Od začiatku vojny na Ukrajine sa západné firmy, ktoré dominovali obchodovaniu, preprave a poisťovaniu ruskej ropy, stiahli.

Do iných končín sveta však ruská ropa aj zemný plyn naplno tečú. Miesto po renomovaných západných firmách tak vyplnili často úplní nováčikovia, ktorí sa doteraz touto agendou nezaoberali. Na ruských energiách aj slušne zarábajú. Sídlo nemajú v Ženeve, ale v Hong Kongu či Dubaji. Globálny energetický systém sa viac rozptýlil a stal sa nevyspytateľným a menej bezpečným.

Potreba alternatívneho dodávateľského reťazca, ktorá existuje od začiatku vojny na Ukrajin, sa stala naliehavejšou najmä po 5. decembri, keď vstúpil do platnosti balík západných sankcií týkajúci sa námornej prepravy. Opatrenia zakazujúce európsky dovoz ropy po mori odvtedy umožňujú ruským lodiam využívať západné logistické a poisťovacie firmy len vtedy, ak je cena ich nákladu nižšia ako 60 dolárov za barel. Ďalšie sankcie na naftu a iné rafinované produkty vstúpili do platnosti 5. februára, čo ešte viac zabrzdí dovoz z Ruska do Európy. Nové prepravné kanály sa tak stávajú ešte dôležitejšími.

The Economist preveril mechanizmus „tieňového“ dodávateľského reťazca a zistil, že táto lodná a finančná infraštruktúra je robustná a rozsiahlejšia, než tá oficiálna. Dokonca sa chystá expandovať, keď príde ďalší súbor západných sankcií.

Premenované, premaľované

Ruský export, ktorý sa vlani podieľal desatinou na celosvetovo obchodovaných objemoch, po decembrovom embargu klesol, podľa Bloombergu zo 60 na 13 percent. Čína a India však znásobili odoberané barely. Ešte viac však vyskočil objem nákladu do netradičných destinácií ako napríklad Irán a Venezuela.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa