Dopyt po bicykloch stále ťahá nahor aj slovenské výrobné firmy, ktoré vďaka tomu dosiahli nové obchodné rekordy. Potvrdzuje to aj cyklofirma zo Záhoria, ktorá v tejto oblasti na Slovensku dominuje. Jej nedávny presun do drahších segmentov a predovšetkým výroby elektrobicyklov ju dokonca donútil zväčšiť investície a distribučnú sieť až na sedemnásť krajín.

Všetky tieto rozhodnutia nakoniec viedli  v predminulom fiškálnom roku k takmer päťnásobnému nárastu zisku, pričom ešte vlani aj dokázala firma opäť zvýšiť zisk a najmä tržby až o 28 percent na viac ako 18,5 milióna eur. Pre firmu tak ide o nový obchodný rekord.

Spoločnosť Dema Senica sa však snaží nazerať až za horizont dneška a pripravuje sa aj na možný zvrat na trhu. Ako v rozhovore pre TREND uvádza obchodný riaditeľ spoločnosti Richard Likavčan, bol to najmä pretrvávajúci vysoký dopyt ešte z roku 2021, ktorý kreoval vlaňajšie výsledky, ale pracuje sa aj s alternatívou, že priebeh sezóny už nebude optimálny a dopyt v B2B segmente bude menší.

Dopyt po bicykloch trvalo rástol, výrazne tomu pomohli ostatné dva roky. Ako sa vám darí napĺňať ďalšie ciele?

Ten rast sa potvrdil, to ukazujú aj naše čísla. Pre tento rok síce máme opäť nastavený mierny rast, ale pracujeme aj s alternatívou, že priebeh sezóny už nebude optimálny a dopyt bude menší. Dôležité bolo určiť segmenty, ktoré budú reflektovať súčasné trendy zmien v štruktúre dopytu a v zmenenom zákazníckom správaní. Spokojní však budeme aj s porovnateľnými číslami z rokov 2021 a 2022. Aktuálne tržby však môžeme hodnotiť v súlade s očakávaniami.

Výroba bicyklov v Senici. Majiteľ firmy Ján Kubíček a obchodný riaditeľ Richard Likavčan (vpravo)
Zdroj: EMIL VAŠKO
Výroba bicyklov v Senici. Majiteľ firmy Ján Kubíček a obchodný riaditeľ Richard Likavčan (vpravo)

Naďalej sa chcete držať doterajšej stratégie B2B alebo má už zmysel viac podporovať online predaj?

Plány na zmenu stratégie sú na stole už dlhšiu dobu. V niektorých aspektoch sme predbehli konkurenciu a naša distribúcia je centralizovaná do sídla spoločnosti. Veľkí hráči až v posledných rokoch alebo aktuálne menia distribučné kanály a v rámci EÚ postupne centralizujú distribúciu. V dnešnej dobe pri možnostiach dopravy sa činnosť lokálnych distribútorov stala neefektívna. Krátkodobo si chceme posilniť procesy v B2B priestore. Na radikálnejšie zmeny sa chceme pripraviť po ustálení komplikovanej situácie v dodávateľskom reťazci, čo nebude skôr ako v roku 2025.

Cyklistický tovar bol podobne ako pri autách nedostatkový kvôli niektorým chýbajúcich dielom. Zmenila sa situácia vo výpadkoch a na strane dodávateľov?

Dostupnosť dielov z pohľadu výrobcov súvisí najmä s covidovým obdobím z posledných dvoch rokov a aktuálnou situáciu v najmä v Číne. Mnohí dodávatelia nezvládli zvýšené dopyty a došlo k nerovnomernému uspokojovaniu dopytov. Trh sa začal hystericky obzerať po nových hráčoch, tí však neboli tiež pripravení na vysoké objemy a hlavne kvalitu. Teraz nastalo obdobie revízie. Možno však pozorovať určitú normalizáciu dostupnosti dielov od tradičných dodávateľov.

S čím to súvisí?

Je to najmä dôsledok poklesu dopytu po dieloch zo strany výrobcov, ktorí sa vo vysokej miere predzásobili a tiež to súvisí so súčasným poklesom dopytu koncových zákazníkov, ktorými si predajcovia. Aktuálne prebieha takpovediac katarzia, pričom pre mnohých výrobcov sa situácia stáva neudržateľnou a niektoré spoločnosti ohlásili problémy s financovaním. Potrvá však ešte asi dva roky, kým sa celková situácia upokojí. Do starých koľají sa však už definitívne nikdy nevráti.

Výroba bicyklov s Senici.
Zdroj: EMIL VAŠKO

Čo dnes vnímate ako najväčší problém cyklotrhu?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa