Po mesiacoch neistoty okolo budúcnosti automobilky Opel sa vo štvrtok vedenie General Motors, jeho materskej spoločnosti, rozhodlo firmu predať kanadskej automobilke Magna International a ruskej banke Sberbank. Verdikt, nad ktorým 13-členná správna rada General Motors strávila vo finále dva dni, nadchol nemeckú kancelárku Angelu Merkelovú. Magna sa totiž zaviazala udržať zamestnanosť v nemeckých závodoch Oplu, kde pracuje zhruba 50 tisíc ľudí. A preto bola od začiatku favoritom pre nemeckú vládu, ktorá sa v predvolebnej atmosfére chcela vyhnúť politickým dôsledkom prepúšťania.

Tomu zodpovedala i politika okolo predaja automobilky. Ako napísal The Economist, rozhodovanie General Motors zásadne ovplyvnila výstraha nemeckej vlády i odborov pred "pôsobivými činmi", ktoré by nasledovali v prípade, že by nevyhrala Magna. Okrem iného by americká automobilka, ktorá v lete definitívne zbankrotovala, musela Nemecku vrátiť preklenovací úver poldruha miliardy eur. A naopak, perspektívu víťazstva Magny spojila nemecká kancelárka s prísľubom ďalšej pomoci pre Opel až vo výške 4,5 miliardy eur.

Američanmi favorizovaná konkurenčná ponuka od belgickej finančnej skupiny RHJ International, ktorá predpoklada ozajstnú reštrukturalizáciou Opla, teda nemala príliš veľké šance, o ponuke od čínskej automobilky ani nehovoriac. General Motors sa prikláňal k belgickej ponuke aj pre lepšiu kontrolu nad svojim duševným vlastníctvom. Spolu s Oplom sa totiž predáva i vývojové centrum, kde sa navrhujú autá pre celý americký koncern. RHJ International napokon nepomohol ani súhlas s možnosťou spätného odkúpenia automobilky, čo v kanadsko-ruskej dohode chýbalo.

"Som veľmi šťastná z tohto rozhodnutia. Trpezlivosť a cieľavedomosť vlády sa vyplatili," povedala podľa agentúry Reuters Angela Merkelová. Dodala, že obchod bude pre Opel znamenať nový začiatok.

Kanaďania a Rusi si rovným dielom rozdelia majoritný 55-percentný balík akcií Opla. Desatina akcií zostane v rukách zamestnancov a General Motors si nechá 35-percent stratovej automobilky. Podľa Financial Times je súčasťou dohôd i prísľub Magny, že rozšíri pôsobnosť Opla na ruskom trhu prostredníctvom ruskej automobilky Gaz, ktorú vlastní oligarcha Oleg Deripaska.

Transakcia je natoľko komplikovaná, že si vyžiada ešte niekoľko mesiacov, kým bude hotová. Hoci je jej výsledkom istota nemeckých odborov, že prepúšťať sa takmer vôbec nebude, belgické a britské závody Opla môžu mať vážnu obavu. Súčasťou klauzuly o zachovaní výroby a pracovných miest sú iba štyri závody v Nemecku.

Foto na titulke - Flickr