Tradičný český výrobca odevov Odevní podnik Prostějov (OP) požiadal brniansky súd o ochranu pred veriteľmi. Ako napísal český denník E15, firma dlhuje dodávateľom zhruba dvesto miliónov českých korún, ktoré nemá z čoho uhradiť. Niektorí preto chystajú návrh na vyhlásenie konkurzu.

Čas na spamätanie

OP chce žiadosťou o predinsolvenčné moratórium získať čas na dokončenie reštrukturalizačných krokov, ktoré rozbehla minulý rok. Podľa českých médií sa tak deje na tlak veriteľov, najmä bankových domov. Financujúcim bankám, medzi ktorými sú Česká spořitelna, Citibank alebo Raiffeisenbank, dlhuje OP Prostějov najmenej 1,2 miliardy českých korún. Podľa mediálneho zástupcu podniku Karla Samca platila spoločnosť naposledy bankárom v decembri – úroky zo syndikovaného úveru. Okrem dodávateľov a bánk má dlhy aj voči obchodným centrám, v ktorých má predajne.

O problémoch českej odevnej firmy sa začalo hovoriť koncom vlaňajšieho leta. Vtedy OP Prostějov šokoval po zverejnení výsledkov za rok 2008. Ešte viac než pokles tržieb o vyše pol miliardy na 1,94 miliardy korún prekvapila obrovská strata. Prepad 1,1 miliardy korún do červených čísel prinieslo podľa vyjadrení manažérov firmy zreálnenie účtovníctva, najmä zaúčtovanie opravných položiek za nepredajné zásoby a iné nelikvidné aktíva.

Omyl predsedu

Firma sa pustila aj do zmien v podnikaní najmä s cieľom ušetriť. Zjavné to bolo na škrtaní výrobných prevádzok. Podnik mal za čias najväčšej slávy sedemtisíc ľudí. Ešte začiatkom minulého roku to boli tri tisícky v šiestich závodoch. No pobočky v Ostrave, Uherskom Hradišti, Olomouci a Lošticiach zavrel. Dnes má niečo vyše 1 500 ľudí, väčšinu v hlavnom závode, a zhruba dve stovky v pobočke v Jeseníku.

Nestačilo to. Ešte v septembri predseda predstavenstva Milivoj Žák nešetril optimizmom a tvrdil, že účtovná závierka za rok 2008 problémy vyriešila. Dokonca hovoril o ambíciách na nový rast v čase, keď mnohí konkurenti padajú. Zreálnenie účtovníctva označil za zbavenie sa dlhov a avizoval silnú a ziskovú novú kolekciu.

OP si po privatizácii v deväťdesiatych rokoch minulého storočia získal uznanie práve tým, že sa na rozdiel od iných odevných podnikov neuspokojil s pozíciou výrobne, ale masívne budoval firemnú a predajnú sieť. Stredoeurópsky trh sa učil kupovať nielen tradičné obleky OP Prostějov, ale aj moderný rad WAW či oblečenie na voľný čas William and Delvin a La Boutique de Claudette.

Bez kolekcie

To všetko je už minulosť. Posledné zverejnené výsledky hovorili o strate 145 miliónov za prvé štyri mesiace minulého roku. Neskôr sa situácia firmy zjavne nezlepšila. Navyše sa objavila informácia, že štyri pätiny produkcie OP tvorí výroba pre iné značky. Ako už v minulosti dokázali bývalí súputnici OP, napríklad slovenská Ozeta aj jej nasledovník Ozeta Neo, marže zo zákazkovej výroby bez dostatočnej ziskovej podpory z biznisu pod vlastnými značkami európskym odevným firmám na prežitie nestačia. Na rok 2010 už OP vlastnú kolekciu nepripravil. Spoluprácu s pražským módnym ateliérom E.daniely na dámskom rade firma ukončila.

Prostredníctvom spoločnosti Casual Friday firmu podľa E15 ovládajú domáci podnikatelia František Tuhý a Roman Hanus.

Ilustračné foto na titulke - Milan Illík