Ceny stavebného materiálu sú na maximálnych výškach a mnohé patria k dlhodobo nedostatkovému tovaru. Dopyt je aj po pracovnej sile. Na pracovných portáloch sa za posledný mesiac objavilo približne desať ponúk na pozíciu podlahár, dláždič či montážnik špeciálnych obkladov a dlažieb. Ostávajú bez povšimnutia. Majstri majú práce dosť a vyťažení sú už minimálne do konca roka.
Kto si teraz nedohodne, nemá
Pri debatách s ľuďmi, ktorí sa v súčasnosti pokúšajú rekonštruovať domy a byty, končíme hneď po niekoľkých vetách so slovami, že keby sa mali rozhodovať znova, asi to nechajú tak. Čakať sa však neoplatí, ceny materiálov spolu s cenami práce sa od januára budú ešte vyššie. Ide prevažne o podlahové krytiny rôzneho druhu. Tie najdrahšie ešte na začiatku pandémie začínali na sumách, ktoré dnes hodnotíme ako najlacnejšie.
TOP v priemysle: Boom drevostavieb, enormný dopyt a nový hráč na trhu
„Najviac sa zdražovalo pri drevených parketách, kde sa cena zvýšila o 20 percent. Pri vinyloch a kobercoch sa ceny priemerne zvýšili o 10 percent, pri produktoch dovážaných z Ázie až o 20 percent,“ vysvetľuje Dawid Gorzolka, regionálny manažér spoločnosti Tarkett Slovakia. Ceny sa však zvyšovali medzikvartálne, čo bol najväčší rozdiel oproti minulým rokom, keď sa ceny zvyšovali iba medziročne.
Mení sa aj spôsob zásobovania. Problémy s dodávkami dreva, masívu či iných materiálov sú výrazné a stagnujú importné toky predovšetkým z východných krajín. Nedostatok surovín pre akékoľvek podlahoviny hlási celý svet. „Výpadok poznamenal všetkých svetových výrobcov podlahových krytín. V tomto roku sa k tomu pridalo aj niekoľko vyšších mocí našich dodávateľov, spôsobených buď haváriami vo výrobných závodoch alebo nedostatkom surovín a elektrickej energie,“ dodáva ďalej D. Gorzolka. Za spoločnosť Tarkett priznáva, že v oblasti zásobovania sú veľké problémy s dovozom tovaru hlavne z Ázie, kde sa logistika stále nedostala na predcovidovú úroveň a kde ceny raketovo stúpajú.
Od januára budeme musieť ceny nevyhnutne zvýšiť
Kúpna sila má napriek všetkým negatívnym cenovým faktorom stúpajúci charakter. Trend zvýšených nákupov bol podľa slov majiteľov nábytkárskych spoločností viditeľný predovšetkým počas minuloročného lockdownu, kedy ostali zamestnanci doma a potrebovali si časť svojich domovov pretransformovať na pracovný priestor. „Po dlhej dobe sa potom otvorili hobby markety a ľudia začali nakupovať podlahoviny vo väčšej miere ako je obvyklé. V súčasnej situácii, keď hrozia opätovné lockdowny a panuje veľká neistota, ľudia skôr šetria a do zbytočných nákupov sa nehrnú,“ vysvetľujú zástupcovia Targett Slovakia.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?