Pandémia koronavírusu dokáže meniť životy ľudí aj k lepšiemu. Príkladom toho je zvýšený dopyt po bicykloch v Európe či Amerike. Mnohí sa totiž z obavy o možnosť šírenia nákazy radšej vyhýbajú hromadným dopravným prostriedkom a volia individuálny spôsob dopravy, často sú to práve bicykle.
Bikesharing v slovenských mestách sa rozbieha aj s rukavicami a rúškami
Taiwan, ktorý je popredným výrobcom bicyklov, potvrdzuje, že tam majú čo robiť, aby uspokojili zvýšený dopyt po kusoch s vyššou výbavou. Musia sa vraj oháňať, aby zabezpečili výrobu a zohnali potrebné diely.
„Sledujeme, čo sa deje, a rýchlo sme zareagovali,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Giant, najväčšieho výrobcu bicyklov na svete, Bonnie Tu v rozhovore pre agentúru AFP v jej novom sídle v priemyselnom meste Taichung. „Mobilizujeme naše pobočky vrátane tovární a predajných spoločností s cieľom uspokojiť dopyt spotrebiteľov,“ uviedol.
Tisícdolárové bicykle sú v kurze
Stále prichádzajú nové objednávky z celej Európy aj Severnej Ameriky. Dopyt sa sústreďuje na cenovo dostupnejšiu kategóriu bicyklov v hodnote tisíc dolárov (zhruba 890 eur) a menej.
Podľa britskej Asociácie obchodníkov s bicyklami sa medziročný predaj fitnesových bicyklov v marci zvýšil o 66 percent, voľnočasových až o 121 percent a predaj elektrických bicyklov vzrástol o 85 percent.
Výrobky do Európy bude Giant čoskoro posielať aj z veľkej továrne, ktorú nedávno postavil v Maďarsku. Taiwanskí výrobca sa takto snaží odlíšiť svoj výrobný postup od čínskych firiem a priblížiť sa spotrebiteľským trhom.
Najskôr straty, potom rýchle oživenie
Gina Chang, generálna tajomníčka Taiwanskej cyklistickej asociácie, uviedla, že tamojší výrobcovia najskôr v prvom štvrťroku pre pandémiu utrpeli straty kvôli zrušeniu alebo odloženiu objednávok. Následne sa však dopyt opäť naštartoval.
„Vidíme rýchle snahy o objednávky, niekedy dokonca aj v panike,“ povedala agentúre AFP. „Traja najväčší taiwanskí výrobcovia bicyklov majú objednávky zabezpečené do konca tohto roka.“
V minulom roku Taiwan vyviezol neelektrické bicykle v hodnote 1,36 miliardy dolárov (1,21 miliardy eur), oproti 1,5 miliardy dolárov (1,33 miliardy eur) v predchádzajúcom roku.
Bicykle „idú“ aj u nás
Enormný nárast dopytu po bicykloch potvrdzujú aj slovenskí predajcovia. Konateľ Kaktusbike Martin Blažek pre Denník N uviedol, že počas apríla a mája zaznamenali nárast dopytu o 60 až 100 percent v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka.
Aj Martin Palenčík, obchodný riaditeľ e-shopu MTBIKER, potvrdil, že v apríli mali rast dopytu v priemere až o 250 percent. Počas pandemických mesiacov apríl, máj a jún pozorovali zvýšený dopyt o 130 percent.
„Je to výnimočné, nakoľko väčšina ekonomiky je v červených číslach. Naše odvetvie však prosperuje. Je to určite dôsledok obmedzenia pohybu ľudí, keď nemohli chodiť nikam, iba do svojho okolia. Preto ľudia presedlali na bicykle ako formu voľnočasovej aktivity,“ vysvetlil Palenčík pre Denník N.
Bratislava rozširuje kapacity
Mesto Bratislava práve ohlásilo, že rozširuje možnosti zapožičiavania si bicyklov. Zahustená bude už existujúca sieť dokovacích staníc, pričom služba má ísť aj do ďalších mestských častí. V súčasnosti si užívatelia môžu požičať žlté bicykle Slovnaft BAjk v štyroch mestských častiach: Starom Meste, Novom Meste, Ružinove a Petržalke na 83 dokovacích staniciach.
Celkovo má v priebehu leta pribudnúť 20 dokovacích staníc. Zahustiť by sa mala sieť v Novom Meste a nové stanice by mali pribudnúť v Rači, Vrakuni či vo Vajnoroch.
Bratislava: Bikesharing rozšíria do ďalších lokalít, zvýšia aj počet bicyklov
Magistrát ďalej plánuje rozšíriť počet bicyklov určených na „sharing“ – celkovo bude k dispozícii 500 až 650 bajkov. Týmito zmenami chce mesto reagovať na meniace sa dopravné situácie. Napríklad rekonštrukcia Karloveskej radiály by mala priniesť nové dokovacie stanice v Karlovej vsi.
„Máme záujem, aby aj čo najviac študentov využívalo bicykel ako dopravný prostriedok a nenastúpilo na paradigmu vlastníctva auta ako formy spoločenského statusu, preto aktívne rokujeme s univerzitami o možnostiach umiestnenia žltých bicyklov v ich blízkosti,“ uvádza magistrát. Dokovacie stanice sa pripravujú aj na všetkých železničných staniciach v závislosti od procesov v ŽSR.