Pasažieri až takmer do posledného okamihu o kritickej situácii nevedeli, výkriky sú na letovom záznamníku počuteľné až tesne pred dopadom.

„Kopilot konal zámerne,“ uviedla francúzska prokuratúra. „Nebol to normálny pád, zámerne ho (kopilot) umožnil,“ dodala prokuratúra.

Na letovom záznamníku hovorov v kabíne je podľa vyšetrovateľov zrejmé, že prvých dvadsať minút obaja piloti vedú bežnú konverzáciu, potom kapitán pripravoval podklady na pristátie, následne požiadal kopilota, aby prevzal riadenie, a odišiel na toaletu.

Kopilot už potom kapitána do kokpitu nepustil a začal zámerne so strojom klesať. Na záznamníku je počuť, že pilot v kokpite síce neodpovedal na výzvy kapitána, ale normálne a bez zjavných výkyvov dýchal.

First picture of German co-pilot who 'deliberately crashed #Germanwings plane' killing 150 http://t.co/rhaCuupBMz pic.twitter.com/fqx1B1tfNK

— The Independent (@Independent) 26. Březen 2015

Francúzsky prokurátor Brice Robin vyhlásil, že druhý pilot zrúteného lietadla nemohol začať klesať omylom, tlačidlo totiž musel cielene otočiť. „Druhý pilot konal zámerne. Nebol to normálny pád, zámerne ho (druhý pilot) umožnil,“ uviedla prokuratúra s tým, že druhý pilot mal evidentnú vôľu zničiť lietadlo.

O kapitánovi stroja je známe, že bol označovaný za skúseného, ​​pre Lufthansu a Germanwings pracoval vyše desať rokov a že mal nalietaných viac ako 6-tisíc hodín. O kopilotovi Lufthansa uviedla, že pre Germanwings pracoval od roku 2013 a mal na konte 630 letových hodín.

Väzby na teroristov nemal

Kopilot, ktorý zámerne nepustil kapitána do kokpitu a úmyselne začal klesanie lietadla, nemal žiadne záznamy o možných kontaktoch na teroristov. Oznámila to tiež francúzska prokuratúra s tým, že nič nenasvedčuje tomu, že by utorňajšie nešťastie bolo teroristickým činom.

Prokuratúra uviedla, že kopilot sa volal Andreas Lubitz a mal 28 rokov. V minulosti údajne prerušil svoj výcvik z dôvodu psychických problémov. Informoval o tom vo štvrtok na svojom konte na sociálnej sieti Twitter redaktor portálu nemeckého týždenníka Spiegel Mattias Gebauer.

Ten sa vo svojom príspevku odvolal na slová niekdajších spolužiakov pilota A. Lubitza. Prestávku vo výcviku v roku 2009 ešte v priebehu štvrtka spolu s identitou mladého muža potvrdilo aj vedenie spoločnosti Germanwings, ktorému zrútený stroj patril. Odmietlo však špecifikovať dôvod pauzy. Podľa M. Gebauera ním bol takzvaný syndróm vyhorenia a s tým spojené depresívne stavy.

Práca mu bola koníčkom

Podľa agentúry AP sa A. Lubitz len nedávno vrátil z Düsseldorfu do domovského Montabauru, kde jeho matka podľa miestneho farára Johannesa Seemanna pracuje ako varhanistka. Pilot si chcel údajne obnoviť licenciu na klzáky (bezmotorové lietadlá) v miestnom leteckom klube LSC Westerwald.

Jeho známy z klubu povedal agentúre AP, že bol „kľudný, priateľský muž“ a nevykazoval známky depresie alebo podobných psychických problémov. „Bol spokojný so svojou prácou v Germanwings, dobre sa mu darilo,“ povedal muž o A. Lubitzovi, ktorého lietanie lákalo odmalička.

„Vždy chcel uskutočniť svoj sen o lietaní. Začínal ako žiak na vetroni a dotiahol to až na pilota Airbusu A320,“ písalo sa v smútočnom oznámení, ktoré letecký spolok zavesil na svoje internetové stránky ešte predtým, ako bolo oznámené, že A. Lubitz je pravdepodobne vinníkom leteckého nešťastia.

„Mohol si splniť svoj sen, sen, ktorý teraz tak draho zaplatil svojim životom,“ písalo sa ďalej v texte, ktorý medzitým stiahli.

Rodina kopilota bola vo štvrtok vo Francúzsku na mieste nešťastia. Podľa marseillského prokurátora však bola držaná oddelene od príbuzných ostatných obetí.

Pilot klopal, búchal, dovnútra sa nedostal

The New York Times s odvolaním sa na analýzu záznamov z čiernej skrinky. „Ten človek vonku ľahko klope na dvere, ale nikto sa neozýva,“ opísal denníku záznamy nemenovaný člen vyšetrovacieho tímu. „A potom udrie na dvere silnejšie, ale stále žiadna odpoveď. Až do konca nikto nezareagoval.“ Podľa vyšetrovateľa je na zázname počuť, že sa márne pokúša vyraziť dvere.

Dvere do kabíny sú vybavené elektronickým zámkom na kód, ak sa však pilot zvnútra mechanicky zamkne, nie je možné sa k nemu dostať.

Čiernu skrinku zaznamenávajúcu hovory v kokpite objavili pátracie tímy už v deň nehody a úrady hovorili o tom, že obsahuje „použiteľné údaje“ a že prvé informácie budú zverejnené v priebehu dní.

Airbus A320 nemeckých nízkonákladových aeroliniek Germanwings nad Francúzskom začal v utorok dopoludnia náhle klesať z cestovnej hladiny takmer 12-tisíc metrov nad morom do dvoch tisíc metrov, kde narazil do hôr. Piloti nevyslali žiadny núdzový signál.

Spoločnosť Lufthansa, ktorej Germanwings patrí, podľa agentúry Reuters o správe amerického denníka vie, jej hovorca však vyhlásil, že ju úrady doteraz nepotvrdili a že nebude o možných príčinách nehody špekulovať. Dodal, že od teroristických útokov zo septembra 2001 je z bezpečnostných dôvodov nemožné otvárať dvere pilotnej kabíny zvonku.

Polícia ani vládni predstavitelia síce žiadnu možnú príčinu tragédie nevylúčili, za najmenej pravdepodobný ale označili prípadný teroristický útok. Ako málo pravdepodobnú vidia úrady takisto explóziu či náhly pokles tlaku v kabíne.

Záchranári v priebehu stredy našli prvé pozostatky obetí a teraz v ťažko prístupnej oblasti francúzskych Álp pokračujú so zabezpečovaním miesta havárie a hľadaním zostávajúcej druhej čierne skrinky s technickými údajmi o lete.