Dvetisícsto dielcov. To je počet, ktorý treba na zostavenie luxusného SUV Volkswagen Tuareg vyrábaného v bratislavskom závode nemeckej automobilky. Zložitý spôsob, ako tieto súčiastky dopraviť v rámci fabriky zo skladu do výrobnej linky, sa nazýva interná logistika. Finalizácia priemyselných výrobkov, ovplyvnená globalizáciou a snahou o optimalizáciu nákladov, robí z tejto disciplíny čoraz dôležitejšiu súčasť firemného plánovania.

Už dávno totiž neplatí, že premena primárnych materiálov na hotový výrobok prebieha na jednom mieste. Rozsiahle priemyselné konglomeráty na stovkách hektárov sú minulosť. Každý zložitejší produkt je poskladaný zo súčiastok vyrobených na rôznych koncoch sveta. Všetky sa však musia zísť na jednom konečnom mieste – linke finálneho výrobcu. Tento riadený virvar zabezpečuje kombinácia rôznych profesií za pomoci techniky a technológií, ktoré sa neustálym vývojom snažia o jasný cieľ: ušetriť čas a peniaze.

Externá interná logistika

Priemyselné firmy už nemôžu riešiť logistiku iba ako „službu pre výrobu“. Zvažujú aj mieru pridanej hodnoty, ktorú dokáže dobre zorganizovaná, riadená a vykonávaná logistika priniesť do výrobného procesu – a v konečnom dôsledku zákazníkovi. A zďaleka nie iba v cene finálneho výrobku, ale aj v jeho kvalite či variabilite vyhotovenia. Zákonite tak finálni výrobcovia posudzujú popri dodávateľoch komponentov či medzivýrobkov aj spoluprácu s poskytovateľmi logistických služieb.

Dôvod je samotná podstata outsourcingu, jedného z významných trendov priemyselnej výroby posledných rokov –špecializovaná firma môže vykonávať aj proces internej logistiky lepšie než samotný výrobca. Jedna z prvých takých činností bývalá správa a údržba obalov vo výrobe. Dnes logistickí operátori „bývajú vo fabrikách“ a úzko spolupracujú s pracovníkmi finálneho výrobcu.

Hlavné kompetencie logistického dodávateľa sú v materiálovom hospodárstve. Fabrika tak má priestor na to, aby sa jej vlastní interní logistici koncentrovali na kľúčové procesy a ich plánovanie, na tvorbu stratégie a riadenie výrobného procesu vrátane dodávateľského reťazca. Ich práca štartuje obvykle dlho predtým, než z finálnej linky začnú schádzať prvé hotové výrobky. Začínajú sa vytvorením mapy procesov, ktorá musí pri každom novom produkte obsahovať inovácie na zefektívnenie všetkých pohybov materiálu vo výrobe. Už pri kreslení výrobných liniek logistici asistujú – a hľadajú optimálne dráhy pre plynulý a efektívny tok materiálu.

Miera, v akej dnes napríklad automobilky spolupracujú s externými dodávateľmi, sa bez vysokej miery ich integrovania už do plánovacích procesov nezaobíde. Pri samotnej výrobe prichádza externý partner k slovu ešte viac.

Podiel, v ktorom výrobný podnik odovzdáva logistické operácie outsourcingovému partnerovi, sa líši od fabriky k fabrike. Základom však býva manipulácia s materiálom od jeho prebratia z nákladného auta od dodávateľa cez minimalizované medzisklady až po dokladanie k presne určenému úseku pásu výrobnej linky v rukách logistického dodávateľa. Interní logistici z továrne sa tak môžu sústrediť na tvorbu logistického konceptu, plánovanie, projektovanie informačných tokov a iné procesy v práci s dodávateľmi komponentov. To má priestor v mnohých odvetviach. Aj na Slovensku funguje výroba s vysokým stupňom outsourcovanej internej logistiky v elektrotechnickom priemysle – v galantskej fabrike na televízory Samsung Electronics.

Automatické fabriky

V moderných priemyselných továrňach nemožno prehliadnuť množstvo manipulačnej techniky, ktorá sa vyznačuje tým, že sa okolo nej pohybuje čoraz menej ľudí. Využitím bezobslužnej techniky si firma uvoľní ľudí pre procesy, kde sú potrebnejší. „Tlak na optimalizáciu nákladov núti aj výrobcov techniky prinášať riešenia, ktoré šetria čas a peniaze,“ zdôrazňuje Martin Urban, generálny riaditeľ koncernu Jungheinrich na Slovensku. Ten okrem samotnej techniky dodáva aj skladové regály a komplexné riešenia pre internú logistiku. Inovácie sa podľa neho týkajú nielen spotreby energie, ale aj riadiacich systémov, vďaka ktorým flotily manipulačnej techniky využívajú optimálne trasy.

Cieľom je vhodne poprepájať možnosti techniky s potrebami konkrétnej výroby, aby sa vytvoril efektívny tok materiálu a súčiastok po výrobných halách. A zároveň maximálne orezala nutná skladovacia plocha, ktorej hodnotu logistici bežne prirovnávajú k najcennejším kovom. Popri hospodárnosti a efektivite využitia automatickej manipulačnej techniky ponúkajú bezobslužné riešenia aj prínos pre bezpečnosť vo výrobe. Už tým, že sa väčšie zariadenia „vyhýbajú“ miestam, kde sa pohybuje viac výrobných pracovníkov.

Základom automatizačných riešení je však jednoznačne optimalizácia trás dodávok materiálu a komponentov vo výrobe. Ide o minimalizáciu množstva materiálu, ktorý len tak niekde stojí a zaberá skladovú plochu. Moderné logistické trendy hovoria jasnou rečou – kľúčové je, aby bol materiál v pohybe a aby mala výrobná linka vždy k dispozícii ten komponent, ktorý potrebuje.

Organizovaný virvar

Sklad, kde sa montuje

Doslova boj o každý štvorcový meter výrobných závodov v niektorých prípadoch vysúva logistické prevádzky z výrobných závodov. Jednak preto, aby mal podnik dosť miesta na produkciu konečných výrobkov. No nielen to. Aj logistici občas potrebujú viac miesta. V snahe pridávať hodnotu zákazníkovi, ktorým je pre nich finálny výrobca, stále rozširujú portfólio svojich služieb. A tak sa nejedna prevádzka logistickej firmy mení z obyčajného skladu už aj na výrobnú halu, v ktorej sa vykonávajú niektoré montážne činnosti.

Logistická firma zhromaždí od dodávateľov súčiastky, spojí ich dokopy a dodáva na linku ako hotový modul. Niekedy je to preto, že sa jednoduchšia operácia už „nezmestí“ do žiadneho z výrobných taktov linky, no fabrika nechce pás predlžovať. Mnoho logistických firiem konštatuje, že ich možnosti ešte zďaleka nie sú využité a rozsah montážnych a jednoduchých výrobných operácií v podstate závisí najmä od toho, na čom sa dohodnú so zákazníkom. Niektorí už špekulujú aj o tom, ako vstúpiť hlbšie a pomáhať aj s vývojom – prinajmenej pri montážnych procesoch.

Samozrejme, to na ne kladie čoraz vyššie požiadavky, a tak okrem plánovačov logistiky, obsluhy skladov či vodičov vozíkov najímajú aj inžinierov a technikov. Fakt, že vo výrobnej logistike vyhráva najrýchlejší, najlacnejší a najefektívnejší, v budúcnosti zďaleka nebude platiť len pri skladovaní a posúvaní materiálu. Základom budú expertné odhady, koľko ľudí a techniky operátor potrebuje, aby logistici zvládli logistiku podľa predstáv zákazníka. Aby bol čo najpriamejší a najviac plynulý chod linky, ku ktorej presne v stanovený čas prichádzajú všetky potrebné komponenty.

Článok vyšiel v špeciáli TREND +Interná logistika, ktorý je súčasťou aktuálneho vydania TRENDU 7/2013.

Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.

Partner projektu

Jungheinrich_claim_S
Jungheinrich_claim_S