Hodnotenie prvej polovice tohto roka si od najväčších slovenských mobilných telekomov vyžiadalo väčšiu dávku kreativity ako zvyčajne. Nárastmi zákazníkov sa až tak chváliť nemôžu. V medziročnom porovnaní to ako-tak šlo: Orange stúpol o jedno percento, T-Mobile sa udržal na rovnakej úrovni.

Horšie vyzerá kvartálny vývoj. Obom mobilným operátorom od Vianoc klientov druhý štvrťrok ubudlo. Orangeu 51-tisíc, T-Mobilu 55-tisíc. Sčasti je to, ako v oficiálnom stanovisku uvádza Orange, dôsledok „sezónneho výkyvu“. Po silných Vianociach klesli počty zákazníkov aj vlani, kým ešte v roku 2007 stúpli.

Sčasti je to aj vďaka „spomaleniu ekonomiky, penetrácii a saturácii trhu“. Sčasti – čo ani Orange, ani T-Mobile nespomínajú – to spôsobil tretí operátor.

Komerčné operácie

Telefónica O2 sa zatiaľ drží na rastovej krivke. Medziročne jej pribudlo 142-tisíc abonentov, v ostatnom kvartáli takmer 92-tisíc. Zo stabilizovanej penetrácie mobilnej komunikácie na Slovensku - okolo sto percent - možno usudzovať, že významnú časť prírastku O2 tvoria odídenci od konkurencie.

Jednopercentný medziročný nárast Orangeu predstavuje 28,5-tisíca nových klientov. No firma zdôrazňuje, že jedno číslo je ešte dôležitejšie: 217-tisíc „zmluvných komerčných operácií“. Toľko bolo ľudí a firiem (SIM kariet), ktorí sa v druhom kvartáli buď stali novými klientmi operátora alebo s ním predĺžili existujúcu zmluvu.

Podľa T-Mobilu je zasa povšimnutiahodné, že v prvom polroku predal dvestotisíc nových mobilov. A že „celkový dobrovoľný úbytok zákazníkov“ bol o tretinu nižší ako v prvej polovicu roka vlaňajška. „Dobrovoľne ukončilo zmluvný vzťah“ len pol percenta všetkých klientov.

Regulácia roamingu

Okrem počtu aktívnych klientov sa Orangeu a T-Mobilu znižujú aj tržby. Orange klesol medziročne o 1,9 percenta na 407 milióna eur, T-Mobile o 2,4 percenta na 281 milióna eur. Naopak, O2 deklaruje 48-percentný nárast, no výšku tržieb firma zverejnila. Komentáre veľkých operátorov budia dojem, že mierny pokles výnosov im až tak neprekáža. 

Podľa Orangeu je „v súlade s finančným plánom“, pričom ho spôsobil „pokles ekonomiky Slovenska a najmä pokračujúci vplyv regulácie“. Na mysli má predovšetkým reguláciu roamingu na úrovni Európskej únie. Práve v tej vidí dôvody pre zníženie výnosov T-Mobile, ktorí poukazuje na „zníženie cien hovorov a dátových služieb“.

Napriek tomu si T-Mobile drží vysokú mieru ziskovosti. V prvom polroku sa síce jeho zisk pred zdanení úrokmi a odpismi (EBITDA) znížil o jedno percento, no marža EBITDA na úrovni 48,7 percenta láme historické rekordy. Orange a O2 údaje o ziskovosti za prvý polrok nezverejnili.

Vývoj počtu zákazníkov slovenských mobilných operátorov
(na báze trojmesačnej aktivity)

Operátori znášajú krízu relatívne dobre

Foto na titulke - Flickr.com