Nápad z koliby pretavili do úspešného produktu. Málokto však vie, že obľúbený likér TATRATEA vzniká priamo pod Tatrami, hovorí Erik Semaňák, riaditeľ spoločnosti. Zákazníci v zahraničí zo začiatku neverili, že pod rukami Slovákov môže vzniknúť dizajnový, chutný a reprezentatívny produkt. V Kežmarku už 20 rokov vyvracajú tento mýtus. Ročne vyrobia 1,5 milióna kusov unikátneho nápoja v dizajnových fľašiach, ktorý žne úspech aj ďaleko za hranicami domoviny.
Aká je cesta likéru spod svahu medzi úspešné produkty?
Nápad na sériovú výrobu Tatranského čaju vznikol v podtatranskej kolibe. Myšlienka vznikla v roku 1998, keď zakladateľ spoločnosti, zároveň môj otec Ján, nakupoval prvú technológiu na plnenie liehovín ešte vo svojej predchádzajúcej firme. Talianski partneri sa pri večernom ochutnaní „horiaceho tatranského čaju“ s prekvapením pýtali, prečo ho neplníme sériovo.
Myšlienku nosil pár rokov v hlave, potom založil KARLOFF a na jeseň v roku 2004 sme vyrobili prvých sedemtisíc fliaš TATRATEA, tie sa cez zimu predali veľmi rýchlo ako horúci drink v lyžiarskych strediskách. Prišlo však leto, keď ľudia horúce drinky až tak nepili, a ďalších 15-tisíc fliaš firme zostalo na sklade a predaj sa zastavil. Chceli sme s biznisom skončiť a predať zásoby aj pod cenu výrobných nákladov.
Firma však s biznisom neskončila. Čo sa teda stalo?
Nízke ceny spravili z Tatranského čaju hit leta, kde sa už predával aj ako shot alebo long drink, následne sa firme začali hrnúť nové objednávky. Postupne sme sa stabilizovali a v tretom roku výroby predaj vybehol na vyše pol milióna fliaš. Po tomto úspechu sme vedeli, že nechceme ostať len na Slovensku, ale že chceme preraziť aj za hranice. Uvedomovali sme si, že obsah je toho hodný, ale obal tomu zatiaľ nezodpovedal. Zaostal za kvalitou vnútra. Vtedy prišla ponuka spolupracovať so štúdiom Pergamen z Trnavy, ktorému sa podarilo vytvoriť nádherný koncept čiernej fľaše s logom v tvare T, ktoré je zložené z folklórnych symbolov.
Majú nejaký skrytý význam?
Dizajn mal odrážať niečo zo života Tatranského čaju. Riešením sa stala fľaša v tvare termosky. Súčasťou práce na dizajne sklenej fľaše bolo aj vytvorenie vhodného uzáveru, ktorý musel primerane akcentovať „bezhrdlový“ tvar. To nás nútilo ísť až na hranu technologických možností a dlho nám trvalo nájsť vhodného výrobcu. Čo sa týka folklórnych symbolov na fľaši, každý z nich má historický význam z našej kultúry a tvoria prepojenie histórie s moderným dizajnom TATRATEA.
Okrem známej čiernej päťdesiatdvojky si zákazníci môžu kúpiť štrnásť ďalších príchutí. Plánujete nejaké novinky?
V roku 2022 plánujeme dve novinky, takže fanúšikovia sa majú na čo tešiť. Potenciál vidíme aj v limitovaných edíciách TATRATEA, keďže v radoch našich zákazníkov máme zberateľov a fajnšmekrov. Dodnes nám píšu, či nemáme na sklade Tatranský čaj 82 %, ktorý sme vyrobili vo veľmi limitovanom počte ešte v roku 2008. V obchode však môžu ľudia siahnuť napríklad aj po CZECHOSLOVAKIA VODKE, ktorá takisto pochádza z dielne našej spoločnosti. Aj tu sme si dali záležať nielen na obsahu, ale aj na dizajne. Ten vytvoril talentovaný slovenský dizajnér Brian Males. Oba naše hlavné produkty sa pýšia celosvetovo uznávaným ocenením za dizajn Red Dot, na čo sme veľmi hrdí.
Ktorému produktu sa darí najviac?
Najviac sa v predaji stále darí originálu, čiernej ikonickej päťdesiatdvojke, ale výrazný dopyt vidíme aj po našich miniatúrnych setoch. Každý rok sa snažíme prísť s novým obalom, ktorý zaujme spotrebiteľa. Navyše takto zákazník dokáže ochutnať všetky druhy a zistiť, ktoré má najradšej.
V živote každej spoločnosti prídu chvíle, ktoré môžeme označiť za výzvy, skúšky či zlomové momenty. Ktoré boli v KARLOFFE za 20 rokov v biznise tie najväčšie?
Najväčšou výzvou bol rok 2008, keď KARLOFF rástol a spúšťali sme vlastnú výrobu v Kežmarku – TATRANSKÚ LIKÉRKU. Zo začiatku sme totiž využívali služby externej likérky a nerobili sme si produkty sami. Spolu s predajným nárastom prišlo k spusteniu vlastnej výroby s cieľom mať výrobu pod dohľadom nielen z finančnej stránky, ale hlavne z kvalitatívnej. Ďalší významný moment bol rok 2010, keď sme prechádzali na nové dizajnové fľaše. No a tretím obdobím bola nepredvídateľná pandémia.
Ako ste zvládli toto náročné obdobie?
Vďaka dostupnosti produktu vo všetkých reťazcoch na Slovensku sa nám podarilo stabilizovať tržby a udržať aj tempo rastu. Zákazníci nás podržali a dokonca sme trikrát po sebe obhájili titul najdôveryhodnejšej značky v segmente alkohol a porazili sme silné zahraničné alkoholové značky Keď sme produkt v roku 2010 redizajnovali, prihlásili sme ho do všetkých dostupných zahraničných súťaží zameraných na kvalitu alebo dizajn. Skoro z každej súťaže sme dostali zlatú medailu, ale najdôležitejším ocenením je pre nás dôvera spotrebiteľa, za čo sme vďační, a verím, že ocenenie pre najdôveryhodnejšiu značku znova obhájime.
Čo očakávate od nového roka?
Rok 2022 bude pre nás prelomový. Nielenže oslavujeme 20 rokov, ale plánujeme otvoriť pôvodnú zrekonštruovanú časť areálu pradiarne v Kežmarku, ktorú spolu s architektmi zo štúdia BEEF renovujeme už tretí rok. Mnoho ľudí stále nevie, že TATRATEA sa vyrába v Kežmarku. Hoci majú TATRATEA radi a vedia, že je to slovenský výrobok, myslia si, že firma patrí pod veľký zahraničný koncern. Sme však slovenská rodinná firma s lojálnymi zamestnancami, ktorí sú u nás už dlhé roky, a tak to ešte, dúfam, dlho zostane. Fabriku sa nechystáme predať a boli by sme radi, keby táto tradícia pokračovala aj ďalšie generácie. Tomu by mohla pomôcť aj modernizácia fabriky – „starej dámy“, ako ju my v KARLOFFE voláme.
Čím je pradiareň výnimočná?
Komplex bol v minulosti určený na spracovanie ľanu. „Starú dámu“ dal postaviť Karol Wein v roku 1860. Bola to jedna z najmodernejších fabrík v Uhorsku a tkáčsky priemysel bol pod Tatrami veľmi rozšírený. Do tejto historickej budovy sťahujeme administratívu, celú výrobu s plnením a budete si v nej môcť vychutnať aj exkurziu výroby TATRATEA. Projektovo pripravujeme aj novú časť pradiarne, kde bude pre návštevníkov nová podniková predajňa s kaviarničkou, reštauráciou, parčíkom a múzeom. Novú časť plánujem stavať v horizonte najbližších rokov. Pôvodne sa mala rekonštrukcia pôvodnej aj výstavba novej časti spustiť súčasne, ale z dôvodu pandémie sme sa rozhodli ísť po etapách a novú časť trochu prekresliť.
Čo si prajete do ďalších rokov?
Najmä veľa spokojných zákazníkov, spoľahlivých dodávateľov a odberateľov a nových zahraničných distribútorov. Radi by sme expandovali na ďalšie zahraničné trhy. Exportujeme do 20 krajín, darí sa nám hlavne v Česku, Maďarsku, Rumunsku, Poľsku, Bulharsku, Rakúsku a boli by sme radi, keby sa nám podarilo robiť Slovensku dobré meno aj v západnej Európe. Po presťahovaní do novej fabriky, kde máme nakúpené nové, modernejšie technológie, dokážeme vyrobiť až štyri či päť miliónov fliaš ročne. Tam by som rád videl čísla v horizonte piatich rokov.
- Erik Semaňák
- Vyštudoval Fakultu práva na Paneurópskej vysokej škole v Bratislave. V spoločnosti KARLOFF pôsobí od roku 2006. Od roku 2010 je jej obchodným a marketingovým riaditeľom.
Tento článok označený We know how vznikol v spolupráci s komerčným partnerom. Redakcia považuje obsah za prínosný pre čitateľa.