Štrajkovú pohotovosť v DPB od 1. mája vyhlásili dve Základné organizácie Integrovaného odborového zväzu (ZO IOZ) pri DPB - Elektrické dráhy, Technická infraštruktúra a ZO IOZ pri DPB - Divízia Autobusy spolu s Bratislavským odborovým zväzom vodičov MHD (BOZV MHD). Platná podniková kolektívna zmluva, ktorá sa týka 2700 zamestnancov, bola uzatvorená 16. januára 2017 a dodatkom sa predĺžila jej platnosť do 31. decembra 2020.

„Odborové organizácie požadujú zvýšiť pre rok 2019 mzdové tarify všetkým zamestnancom DPB v kategórii R a vodičom MHD minimálne o 1,20 eura za hodinu, zvýšiť hodinové tarify pri individuálnych mzdách všetkým zamestnancom DPB v kategórii R minimálne o 1,20 eura za hodinu a zamestnancom odmeňovaných mesačnou mzdou (vrátane individuálnych miezd) zvýšiť mzdové tarify minimálne o 100 eur mesačne,“ spresnila M. Nemethová.

Požiadavky zástupcov zamestnancov zamestnávateľ podľa nej neakceptoval a navrhoval zvýšenie len o 0,10 eura za odpracovanú hodinu.

Podnik hovorí o neúnosných požiadavkach

DPB uviedol, že už pred vyhlásením štrajkovej pohotovosti nové vedenie spolu s bratislavským primátorom Matúšom Vallom zvolali na budúci týždeň pracovné stretnutie všetkých zamestnancov podniku, ktorého cieľom je predstavenie vízie a plánu podniku, ako aj diskusia na tému možností v oblasti mzdových a pracovných podmienok.

„Čo sa týka miezd v DPB, tieto v období 2013 až 2019 rástli medziročne rovnakým tempom ako mzdy inde v ekonomike (štyri až päť percent ročne) a zamestnávateľ navrhol pre ďalšie obdobie udržanie medziročného nárastu na úrovni inflácie. Preveruje tiež možnosti diferencovania podľa profesie, situácie na trhu a doterajšieho rastu miezd,“ uviedla hovorkyňa DPB Adriana Volfová.

Nové vedenie podniku uskutočnilo podľa jej slov doposiaľ deväť stretnutí vedenia s odborovými organizáciami pôsobiacimi v DPB. „Predstavy odborárov sú na úrovni ďalšieho rastu v rozmedzí 16 až 20 percent, čo je pre ekonomickú stabilitu podniku neúnosné a ohrozilo by to fungovanie podniku,“ spresnila A. Volfová.

DPB pripomína, že mzdy vodičov MHD v Bratislave sú najvyššie spomedzi všetkých porovnávaných mestských dopravných podnikov.

Snažia sa o ozdravenie

Nové vedenie DPB deklaruje, že od svojho nástupu 14. februára bezodkladne realizovalo opatrenia na ozdravenie spoločnosti, úsporu nákladov a aj zlepšenie pracovných podmienok zamestnancov. Ako tvrdí, pripravuje sa tiež návrh na stabilizáciu nedostatkových profesií a návrh na zmenu rozpočtu mesta, ktorá má umožniť pozitívne zmeny v infraštruktúre MHD a v technickom vybavení DPB.

Od roku 1993 bol v DPB pri procese kolektívneho vyjednávania až sedemkrát využitý inštitút sprostredkovateľa, niekoľkokrát bola vyhlásená štrajková pohotovosť a v júni 1996 sa uskutočnil aj päťdňový ostrý štrajk.