, píše Bild.

Hovorca nemeckej spoločnosti listu potvrdila, že sekera býva na palube každého podobného letúna. Je súčasťou bezpečnostného vybavenia lietadiel A320,povedala hovorkyňa.

Bild s odvolaním sa na interný dokument spoločnosti Lufthansa tiež tvrdí, že druhý pilot trpel dlhodobými psychickými problémami. Tie podľa denníka mohli vygradovať aj kvôli kríze vo vzťahu s priateľkou, ktorý vraj spel k rozchodu. Miestny denník Westerwälder Zeitung napísal, že Andreas Lubitz s priateľkou žil sedem rokov a že spoločne bývali.

Nemeckí vyšetrovatelia prehľadali Lubitzov byt na predmestí Düsseldorfe a dom jeho rodičov v mestečku Montabaur, kde vraj našli významnú stopu. Nič bližšieho ale neuviedli. Z fotografií je zrejmé, že policajti na expertízy odviezli dokumenty a tiež počítače, uviedli však, že neobjavili žiadny samovražedný odkaz.

Z údajov leteckého portálu Flightradar24, ktorý sleduje údaje z automatických transpondérov jednotlivých letúnov vyplýva, že pred nehodou airbusu bol preprogramovaný jeho autopilot. Letecká hladina údajne bola znížená z 38-tisíc stôp (11 600 metrov) na minimálnu možnú výšku sto stôp (30 metrov).

Letecké spoločnosti menia po incidente pravidlá

Letecké spoločnosti po páde lietadla nemeckého dopravcu Germanwings začali zavádzať pravidlo, že pilot nesmie byť za letu v kokpite nikdy sám. Spolkový zväz nemeckého letectva (BDL) oznámil, že so zavedením nového opatrenia súhlasili všetky veľké nemecké aerolínie vrátane Lufthansy a jej dcérskej spoločnosti Germanwings.

Zavedenie opatrení taktiež oznámil napríklad britský nízkonákladový dopravca EasyJet a nórske, islandské či kanadskej aerolinky. Najnovšie ich odsúhlasili aj britské aerolinky Virgin Atlantic, Easyjet, Monarch, Thomas Cook a škandinávske SAS.

Opatrenie má byť zavedené okamžite. Podľa agentúry DPA by sa malo dotýkať napríklad koncernu Lufthansa a spoločností Air Berlin, Condor a TUIfly.

Medzi prvými oznámil zmenu pravidiel nórsky letecký prepravca Norwegian Air Shuttle. To znamená, že keď jeden z pilotov kokpit opustí, napríklad aby si odskočil na toaletu, jeden z členov posádky musí do pilotnej kabíny prísť, povedala hovorkyňa nórskej firmy.

V súčasnosti európske predpisy nenariaďujú neustálu prítomnosť aspoň dvoch osôb v kokpite. Zaviesť takúto povinnosť v Európe môže podľa AFP len Európska agentúra pre bezpečnosť civilného letectva (EASA).

Šéf koncernu Lufthansa Carsten Spohr na tlačovej konferencii k doterajším výsledkom vyšetrovania zrútenie stroja dcérskej spoločnosti povedal, že podľa jeho vedomostí je povinná prítomnosť najmenej dvoch osôb v kokpite je u európskych leteckých spoločností výnimočná.