Viedenským letiskom Schwechat prešlo vlani o 1,6 milióna cestujúcich menej ako rok predtým. Po piatich rokoch rýchleho rastu to bol 8,3-percentný medziročný pokles na 18,1 milióna cestujúcich. Vyplýva to z oficiálnej správy spoločnosti Flughafen Wien AG.
Skrachované nízkonákladové aerolínie SkyEurope, ktoré boli na Schwechate štvrtým najväčším dopravcom, prispeli k úbytku 400 tisícmi pasažierov.
Pre porovnanie, bratislavské letisko vlani vybavilo 1,71 milióna cestujúcich, teda o 23 percent alebo o pol milióna ľudí menej ako rok predtým.
Ešte na začiatku minulého roka očakávalo vedenie viedenského letiska v krízovom roku päťpercentný pokles prepravených cestujúcich. Konečný výsledok bol síce horší, no oproti 9 až 16-percentným prepadom prepravy v prvom polroku, sa v druhej polovici roka začala situácia zlepšovať.
Percentuálne najväčší bol na Schwechate úbytok cestujúcich do USA (- 34,3 percenta), na Ďaleký východ (- 18,1 percenta) a do východoeurópskych krajín (- 15,1 percenta). Lowcostová doprava zaznamenala deväťpercentný medziročný pokles na 4,1 milióna cestujúcich.
Pre tento rok očakáva vedenie letiska dvojpercentný rast počtu prepravených osôb. Koncom minulého roka totiž aerolínií začalo pridávať linky alebo zahusťovať frekvencie letov a do letnej sezóny sú avizované ďalšie novinky najmä od nízkonákladových leteckých spoločností Niki a Air Berlin. Rýchlo expandujúca Niki patriaca bývalému pretekárovi Formuly 1 Nikimu Laudovi, len čiastočne nahrádza linky skrachovanej SkyEurope a od februára začne lietať do Sofie a Bukurešti.
Na vývoj počtu cestujúcich bude mať rozhodujúci vplyv obchodná politika nemeckej Lufthansy, ktorá kúpila stratovú skupinu Austrian Airlines Group (spoločnosti Austrian Airlines, Lauda Air a Tyrolean Airways) a plánuje vo Viedni koordinovať svoje aktivity s rakúskymi dopravcami a spoločnosťou Swiss, ktorá je tiež majetkom Lufthansy.
Vo februári sa majú začať dokončovacie práce na výstavbe nového terminálu Skylink, ktoré boli vlani prerušené jednak z dôvodu poklesu cestujúcich od začiatku krízy, ale aj pre očakávané takmer dvojnásobné predraženie projektu. Náklady na výstavbu dosiahnu 830 miliónov eur a terminál, ktorý mal byť už v prevádzke, majú otvoriť v prvej polovici roku 2012.
Foto na titulke - Flickr.com