Softvérová brandža pokračuje v ziskovom ťažení. Prvokvartálnymi výsledkami to potvrdil aj americký softvérový gigant Oracle. Spoločnosť vďaka silnejšiemu dopytu po podnikateľských aplikáciách vo svete zvýšila čistý zisk medziročne o 36 percent na 1,84 miliardy dolárov a mierne prekonala očakávania domácich analytikov. Tržby zosilneli o dvanásť percent na 8,4 miliardy dolárov.

Výsledky Oraclu potvrdzujú, že výdavky firiem na technológie sa dvíhajú. A to aj napriek tomu, že manažéri sú v dôsledku prehlbujúcej sa dlhovej krízy na vyspelých trhoch opatrnejší vo svojich vyhliadkach. Vedenie Oraclu to potvrdilo aj rastúcimi predajmi a objednávkami licencií na nový softvér, ktoré stúpli o šestinu na 1,5 miliardy dolárov. Tento ukazovateľ patrí medzi ostro sledované aj na burzách, keďže hovorí o budúcich trendoch v brandži.

Viac ako polovicu tržieb firme generuje severoamerický kontinent, kde medziročný rast dosiahol bezmála osem percent. Jednociferné rasty hlásili aj európske a ázijské trhy. Zlepšujúce sa tržby i objednávky z predaja softvéru nekopíroval len predaj hardvéru, ktorý klesol o percento. Rast výkonov by mal pokračovať aj v druhom štvrťroku štvor- až osempercentným tempom. Prevádzková marža firme medziročne zosilnela o šesť percentuálnych bodov na 32 percent a je po Microsofte druhou najvyššou v brandži.

Rastúce tržby a zisky podporujú aj úspešné akvizície. Za posledných šesť rokov šéf a zakladateľ firmy Larry Ellison použil na akvizície viac ako 60-tich firiem vyše 40 miliárd dolárov. Jednou z najväčších bola kúpa Sun Microsystems.

Akvizičná politika firmy mala v posledných rokoch prednosť pred dividendovou. Oracle vypláca ročne len 24 centov na akciu, čo predstavuje dividendový výnos na v technologickej brandži podpriemernej úrovni 0,8 percenta.

Investori dnes na burze výsledky firmy ocenili viac ako trojpercentným rastom na 29,3 dolára za akciu. V tomto roku akcie poklesli pred zverejnením výsledkov o deväť percent. Za posledné dva roky naopak stúpli o bezmála tretinu. Trhová kapitalizácia firmy presahuje 144 miliárd dolárov a je po Microsofte druhou najväčšou v brandži. Oproti hlavnému európskemu konkurentovi SAP je viac ako dvojnásobná.

Ilustračné foto na titulke - SITA / AP