Medzi architektúrou a „stavarinou“ je len tenká čiara. Na tejto spojnici sa odohráva celý príbeh biznisu rodiny Juríkovcov. Od stavby rodinných či bytových domov sa niekdajší stavitelia vrátili k rysovacím doskám. Aby mohli konečne naplno popustiť uzdu fantázii a vybudovať úspešnú rodinnú firmu. Ich core biznisom sa stali detské ihriská, ktoré buduje rodinná firma po viac ako dvoch dekádach pôsobenia nielen na Slovensku.

Logo Amrop Jenewein a nebotra
Zdroj: Amrop Jenewein a nebotra

„Inšpiráciu na realizáciu projektov detských ihrísk som dostal na medzinárodnom stavebnom veľtrhu v Brne ešte v deväťdesiatych rokoch,“ tvrdí Vladimír Jurík, zakladateľ a konateľ bratislavskej spoločnosti Študio – 21 plus, ktorý predtým vyštudoval Ekonomickú univerzitu a tri roky pôsobil v stavbárskej brandži v Nemecku.

Spomína, že práve na veľtrhu v Česku oslovil zástupcu švédskej spoločnosti Hags – v tom období najväčšieho výrobcu detských ihrísk na svete –, aby rozbehli spoluprácu, ktorá trvá dodnes.

Diera na trhu

Myšlienka realizovať projekty verejných priestorov sa mu zdala zaujímavá, samotná práca veľmi užitočná a kreatívna. Na Slovensku zároveň neexistoval saturovaný trh realizácie detských ihrísk a príležitosť na rast nič neobmedzovalo. Túto činnosť bral podnikateľ spočiatku najmä ako doplnkovú k stavebnej výrobe.

„Spočiatku som ju nevnímal ako veľký kšeft – takto som neuvažoval,“ vysvetľuje V. Jurík. Veril však, že trh s nehnuteľnosťami porastie a bude čoraz náročnejší na kvalitu verejného priestoru. Detské ihriská sa, spomína, mohli stať súčasťou každého významného, ale aj menšieho developerského bytového projektu. Táto idea sa dnes postupne napĺňa.

S ambíciou skúsiť niečo nové začal ešte v roku 1993 podnikať, najskôr na živnosť. Na úspech si však musel nejaký čas počkať. „Zažívali sme presne to, čo zažili tí, ktorí svoje podnikanie nechceli postaviť na privatizácii, politických kontaktoch či na rýchlom otočení peňazí bez zodpovednosti za výsledky práce,“ objasňuje podnikateľ.

Skúsili aj development

Kľúčovým sa stal moment, keď Vladimír prizval do podnikania manželku Janu. „Boli sme v tom naplno a nemohli sme sa spoliehať na výpomoc v podobe platu od jedného z nás. Mali sme iba to, čo sme spolu zarobili,“ vysvetľuje V. Jurík. Našťastie to fungovalo napriek tomu, že pri rozbehu podnikania Juríkovcov neboli na Slovensku prakticky žiadni developeri. Bolo to obdobie, keď bol podnikateľ pre samosprávu podozrivý a „obracali sa na neho vtedy, keď potrebovali sponzorstvo na dni obce, hody či športové podujatie“.

Presvedčiť samosprávy bolo pri výstavbe detských ihrísk to najnáročnejšie. Nakoniec to dospelo do momentu, keď sa Juríkovci postavili na obe strany a museli sa stať developermi a zároveň architektmi ihrísk.

"Lojalitu považujú za silnú hodnotu, ktorej vo firme všetci veria"
 

S manželkou vytvorili prvý vlastný developerský projekt Biele vody v Ivanke pri Dunaji. Postavili štrnásť rodinných a dva bytové domy. Všetko robili sami – od nákupu pozemku cez projektovú dokumentáciu, inžiniersku činnosť, zabezpečenie financovania pre klientov cez medziúvery od stavebných sporiteľní až po výstavbu inžinierskych sietí a samotných objektov. Napokon zvládli aj koordináciou práce menších špecializovaných dodávateľov, ako aj kolaudáciu a odovzdanie projektu. A to všetko pod každodenným dozorom klientov – vlastníkov rozostavaných nehnuteľností.

Pre kvalitu všetko

Svoje ovocie to prinieslo. „Ak sa nám darilo držať si vysokú úroveň kvalitných obchodných vzťahov, bolo to preto, že sme sa detským ihriskám venovali denne,“ hovorí
podnikateľ. Vo firme dodnes sledujú svetové trendy a zúčastňujú sa na výstavách.

Pravidelne sa venujú aj údržbe vlastných výtvorov. „Neverili by ste, koľko spoločností s nízkymi cenami nevykonáva údržbu na ihriskách, ktoré postavili,“ naznačuje. Predajú vraj ihrisko a tým sa pre nich vzťah so zákazníkom končí. „Vieme o tom priamo od investorov, ktorí nás žiadajú, aby sme aj na týchto ihriskách vykonali kontrolu a údržbu. Robíme to, ale neradi,“ vysvetľuje staviteľ.

Inšpiráciu hľadajú Juríkovci aj v zahraničí. Vlani ich zaujal projekt na Malorke
Zdroj: Študio-21
Inšpiráciu hľadajú Juríkovci aj v zahraničí. Vlani ich zaujal projekt na Malorke

Za pozitívne považuje, že sa takto postupne vyčistí trh a zostanú len tí, ktorí sa o klienta dlhodobo starajú. Je to však dlhý proces. „Stále je veľa investorov, ktorí majú v sebe zakódované, že detské ihrisko je spotrebný predmet a aj tak sa musí po čase vymeniť. My ho vnímame skôr ako dlhodobú investíciu do kvality verejného priestoru,“ argumentuje V. Jurík.

S takýmto prístupom sa spoločnosti podarilo prežiť aj krízu po roku 2008. Práve po tomto období dosiahlo Študio – 21 plus výrazné nárasty tržieb. V roku 2010 im vzrástli na viac ako 3,2 milióna eur.

Podľa nich existujú len lepšie a horšie roky. „Príde kríza, keď predaj nemôžeme ovplyvniť, priority investorov sú iné, ako je to aj v súčasnosti. Ale štandardne sa spoliehame na dobrú povesť našich výrobkov a tých od nášho zahraničného partnera,“ naznačuje bratislavský podnikateľ.

Preto verí, že aj na slovenskom trhu ich raz budú hodnotiť podľa dlhodobých skúseností s ihriskami a so servisom, a nie iba podľa ceny.

Zaistené nástupníctvo

V istom momente sa firma začínala rozhodovať, na čo sa zamerať a ako pokračovať do budúcnosti. V tomto smere zohrali prím dvaja synovia, ktorí sa k otcovi a mame pridali do podniku po roku 2005. Od tohto momentu začali v Študiu – 21 plus, ktoré doteraz zrealizovalo vyše dvesto detských ihrísk, riešiť tému nástupníctva. Všetko vraj prebieha plynule.

„Bolo by zlé, keby naši synovia neboli lepší ako my. Majú dobré školy, zahraničné skúsenosti, vytvárajú si postupne iný okruh externých spolupracovníkov s moderným myslením a metódami práce,“ chváli synov otec.

Podľa neho získali rovnaké vlohy pre prácu, ale aj dobre rokujú so zahraničnými partnermi. Dôležité je, že ich partneri akceptujú tak, ako keby rokovali s rodičmi.

Aj to je jedna z výhod rodinnej firmy. „Je to výraz dôvery v kontinuitu fungovania spoločnosti. V zahraničí majú rodinné firmy vysoký kredit. Sú považované za jedny z najspoľahlivejších,“ poznamenáva V. Jurík.

Obaja synovia sa dnes výrazným spôsobom podieľajú na závažných rozhodnutiach. Starší Miloslav sleduje najmä ekonomicko-prevádzkový chod a marketing firmy, mladší Juraj je autorizovaný architekt – jeho parketa je projekcia a realizácie.

Juraj Jurík
Zdroj: Študio-21
Juraj Jurík

Inšpirácia v zahraničí

Študio – 21 plus tak dostalo terajšiu podobu a vycibrilo svoju filozofiu s dôrazom na kvalitu. Pretože pri detských ihriskách, ktoré denne náročne testujú tí najpovolanejší – detskí klienti –, nejde iba o bezpečné výrobky. Architektov z firmy preto často sklame, že verejné obstarávanie detských ihrísk sa zameriava najmä na kritérium najnižšej ceny.

„V praxi našich miest a obcí možno stále stretnúť množstvo realizácií, ktoré sú z hľadiska bezpečnosti nedomyslené. Kvalitné ihrisko nie je možné urobiť tak, že osadíme prvky podľa výberu investora,“ tvrdí V. Jurík. Preto firma robí osvetu aj týmto smerom.

"Zaujímajú nás projekty so zameraním na adaptáciu mestského prostredia na zmeny klímy"
 

„Detské ihriská sa často vnímajú ako doplnok bytovej výstavby, nie ako prostriedok komunikácie a socializácie detí. Veríme, že pri každej činnosti sa dá vytvoriť pridaná hodnota. V tomto sledujeme európsky trend. Stále sa máme od koho učiť. Partnerov máme najmä v Škandinávii, stretávame sa s nimi a ochotne sa s nami delia o svoje skúsenosti,“ hovorí V. Jurík.

Aj preto sa rozhodol založiť občianske združenie Smart Cities klub, ktoré prináša nové trendy pre mestá a obce v širšom okruhu, ako je len firemná pôsobnosť. „Ide o rozširovanie spolupráce s odborníkmi doma i v zahraničí. Pomocou týchto poznatkov a skúseností sa budeme môcť venovať projektom zameraným na adaptáciu mestského prostredia na zmeny klímy. Cítime, že aj mentálne k tejto téme inklinujeme, a vidíme tam priestor pre nás,“ naznačuje.

Vizitka firmy Študio - 21 plus
Zdroj: TREND
Vizitka firmy Študio - 21 plus

Inovácie sú budúcnosť

Podobne ako stovky iných firiem na Slovensku ovplyvnila terajšia koronavírusová epidémia aj Juríkovcov. Hovoria, že súčasný stav treba brať ako realitu, ktorú treba akceptovať a maximálne sa jej prispôsobiť.

Okrem návrhov na papieri si totiž aj oni v mysli kreslili plány do budúcnosti. Dnes sa zamýšľajú skôr nad tým, ako aj v tejto situácii vidieť príležitosť. „Ona tu je. Bude súvisieť tak trocha so zmenou myslenia ľudí. Inak budú rozmýšľať aj predstavitelia miest, aj štát bude inak vnímať svoje priority. Vidieť to už v týchto dňoch,“ naznačuje V. Jurík.

Verí, že aj preto bude rásť dôležitosť kvalitného verejného priestoru. „Nielen ako miesta na stretávanie v dobrých časoch či budovanie komunít ľudí, ale najmä miest, kde je možné aktívne tráviť čas v meste a navyše v exteriéri. V blízkej budúcnosti bude ešte dôležitejšie, aby sa ľudia hýbali, športovali, aby mali deti možnosť žiť aktívne a zvyšovali si tak imunitu,“ dodáva zakladateľ firmy.

Inovácie sú nielen konkurenčnou výhodou, ale aj motorom, ktorý ženie toto rodinné podnikanie vpred. Množstvom realizovaných projektov tomu dodnes štúdio prispôsobilo aj svoje portfólio. Okrem detských ihrísk najrôznejších tematík Juríkovci navrhujú a realizujú mestské mobiliáre, parkové lavičky, riešenia na parkovanie bicyklov. Boli prví, kto na slovenský trh prišiel s ponukou poschodových stojanov na bicykle, ktoré šetria priestor.

Veľkú časť tvoria multifunkčné športové ihriská na outdoorový fitnes a tréning. „Sledujeme nielen zahraničné trhy, ale vnímame aj to, čo je na Slovensku. Snažíme sa o to, aby sa naša firma spájala s bezpečným ihriskami, so športoviskami, s povrchmi, inováciami, ktoré uplatňujeme v projektoch,“ vysvetľuje zakladateľ štúdia, ktorého najvýznamnejšie projekty detských ihrísk sú v bratislavskom Avione, na zelenej streche obchodného centra Central, v Petržalke pri Veľkom Draždiaku či v Kostolišti, Malackách, Gajaroch, Piešťanoch a v Trnave.  

Nejde len o peniaze

Po nástupe synov Miloslava a Juraja do firmy Študio – 21 plus sa v nej zamerali aj na zlepšenie fungovania vnútornej organizácie práce. Cieľom bolo najmä uľahčiť prácu kolegov, zdokonaľovať systémy evidencie údržby. Detské ihriská majú v developmente najvyššiu prioritu bezpečnosti. Nová legislatíva už nepripúšťa benevolentný prístup k ich údržbe a bezpečnosti.

„Viem, že odo mňa očakávate odpoveď, koľko na tomto biznise možno zarobiť. To je pre nás dôležité, aby sme mohli zabezpečiť rozvoj firmy, ale v rámci rodinného podniku to funguje inak ako v globálnych spoločnostiach. Pre nás sú mimoriadne dôležité vzťahy vnútri firmy, s našimi partnermi i klientmi. Z obidvoch strán pre to robíme všetko, čo sa dá,“ hovorí zakladateľ spoločnosti  Študio – 21 plus Vladimír Jurík.

Dodáva, že po rokoch v biznise sú už etablovanou značkou a firmou. „Máme nízku fluktuáciu. Ľudia, ktorí s nami pracujú, sú u nás viac ako desať rokov. Nemeníme ani osvedčených partnerov iba preto, že sa na obzore ukázal niekto lacnejší. Lojalitu považujeme za silnú hodnotu, ktorej veríme,“ uzatvára
podnikateľ.

Vladimír Jurík
Zdroj: Študio-21
Vladimír Jurík