Automobilka Opel bude prepúšťať aj v Nemecku. A to napriek faktu, že majoritu v stratovej firme získalo konzorcium kanadského výrobcu autokomponentov Magna International a ruskej banky Sberbank.
„Naše plány týkajúce sa investícií a plánovaných škrtov sa od mája nezmenili,“ povedal podľa agentúry Dow Jones na margo obchodu jeden z výkonných riaditeľov kanadskej Magny Siegfried Wolf. Noví majitelia stále počítajú s prepustením 10 500 zamestnancov, z toho štyri tisíc v Nemecku.
Zatvoreniu sa zrejme nevyhne továreň v Belgicku s 2 600 zamestnancami. Koniec ďalších prevádzok S. Wolf nespomenul. Celkovo Opel v Európe zamestnáva vyše 50-tisíc ľudí, z toho polovicu v Nemecku. Opatrenia by mali pomôcť Oplu vrátiť sa späť k zisku do roku 2015, kedy by chceli noví majitelia automobilky splatiť aj nemeckú štátnu pomoc.
O predaji rusko-kanadskému konzorciu rozhodol po mesiacoch neistoty General Motors (GM) uplynulý týždeň. Magna a Sberbank si majoritný 55-percentný balík akcií Oplu rozdelia rovným dielom. Desatina akcií zostane v rukách zamestnancov, ktorí výmenou za podiel urobili ústupky umožňujúce znížiť pracovné náklady. Zvyšných 35 percent si ponechá General Motors.
Podľa dohody o predaji s GM bude môcť Opel ponúkať svoje autá na všetkých trhoch s výnimkou USA a Južnej Kórei, pripomína agentúra Bloomberg. Dvojročné obmedzenie predaja bude platiť pre Kanadu a päťročné obmedzenie pre modely Astra a Insignia v Čínu. Veľké ambície majú noví majitelia v Rusku, kde má rozšírenie produkcie stáť celkovo 600 miliónov eur. No iba 170 miliónov bude priamou investíciou, zvyšok pôjde z cash flow vytvoreného v Rusku, povedal S. Wolf.
Predaj Opelu firmám Magna a Sberbank je veľkým víťazstvom pre nemeckú kancelárku Angelu Merkelovú, ktorá toto konzorcium uprednostňovala. Ak by nevyhral jej favorit, GM by musel Nemecku vrátiť preklenovací úver poldruha miliardy eur. A perspektívu víťazstva Magny spojila nemecká kancelárka aj s prísľubom ďalších troch miliárd eur pomoci vo forme štátnych záruk za úvery pre Opel, čím by sa celková výška pomoci vyšplhala na 4,5 miliardy.
Dôvod boja za kanadsko-ruské konzorcium bol jednoduchý. A. Merkelová sa chcela v predvolebnej atmosfére vyhnúť politickým dôsledkom zatvárania fabrík. No najnovšie vyjadrenia S. Wolfa naznačujú, že hoci Opel výrobu v Nemecku zachová, prepúšťať bude.
Pritom práve potenciálne nedovolená ochrana nemeckých pracovných miest je dôvodom prečo bude štátnu pomoc Opelu prešetrovať Európska komisia (EK). Popud na prešetrenie prišiel od Veľkej Británie a Belgicka, kde má Opel tiež svoje fabriky. Predstavitelia EK už avizovali, že nemecké garancie pre Opel sa nemôžu viazať na prísľuby zachovania pracovných miest v tejto krajine a rozhodovanie o zatvorení fabrík musí vychádzať z ich komerčného posúdenia.
Foto na titulke - Flickr.com