Od vstupu slovenskej spoločnosti Gevorkyan na pražskú burzu sa v ostatných dňoch mnohé očakávalo. Po zhruba týždni tamojší obchodníci avizujú, že verejná ponuka dosiahla slušný dopyt individuálnych investorov. Na druhej strane viac sa očakávalo od inštitucionálnych investorov, čo podľa analytikov môže trochu zneisťovať ďalšie pôsobenie spoločnosti na burze.

Nič to však nemení na fakte, že spoločnosť úspešne vstúpila na trh Štart pražskej burzy a upísala akcie za viac ako 727 miliónov českých korún, čo je približne 29 miliónov eur. Navyše ide o prvú zahraničnú firmu na tomto trhu, ale zároveň aj o doteraz najväčšiu emisiu. Nie je to málo, ale firma očakávala v úvodnom kole viac.

Zo zverejnených dát sa dá usudzovať, že okolo 40 percent upísaných akcií pochádza od retailových klientov a fakt, že celkovo firma nezískala plánovaných 35 miliónov eur, možno podľa analytikov hodnotiť práve ako prejav slabého dopytu inštitucionálnych investorov.

Určite nie však ako neúspech, čo potvrdzuje aj Martin Chocholáček, viceprezident Enterprise Investors pre slovenský a český trh, ktorá má dlhoročné skúsenosti s IPO.

Prečo je IPO firmy Gevorkyan napriek nesplneniu cieľa výnimočný deal v tomto regióne?

Upisovaní akcií na burze, čiže IPO, sa v našom regióne nerobí veľa a určite nie v tomto objeme. Napríklad posledné známejšie IPO na pražskej burze e-shopu Pilulka.cz bolo násobne menšie. Výnimočná je aj suma peňazí, ktorú cez IPO firma Gevorkyan dokázala získať. Je totiž výrazne náročnejšie získať 29 miliónov ako napríklad 10 miliónov, to sú diametrálne rozdielne ligy. Okrem lokálneho aspektu musíme brať do úvahy aj celkový sentiment investorov v spojitosti s neistotou a rizikami budúceho ekonomického vývoja, tiež ovplyvnený geopolitickou situáciou, čo sme mohli vidieť vo výpredaji akcií v posledných týždňoch. Robiť IPO za týchto okolností je mimoriadne odvážne a aj na veľkých burzách sa to v tejto dobe robí extrémne ťažko. Celkovo považujem výsledok IPO firmy Gevorkyan za neuveriteľný výsledok.

Verili ste podobnému výsledku?

V Enterprise Investors sme realizovali viacero IPO vo Varšave, v Prahe a vo Vilniuse, celkovo viac ako tridsať, a z vlastnej skúsenosti vieme, aké ťažkosti prináša úpis na burzách v tomto regióne, zvlášť keď sentiment trhu nepraje. Preto tento výsledok vnímam ako výnimočný úspech. Musím povedať, že vo firme sme túto IPO pozorne sledovali, keďže ide o dôležitú indikáciu do budúcnosti, či je slovenský a český akciový trh schopný absorbovať takúto sumu peňazí a či reálne je tento trh zaujímavý pre inštitucionálnych investorov. Aj napriek menšiemu dopytu resp. nezáujmu od inštitucionálnych investorov výsledok ukazuje, že možné to je.

Kedy, ak vôbec, budú do nákupu vstupovať inštitucionálni investori?

Ako majiteľ firmy máte šancu osloviť inštitucionálnych investorov počas dvoch týždňov upisovania akcií (tzv. roadshow). Potrebujete sa s nimi stretávať, predstaviť firmu, pripraviť príbeh pre investora a manažment, ktorý ten príbeh bude realizovať, a musíte ich presvedčiť, že tento biznisový príbeh dáva zmysel. Pokiaľ ich nepresvedčíte, je veľmi malá šanca, že sa niektorý investor vráti k titulu neskôr a kúpi ho voľne na burze. Neviem si predstaviť, že by zmenil názor, resp. že by si nechal ujsť príležitosť investovať práve počas IPO a neskôr sa k tomu vrátil. Investor potrebuje získať čo najväčší nadhľad na firmu, a to vie v tomto prípade práve pri IPO.

Vo Varšave, kde je nepomerne viac inštitucionálnych investorov ako v Prahe, sú počas spomínaných dvoch týždňov stretnutia s investormi nahusto „nasekané“ v kalendári, bežne päť až sedem stretnutí denne, a musíte intenzívne pracovať na tom, aby ste investorov oslovili a presvedčili. Pri IPO Gevorkyan to znamená, že investori mali možnosť vstúpiť počas IPO a ak to nevyužili, už pravdepodobne nevstúpia.

Chocholacek Martin, Enterprise Investors
Zdroj: Trend, Milan David

Prečo?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa