1. omyl: Odvod zahraničným reťazcom neublíži, naopak, zametie im z cesty domácich konkurentov

Predkladatelia nového odvodu, ktorý má zvýšiť dotovanie domáceho poľnohospodárstva a potravinárstva až o vyše 120 miliónov eur, ho obhajujú aj tým, že konečne naučia poriadkom zahraničné obchodné reťazce. Tie na Slovensku ovládajú až 70 percent predaja potravín, a tak tlačia ich domácich producentov do príliš nízkych cien. V skutočnosti môže po zavedení odvodu sila Tesca, Lidla, Kauflandu či Billy na domácom trhu ešte viac vzrásť. Ich zahraničné matky totiž zvýšenie nákladov z odvodu prežijú ľahšie ako reťazce v slovenských rukách.

Kapitálovo slabšie domáce siete ako Coop Jednota, CBA Verex, Labaš, Terno, Moja Samoška, Milk Agro či Delia môžu odvodom trpieť oveľa viac. V krajnom prípade sa nedá vylúčiť ani ich vypadávanie z trhu. Odvod teda, paradoxne, môže zahraničným reťazcom odpratať z tunajšieho trhu domácich konkurentov.

Možné pády väčších slovenských obchodníkov pritom nebudú už len o tom, že sa zatvorí malý obchodík jedného malého podnikateľa na okraji sídliska. Ohrozené budú siete zásobujúce celé regióny. Práve domáce siete sú dnes v menších dedinách zastúpené ako jediné. Zahraničné reťazce, aspoň doteraz, tam nešli.

To, že odvod zásadne zhorší ekonomiku obchodníkov, je nepriestrelné. Podľa 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa