Viac ako polovicu návštevníkov Designer Outletu Parndorf tvoria Rakúšania. Po nich nasledujú Slováci (17 percent) a Maďari (15 percent).
Cudzinci z oboch susedných krajín predstavujú významnú skupinu zamestnancov centra (44 percent). Je ich o niečo viac, než pracovníkov z miestneho Burgenlandu. Dohromady outlet zamestnáva 1 800 ľudí.
Modernizácia zafungovala
Vlastník a prevádzkovateľ outletu, spoločnosť McArthurGlen, vlani v apríli rozšíril predajnú plochu o ďalších 5 500 štvorcových metrov. Projekt si vyžiadal investíciu 50 miliónov eur. Okrem toho v minulom roku vynaložil na modernizáciu obchodného centra ďalších desať miliónov eur.
„Sme veľmi spokojní s úspechom novej fázy, viaceré nové obchody sú absolútnym magnetom pre návštevníkov,“ hovorí manažér Designer Outletu Parndorf Mario Schwann. Rozšírenie centra prinieslo dvadsaťpäť nových obchodov, medzi nimi napríklad Christ, Birkenstock, Peak Performance, Converse, Starbucks, wagamama, Under Armour či Patrizia Pepe.
Dohromady sa v outletovom centre nachádza 160 predajní na obchodnej ploche 36 500 štvorcových metrov. Za rok do konca marca ho navštívilo 5,7 milióna ľudí. V posledných rokoch outlet registruje nárast zákazníkov najmä z Číny, Kórey a Ruska. Podiel nákupov tax free (s vrátením DPH) predstavuje takmer štvrtinu z jeho celkového obratu.
Designer Outlet Parndorf - otvorenie piatej fázy Zdroj: McArthurGlen
Dvojnásobná gastro ponuka
V posledných týždňoch centrum začalo s realizáciou priorít zameraných na gastro ponuku, ktorej kvalitu chce vytiahnuť na úroveň dizajnérskych predajní. „Vďaka novootvoreným gastronomickým zariadeniam, ako aj tým, ktoré ešte len chystáme, sme zdvojnásobili celkovú ponuku v oblasti Food & Beverages,“ približuje M. Schwann.
Centrum bude ďalej rozširovať zastúpenie kozmetických brandov. V tomto roku sa chce zamerať tiež na rastúce medzinárodné dizajnérske značky. „Outletový predaj ako trhový segment vykazuje v Európe v porovnaní s tradičným maloobchodom kontinuálne lepšie výsledky a vývoj,“ tvrdí šéf McArthurGlen pre severnú Európu Henrik Madsen.
Z výsledkov spoločnosti podľa neho vyplýva, že zákazníkom sa páči kombinácia ponuky značkových obchodov so zábavou a zážitkami.
S dvadsiatkou na krku
Designer Outlet Parndorf otvoril svoje brány v roku 1998. Začínal ako prvé centrum svojho druhu v regióne s tromi desiatkami predajní. Za dve desaťročia sa stal najväčším značkovým centrom v strednej Európe. Doposiaľ ho navštívilo 61 miliónov ľudí.
Skupina McArthurGlen, ktorú založila v roku 1993 firma Kaempfner Partners, vlastní početné portfólio dizajnérskych outletov. Prevádzkuje ich dva tucty v deviatich krajinách – Rakúsku, Belgicku, Nemecku, Francúzsku, Grécku, Taliansku, Kanade, Holandsku a v Anglicku.Ďalšie outlety skupina buduje v blízkosti Birgminghamu, Paríža, v južnom Španielsku a neďaleko Kolína nad Rýnom a Düsseldorfu.
Slovenská bieda
Prvému outletovému centru na Slovensku, One Fashion Outlet vo Voderadoch, sa zďaleka nedarí tak dobre ako konkurencii v Parndorfe. Investícia vo výške 30,5 milióna eur priniesla 70 obchodov na ploche 15-tisíc štvorcových metrov. V pláne bolo vybudovanie ďalších dvoch fáz s ďalšími 21-tisíc m2 po zabehnutí centra. Od začiatku sa však nevymanilo zo straty.
One Fashion Outlet Voderady Zdroj: Maňo Štrauch
V roku 2016 sa outlet dostal do reštrukturalizácie. Začiatkom vlaňajška veriteľský výbor na čele s VÚB schválil návrh reštrukturalizačného plánu a dal majiteľovi centra rok a pol na to, aby našiel investora, ktorý by ho postavil na nohy.
Podľa údajov portálu Finstat tržby prevádzkovateľa, spoločnosti One Fashion Outlet 1, v roku 2016 medziročne nepatrne stúpli na 1,97 milióna eur. Strata sa znížila z 2,78 milióna eur na 1,86 milióna eur.