No zároveň sa o jeho prevzatie zaujíma viacero firiem s neznámym pozadím i plánmi, čo zneisťuje tak niektorých jeho veriteľov, ako aj minoritných akcionárov. A nielen to. Ľudia z brandže hovoria, že medzi záujemcami figurujú aj známejšie tváre domáceho biznisu, akými sú skupina J&T či bývalý politik vládnej strany Smer-SD Ján Počiatek. V hre sú navyše aj právne spory, či dokonca trestné oznámenia na základe skutočností, ktoré veritelia odhaľujú vo vnútri mäsokombinátu.
Neistotu a nervozitu potvrdzuje aj to, že reštrukturalizačný plán, ktorý tento týždeň prešiel trojčlenným výborom kľúčových veriteľov mäsokombinátu, nebol potvrdený jednohlasne. Začiatkom budúceho roka bude o ňom hlasovať aj široká schôdza všetkých veriteľov. Proti plánu bola Československá obchodná banka. Za návrh hlasovala iba Poštová banka a tretí veriteľ s dosť neznámym pozadím Benzema. A to plán prešiel veriteľským výborom až po viacerých odkladoch ako aj jeho dopracovávaní.
Široká paleta prešľapov
To, že ozdravenie veľkého mäsokombinátu, ktorý dostal na vrchol dlhoročný domáci mäsiar Anton Fabuš, nebude hračkou, bolo jasné už pri letnom rozbehu ozdravovania. A nielen preto, že firma s ročnými tržbami zhruba 75 miliónov eur sa dostala na vrchol dlhodobo neudržateľnou taktikou nízkych cien, pri ktorých netvorila skoro žiadne zisky.
Ešte viac neistoty už v lete vyvolávalo to, že mäsokombinát má byť údajne prešetrovaný aj za vratky DPH. Polícia to v tom čase pre TREND.sk nepotvrdila, no ani nevyvrátila. Aj účtovníctvo firmy vtedy ukázalo, že len krátko pred reštrukturalizáciou z nej odišli dovtedy nebývalo vysoké odmeny pre jej manažérov na čele s A. Fabušom. Takisto sa po prvýkrát v nákladoch podniku objavila aj nová položka platieb za sprostredkovanie obchodu. Dohromady cez tieto dve platby z firmy odišlo skoro 1,4 milióna eur.
Navyše, o samotnom A. Fabušovi sa už dlho hovorí, že má sám veľké osobné problémy a je len veľmi ťažko zastihnuteľný.
Anton Fabuš Zdroj: Maňo Štrauch
Nečitateľný ázijský interes
Ďalšiu vlnu nervozity medzi veriteľmi mäsokombinátu však vyvolalo to, keď firma Benzema len koncom novembra prišla s nápadom, že ona sama chce ovládnuť mäsokombinát. A to cez kapitalizáciu svojich pohľadávok voči púchovskému podniku. Obe banky z veriteľského výboru, ako dokazujú zápisy z obchodného vestníka, mali voči tomu výhrady. Zneisteli aj minoritní akcionári, ktorí sami od seba kontaktovali TREND.
Benzema má totiž dosť zahmlené pozadie. Ovládajú ju dvaja ázijskí podnikatelia, ktorí sú na Slovensku vcelku neznámi – Vietnamec Le Dinh Thieu a Číňan Bing Zhong. Ešte pred dvoma mesiacmi mala vo svojich riadiacich orgánoch Benzema aj zopár Slovákov, no k záveru októbra boli na jej mimoriadnom valnom zhromaždení všetci odvolaní.
Od dlhoročného manažéra mäsokombinátu a Fabušovho blízkeho človeka Milana Majerníka sa TREND.sk aktuálne dozvedel o Benzeme iba to, že podniku dodávala mäso, a tak vznikli aj jej pohľadávky v celkovom objeme skoro 8,2 milióna eur.
Američan s chuťou na mäso
Chuť Benzemy na kapitalizáciu pohľadávok síce odpor iných veriteľov zneutralizoval, no rýchlo sa objavil nový záujemca o ovládnutie mäsokombinátu. S tými istými pohľadávkami, ktoré donedávna držala Benzema, to chce spraviť firma so sídlo v Spojených štátoch amerických Digital Screen Network. Už na začiatok januára 2018 je zvolané mimoriadne valné zhromaždenie púchovského podniku, na ktorom sa má hlasovať, či americká firma môže za svoje pohľadávky získané od Benzemy prevziať až vyše 61 percent jeho akcií.
Dá sa pritom predpokladať, že tak za Benzemou, ako aj Digital Screen Network stoja buď tí istí, či minimálne spriaznení vlastníci. O koho však ide je stále neznáme. Netuší to ani M. Majerník. Reagoval, že takéto znalosti sú už nad jeho kompetencie vo firme. TREND.sk viac nezistil ani od ľudí blízkych obom bankám, koré spolu s Benzemou sedia vo veriteľskom výbore mäsokombinátu.
Zdroj: SITA/AP
O Digital Screen Network sa spravodajský potál dozvedel z verejných registrov iba to, že na Slovensku už vlastní pár rokov jednu aktívnejšiu firmu. No z úplne iného biznisu ako je mäsiarsky. Ovláda bratislavskú reklamnú spoločnosť medias media, ktorá tu disponuje sieťou veľkoplošných digitálnych obrazoviek. O pozadí majiteľa sa však TREND.sk opäť viac nedozvedel. „Neviem Vám reagovať na otázku kto naozaj vlastní Digital Screen Network a nemám na to ani oprávnenie,“ reagovala konateľka reklamky Lenka Červenková.
Dá sa iba domnievať, čo naznačili už aj niektorí veritelia a minoritní vlastníci mäsokombinátu, že za americkou firmou môže stáť v skutočnosti aj nejaký slovenský podnikateľ. Už aj preto, že
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?