V. Tomko sa funkcie generálneho riaditeľa slovenského Kauflandu ujal len začiatkom marca tohto roka, keď vystriedal Nemca P. Paulsa.
Na čele reťazca však ďalej nebude pokračovať. TRENDU informáciu potvrdili viaceré zdroje z vnútra spoločnosti.
Informácia už podľa nich kolovala aj oficiálnymi kanálmi v rámci internej komunikácie firmy s vysvetlením, že koniec spolupráce nastal po vzájomnej dohode.
Kaufland bezprostredne neposkytoval stanovisko k Tomkovmu koncu. Hovorkyňa Lucia Langová neskôr informáciu potvrdila.
„K 17. marcu 2020 Vladimír Tomko po vzájomnej dohode ukončil svoje pôsobenie na poste generálneho riaditeľa spoločnosti Kaufland Slovenská republika. Jeho funkciu s okamžitou platnosťou dočasne prebral Paul Pauls,“ uviedla.
P. Pauls, ktorý pred časom po 30 rokoch odišiel do dôchodku, má svojho nástupcu vo funkcii zastúpiť, kým firma nájde nového šéfa pre slovenský trh.
Tešil sa na výzvy
V. Tomko pred nástupom do funkcie hovoril o tom, že sa „teší na nové výzvy“ a verí, že spolu s novým tímom nájde cestu, ako budovať dobré meno firmy aj v silnom konkurenčnom prostredí.
Okolnosti jeho odchodu zatiaľ nie sú známe. P. Pauls, ktorý má opäť dočasne prebrať riadenie, pracuje v spoločnosti od roku 1989.
Začínal na pozícii vedúceho obchodného domu, neskôr sa stal oblastným riaditeľom pre Bavorsko. Generálnym riaditeľom Kauflandu Slovensko bol od roku 2010. Za jeho éry zažil nemecký reťazec masívnu expanziu, počet obchodov na Slovensku sa zdvojnásobil.
O V. Tomkovi sa v rozhovore pre Pravdu vyjadril, že „bude mať dobrého nástupcu“. Pred nástupom do slovenského Kauflandu riadil V. Tomek aktivity reťazca v Chorvátsku. V minulosti na Slovensku pôsobil aj vo vedení sesterského reťazca Lidl.
Tržby aj zisky Kauflandu rastú a reťazec môže hovoriť o každom novom roku ako o rekordnom. Podľa posledných zverejnených výsledkov v roku 2018 vytvoril zatiaľ najvyššie tržby na úrovni 1,1 miliardy eur.
Zisk však predvlani reťazcu na Slovensku po dlhšom čase nepatrne klesol – zo 49,5 na 48,7 milióna eur. Môže za to najmä nárast mánk a škôd z 3,8 na 5,5 milióna eur (najviac na trhu spomedzi top hráčov v maloobchode), ale aj prírastok ostatných finančných nákladov.
Kauflandu medziročne stúpol počet pracovníkov o tri percentá. V predošlom finančnom roku mal priemerne 6 166 zamestnancov.
Za Tescom a Lidlom
Celkovo má reťazec zo skupiny Schwarz 1 270 samoobslužných obchodných domov v Nemecku, Českej republike, Poľsku, Chorvátsku, Rumunsku, Bulharsku a na Slovensku.
V súčasnosti prevádzkuje u nás vyše 60 predajní, zatvárať neplánuje. Každý rok sa pokúša otvoriť jednu až tri nové prevádzky. Prvý obchod na Slovensku otvoril Kaufland v roku 2000.
Tesná trojka na slovenskom trhu z hľadiska tržieb – za Tescom a Lidlom – stavia na väčšie formáty predajní a v ponuke má 11-tisíc potravinových položiek. „Nechceme experimentovať. Preferujeme predajne od 2 500 do tritisíc štvorcových metrov v lokalite so spádovou oblasťou minimálne 30-tisíc ľudí,“ povedal v rozhovore pre TREND P. Pauls.
Súčasťou skupiny Schwarz je aj spomínaný Lidl, ktorý zatiaľ nad Kauflandom na slovenskom trhu vedie. Miliardové tržby sa mu podarilo prvý raz prekonať v roku 2016, rovnako ako Kauflandu.
Aj keď obe značky patria pod jednu strechu, nemajú podľa P. Paulsa ambíciu užšie spolupracovať. „Takto to rozhodol Dieter Schwarz pred päťdesiatimi rokmi a myslím si, že to bolo veľmi dobré rozhodnutie. Obe firmy môžu pôsobiť samostatne a konkurovať si,“ vyjadril sa. V roku 2018 bol medzi tržbami rivalov rozdiel približne sto miliónov eur.