Obuvnícka spoločnosť Vulkan Partizánske má tento rok ambiciózne rastové plány. V čase keď výrobcovia tradičnej obuvi v Európe aj napriek colnej ochrane Európskej komisie bojujú o prežitie, plánujú v Partizánskom rast. V produktovom portfóliu má Vulkan celogumovú a gumolisovanú obuv na pracovné a hobby účely, napríklad poľovnícku, no aj na špeciálne použitie pre vojakov či hasičov. Okrem toho vyrába Vulkan tiež módnu gumotextilovú obuv, rôzne modely tenisiek.
Expanziu predaja gumovej a gumotextilovej obuvi, o ktorej TREND písal vlani v lete, podporili začiatkom tohto roku nákupom aktív skrachovanej českej firmy Novesta. Vulkan o tom v piatok informoval agentúru SITA. Tradičný výrobca z moravskej obuvníckej metropoly Zlína Novesta po problémoch s bankami, daňovými úradmi aj európskou reguláciou koncom roku 2007 zbankrotoval. Firma nedokázala pokračovať vo výrobe.
„Vnímali sme, že Novesta má na trhu svoje meno, preto sme sa rozhodli prevziať ju,“ popísal TRENDU dôvod akvizície obchodný riaditeľ Vulkanu Luboš Zálešák. Ešte v januári kúpil Vulkan budovu a stroje Novesty, tento mesiac v dražbe prikúpil značku. Podľa L. Zálešáka Vulkan zaradí Novestu do svojho portfólia a bude vyrábať pod jej značkou vyrábať nové modely v podobnom sortimente gumovej a gumotextilnej obuvi ako kedysi ponúkala zlínska firma.
S ňou spolupracovala aj v minulosti, dokonca aj v konkurze bola Novesta dodávateľom Vulkanu. Po odkúpení jej aktív a značky sa budú topánky pod jej značkou vyrábať v Partizánskom. „Potrebné výrobné zariadenia presunieme do nášho závodu,“ hovorí obchodný riaditeľ Vulkanu. Kontakty so Zlínom, odkiaľ pred troma rokmi prišiel terajší manažment Vulkanu, ale neskončia. Firma deklaruje, že bude spolupracovať s tamojšou Univerzitou Tomáša Baťu v návrhoch dizajnu obuvi, reklame no aj ladení technologických postupov v produkcii obuvi a príprave gumárenských zmesí.
Pod značkou Novesta sa začne v Partizánskom vo veľkom vyrábať v druhom polroku. Podľa L. Zálešáka by mala k produkcii Vulkanu tento rok pridať okolo stotisíc párov. Vrátane nich má Vulkan na tento rok naplánovanú výrobu 2,47 milióna párov obuvi. Rast výroby by mal firme zvýšiť aj tržby. Na tento rok má Vulkan v biznis pláne tržby 18,3 milióna eur, z toho 16,4 milióna eur z predaja obuvi. Obrat firmy by sa mal v porovnaní s rokom 2009 zvýšiť takmer o polovicu. To znamená značný obrat, po vyše 12-percentnom poklese predaja vlani Vulkan vykázal tržby len 12,6 milióna eur. V tom podľa L. Zálešáka doznieval útlm výroby gumárenských zmesí pre automobilový priemysel. Tržby z predaja obuvi ale mierne rástli, firma vyrobila po 40-percentnom medziročnom náraste vyše dva milióny párov topánok.
Po rokoch značných výkyvov v predaji a najmä vysoko kolísavých výsledkov hospodárenia deklaruje firma za roky 2008 a 2009 posun k dlhodobo nadpriemernej ziskovosti. Nový manažment, ktorý bratislavský podnikateľ Igor Grošaft z pozície vlastníka najal v Zlíne na jeseň 2007, zrealizoval množstvo úsporných opatrení a citeľne zmenil štruktúru výroby smerom k náročnejšej a módnej gumovej obuvi. Do realizačnej fázy doviedol manažment tiež inovatívny projekt výroby ekologických odpadových nádob pre francúzskeho zákazníka.
Do karát mu zahral aj priaznivý vývoj cien výrobných surovín. Lepšiace sa výsledky držia zlínskych manažérov vo vedení firmy, kedysi známej častými výmenami vedenia, na pomery Vulkanu dlhú dobu.
Foto na titulke - Maňo Štrauch