Japonská elektrotechnická spoločnosť Panasonic utrpela v minulom fiškálnom roku čistú stratu 772,2 miliardy jenov (7,47 miliardy eur). Je to rekord v histórii firmy a zároveň obrat oproti predchádzajúcemu roku, keď mala firma zisk 74 miliárd jenov (720 miliónov eur). Na vine sú čiastočne dopady prírodných katastrof, avšak predovšetkým vplyv konkurencie v oblasti výroby televízorov.
Ešte horšie však vyznieva posledný štvrťrok fiškálneho roka 2011, ktorý sa skončil v marci. V období január až marec mal Panasonic stratu zhruba 438 miliárd jenov (4,24 miliardy eur), čo je medziročne zhruba desaťkrát viac.
Strata, ktorú výrobca televízorov Viera a digitálnych fotoaparátov Lumix v uplynulom roku zaznamenal, patrí vôbec k najhlbším, aké kedy priemyselné firmy v Japonsku utrpeli. Rekordnú stratu má i spoločnosť Sony, ktorá je v Japonsku úhlavným rivalom Panasonicu. Sony prerobila 457 miliárd jenov (4,42 miliardy eur).
Sony, ktorá je v povedomí verejnosti zapísaná najmä ako výrobca herných konzol PlayStation a prenosných prehrávačov, mala v poslednom štvrťroku stratu 255 miliárd jenov (2,47 miliardy eur). Bola to piata štvrťročná strata po sebe, ktorou firma zakončila najhorší rok vo svojej 66-ročnej histórii.
Sony i Panasonic sa výrazne angažujú vo výrobe televízorov. Zameriavajú sa pritom na prístroje s plochou obrazovkou, kde panuje silná konkurencia. Oba podniky doplácajú na obľubu televízorov, ktoré vyrába juhokórejský obor Samsung Electronics a ďalšie firmy z Ázie. Japonským firmám neprospieva ani silný kurz jenu, ktorý im znižuje hodnotu príjmov zo zahraničia.
Panasonic predpokladá, že sa už v tomto fiškálnom roku vráti k zisku. Ten by sa mal pohybovať okolo 50 miliárd jenov (480 miliónov eur) pri tržbách 8,1 bilióna jenov (78,4 miliardy eur). Znamenalo by to, že tržby by boli zhruba o tri percentá vyššie než v predchádzajúcom fiškálnom roku.
Ilustračné foto na titulke - SITA / AP