Investičná skupina Penta si ujasnila plán lákania spotrebiteľov na výrobky svojho mäsového holdingu, ktorý začala budovať pred troma rokmi. Zo širšieho portfólia poskupovaných slovenských mäsiarskych značiek teraz ďalej využíva iba značku Druget, ktorú pôvodne vytvoril humenský mäsokombinát Mecom.

So značkami Novohrad a Zbrojníky, ktoré pôvodne využíval lučenecký a levický mäsokombinát holdingu,  už Penta nepočíta. „S týmito dvoma značkami končíme. Spotrebiteľské prieskumy nám ukázali, že na rozdiel od Drugetu neboli celoslovensky známe. Chceme byť vnímaní práve ako firma s celoslovenským významom,“ hovorí konateľ Mecom Group a zároveň hlavný manažér celého mäsového holdingu Penty Peter Ondro.

Penta sa však neobmedzí len na značku Druget. Pochovávaný Novohrad a Zbrojníky nahradí úplne nová značka Landia a Penta využije aj staršiu značku Fajne, ktorú bývalý levický podnik Zbrojníky využíval len na konzervách. Prieskumy Pente ukázali, že je tiež dosť známa. Skupina prichádza aj s ďalšou novou značkou Carnibona, ktorú využíva len na prémiové mäsové produkty najvyššej kvality.

Penta premiešala mäsové značky

Zdroj: strauch

Naopak žiadne zásadné zmeny značiek Penta nerealizuje vo svojich maďarských mäsokombinátoch, ktoré získala po ovládnutí skupiny Debreceni Hus. „Naše maďarské značky nemeníme, lebo tie sú známe nielen po celom Maďarsku ale aj v cudzine,“ pokračuje P.Ondro. V Maďarsku je pre Pentu prémiová značka Csabaika. Jej sa už dlhšie darí nielen v Čechách a na Slovensku, ale aj v západoeurópskych krajinách. V Maďarsku skupina rozvíja aj ďalšiu tradičnú značku Debreceni.

V súčasnosti Penta prevádzkuje celkovo tri mäsokombináty v Maďarsku a dva - v Humennom a Lučenci - na Slovensku. Zavrela len jeden mäsokombinát, a to levický PM Zbrojníky, ktorý prebudovala na sklady. P.Ondro hovorí, že žiadne ďalšie prevádzky už Penta zatvárať nebude. „Všetky závody na Slovensku i v Maďarsku potrebujeme, lebo sú úzko špecializované. Napríklad Humenné je zamerané na trvanlivé salámy a Lučenec na čerstvé mäso či šunky,“ vysvetľuje P. Ondro.

Vlani tržby celého mäsového holdingu Penty poklesli o sedem percent na 237 miliónov eur. Objemy výroby pritom skupine neklesli. No počas krízy idú dole ceny mäsa. Do straty však kríza mäsový holding Penty aj tak nevohnala. „Udržali sme si zisk. A dokonca aj v Maďarsku sme to preklopili do mierneho zisku,“ pokračuje P.Ondro s tým, že vlani nepoľavili ani v investíciách. Len do slovenských mäsiarskych prevádzok Penta vložila osem miliónov eur. Vďaka nim skupina na Slovensku zvýšila porážku zvierat vo vlastnom na úkor nákupov od cudzích bitúnkov. Popri tradične silných mäsových výrobkoch rozširuje teraz aj ponuku čerstvého mäsa od domácich chovateľov. „Od nášho príchodu do mäsokombinátov sme porážky na Slovensku viac ako zdvojnásobili na tri a pol tisíca kusov týždenne,“ hovorí P.Ondro.

Že by popri zvyšovaní nákupu mäsa z domácich maštalí Penta začala uvažovať aj o ovládnutí nejakých fariem však už jej manažer odmieta. „Farmy nechceme. To je už pre nás veľmi špecifické. Tam, kde to nezvládajú s chovmi ťahať Slováci, navyše tak či tak prichádzajú dánski farmári a myslím, že to robia dobre,“ hovorí P.Ondro.

Penta ale určite chce kupovať ďalšie mäsokombináty. Po Slovensku a Maďarsku plánuje zakotviť aj v Česku. Rokuje tam s viacerými. Podľa kuloárnych informácií má byť najhorúcejším favoritom český podnik Schneider. Konečným cieľom Penty v biznise s mäsom je, aby ďalšími akvizíciami vytvorila podnik s ročnými tržbami zhruba na úrovni pol miliardy eur.    

Túto métu chce dosiahnuť do piatich či šiestich rokov a potom celé zoskupenie ponúkne strategickým investorom z mäsiarskeho biznisu.

Obsiahly rozhovor s manažérom Penty Petrom Ondrom si prečítajte v aktuálnom vydaní TRENDU (vychádza vo štvrtok 25. marca).

Foto – Maňo Štrauch