Otázne však je, či sa im podarí dostať na svoju stranu dostatok zamestnancov. Na rozdiel od bratislavského Volkswagenu, kde bolo v čase štrajku odborovo organizovaných takmer osemdesiat percent z vtedajších viac ako 11-tisíc zamestnancov, je ich v Žiline podstatne menej.
Stratia viac, ako môžu získať
V odboroch je v Kii združených len niečo vyše 900 pracovníkov z celkového počtu viac ako 3 800 zamestnancov. O štrajku sa pritom musí hlasovať a tohto hlasovania sa musí zúčastniť nadpolovičná väčšina všetkých zamestnancov. Z nich viac ako polovica musí so štrajkom súhlasiť.
To znamená, že odborári potrebujú minimálne deväťsto hlasov, čo by teoreticky mohli dať len s pomocou vlastných členov. Ak však nezahlasujú všetci, musia sa odborári z OZ Kovo spoľahnúť aj na neorganizovaných kolegov.
Aktuálny rozdiel v ponuke automobilky a požiadavke odborov je desať eur. Ak sa zamestnanci rozhodnú naozaj ísť do ostrého štrajku, už po prvom dni na ňom kvôli výpadku mzdy a bonusov naviazaných na produkciu stratia viac, ako by mohli získať.
Navyše platy v žilinskej Kii sú v rámci regiónu nadštandardné. Vlani bola priemerná mzda výrobného zamestnanca automobilky 1 458 eur po započítaní rôznych príplatkov a bonusov. Oproti priemernej mzde v žilinskom regióne je to o 440 eur viac. Nájsť si rovnako dobre platenú prácu v regióne je náročné, ak niekto z rodiny pracuje v automobilke, strata príjmu počas štrajku rodinu značne zabolí.
Významné požiadavky už splnili
Na rozdiel od Volkswagenu však nálada v Kii nie je až taká vyhrotená. Kým v bratislavskej fabrike vreli pod povrchom dlho neriešené problémy spôsobené prudkou expanziou, masívnym náborom nových ľudí a nábehom viacerých nových modelov, Kia takéto problémy nemá.
V druhom kvartáli tohto roku síce začne vyrábať novú generáciu modelu Ceed a neskôr príde aj facelift SUV Sportage, no prísun ďalších nových modelov na linky nie je v pláne. Skôr je otázne, čo bude s tretím vyrábaným autom Venga, keďže generačne nadsluhuje a je v segmente MPV, ktorý vytláčajú obľúbené SUV.
K tomu treba prirátať aj to, že Kia ako jediná automobilka na Slovensku s vlastnou motorárňou tvrdo cíti dopady poklesu záujmu o dieselové motory. V tomto roku už musela zrušiť jednu zmenu v ich produkcii a takmer stovku zamestnancov presunúť na iné pozície vo výrobe.
Odborári z OZ Kovo v Kii už teraz dosiahli dobrý výsledok, keď prinútili firmu ustúpiť vo viacerých kľúčových bodoch ako je zavedenie flexikonta či platnosti mzdovej časti kolektívnej zmluvy počas troch rokov. Ak by však chceli iba ukázať, že aj „nemoderné“ odbory Kovo dokážu v automobilke štrajkovať, bola by to pre nich smutná vizitka.