Hoci je Slovensko v súčasnosti jedinou krajinou s piatimi automobilkami, nedarí sa mu úspešne priťahovať významnejšie investície do elektromobility či výroby batérií. Zmeniť to môže najnovší hráč Volvo, ktorý však v tejto veci ešte nerozhodol. Viac aktivít v tejto oblasti nenaznačuje ani vláda.
Podľa Jana Čarného, generálneho riaditeľa Coface Slovenská republika a Česko, ktorá tento trh nedávno analyzovala, plány na väčšinu gigafabrík, ktoré by mohli vyrásť v Európe, sa ešte len pripravujú, hoci tiež nie sú univerzálnym riešením na všetky problémy v ekonomike.
Elektrifikácia vozidiel sa zmenila na celosvetovú súťaž. Máme na to, aby sme boli lídrami ako kedysi?
Z hľadiska veľkosti trhu určite nebudeme lídrom. Kým v Európe sa ročne predá dvanásť miliónov áut, v Číne je to 23 miliónov a tamojší trh stále rastie. Z týchto 23 miliónov bude viac ako päť miliónov na alternatívny pohon. Tradičné automobilky v Európe a USA prišli na trend elektrických vozidiel príliš neskoro. Okrem dravej Tesly je ako tak úspešný Volkswagen, ale ten sa na čínskom trhu s elektromobilmi delí o tretie až šiesto miesto s miestnymi značkami ako je napríklad BYD. Tá predáva päťkrát viac áut než Nemci. Bežné automobilky strácajú na čínskom trhu v prospech Tesly a miestnych značiek, pretože nedokážu tamojšiemu zákazníkovi ponúknuť to, čo od elektromobilu očakáva, a nie sú ani cenovo konkurencieschopné.
Čo z toho vyplýva?
Nadnesene povedané, kým Tesla a miestne značky vyrábajú počítače na kolesách, európske automobilky stále vyrábajú auto, do ktorého umiestnia počítač. To sa však postupne mení a európsky zákazník je čoraz náročnejší. Čínske automobilky sa určite pokúsia získať určitý podiel na európskom trhu, ale napriek nízkym cenám nemajú zaručený úspech. Európske automobilky čakajú až v najbližších rokoch masívne investície práve do elektromobility a dá sa očakávať, že nové modely nebudú kvalitatívne pred čínskou konkurenciou zaostávať v oblasti zábavy a konektivity.
Dekarbonizácia je v politickom programe krajín OECD na poprednom mieste. Prináša však mnohé ekonomické výzvy. Splnia ich spoločnosti a samotná ekonomika V4?
Ustoja to a súčasná kríza vysokých cien energie tomu veľmi napomáha. Objem realizovaných energetických úspor a inštalácií obnoviteľných zdrojov energie prudko vzrástol. Navyše slovenský energetický mix je z hľadiska emisií veľmi priaznivý, založený na jadrovej energii a obnoviteľných zdrojoch, zatiaľ čo Česká republika stále vyrába až 40 percent energie z uhlia a Poľsko dokonca 90 percent. Bez dekarbonizácie energetického sektora nie je možné zmysluplne dekarbonizovať dopravu a transformácia energetického sektora v niektorých krajinách prebieha pomalšie, ako by mala.
Sú misky váh z hľadiska investícií a potrebných výdavkov ekonomík vyvážené alebo budeme musieť za elektromobilitu platiť aj ďalej príliš veľa?
Čakajú nás ešte veľké investície, najmä do distribučných sústav, takzvaných Smart grids, teda inteligentných sietí, a to nielen kvôli elektromobilite, ale aj kvôli decentralizovanej energetike, keď bude do siete pripojený veľký počet odberných miest, ktoré elektrinu spotrebúvajú aj vyrábajú. Stabilita tejto siete si vyžaduje automatickú reguláciu založenú na aktuálnych údajoch o každom odbernom a výrobnom mieste v každom čase. Znamená to teda úplne inú kvalitu prevádzky energetickej sústavy, s ktorou je osoba, ktorá ručne odčítava údaje z merača, v ostrom kontraste. Transformácia distribučných systémov je predpokladom masívneho rozvoja elektromobility a obnoviteľných zdrojov energie.
Slovensko ťahá za kratší koniec, pokiaľ ide o gigatovárne a investície s vyššou pridanou hodnotou. Čo to môže znamenať pre ďalší vývoj a budúce roky aj v porovnaní s ostatnými krajinami V4?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?