Nový šéf bratislavského podniku Volkswagen Slovakia Wolfram Kirchert pripomína, že je viac technikom než inžinierom. Vďaka predchádzajúcej kariére v Porsche má však množstvo skúseností, ktoré môže využiť na lepšie zastupovanie záujmov slovenského závodu.
Nepochybne aj pred vedením koncernu, ktorý dnes vedie jeho bývalý kolega. Bratislavský podnik však má v súčasnosti naplnené kapacity a zabezpečenú zamestnanosť, navyše získal v materskej firme výbornú povesť pre svoju kvalitu a multifunkčnosť.
Na budúcnosť sa skúsený odborník pozerá z pohľadu konkurencieschopnosti. „V tejto brandži o všetkom rozhoduje. O tú našu sa neobávam,“ konštatuje v rozhovore pre TREND.
- V rozhovore sa dočítate
- Ako vníma bratislavský podnik nemecké vedenie koncernu
- Ktoré modely možno očakávať do konca dekády
- Prečo nie je v súčasnosti dôvod na zvyšovanie kapacít
- Ako môže pomôcť nášmu podniku fakt, že jeho šéf pracoval pre Porsche
Etablovaný podnik preberáte v dobrej kondícii, no naďalej v náročných trhových podmienkach a pri viac-menej stagnujúcej výrobnej kapacite. Čo bude kľúčové pre ďalšie obdobie?
Automobilový priemysel čelí rastúcemu konkurenčnému tlaku, na trh vstupujú čínski výrobcovia a nové značky. Všetci výrobcovia vozidiel masívne napredujú v transformácii smerom k elektromobilite. V podniku staviame na solídnych základoch, ktoré už existujú a fungujú dlhé roky.
Ukazuje sa, že úspešní budú tí, ktorí tento prechod zvládnu s najmenším úsilím a postupne, nie radikálnymi krokmi. Vo výrobe musíme nájsť tie najlepšie riešenia, ktoré nám umožnia prechod na elektrické vozidlá flexibilne a čo najplynulejšie bez veľkých strát v modelovom mixe na jednej výrobnej linke.
Čo z toho vyplýva?
V súčasnej situácii profitujú závody, ktoré dokážu na jednej linke vyrábať spaľovacie vozidlá, ako aj elektromobily a vedia tak pružne reagovať na podmienky na trhu. Bratislavský závod je na dobrej ceste. Máme pevný pilier v spaľovacích modeloch, ktoré sme práve začali vyrábať, no do budúcna aj tromf v podobe čisto elektrického modelu Porsche Cayenne.
Aké budú priority do ďalších rokov?
Zostať stabilným zamestnávateľom – nie však samoúčelne. Má to byť výsledok racionálneho vyťaženia výrobných kapacít. Zároveň očakávam ďalšie veľké sprievodné trendy v súvislosti s prechodom na elektromobilitu a zvyšujúcu sa konektivitu vozidiel.
Ako príklad môžem uviesť dôležitosť digitalizácie a automatizácie, využitie umelej inteligencie, čo nám v budúcnosti zjednoduší a zefektívni mnohé procesy a zároveň prinesie nové možnosti.
V súčasnosti fabrika nabieha na výrobu dvoch modelov, ktoré boli dlhodobo ťahúňmi dvoch značiek. Čo si od nich sľubujete v začínajúcej ére elektromobility a aké výrobné čísla v závode predikujete?
Projekt BETA+ je skvelým ukážkovým projektom budúcej spolupráce v skupine značiek Core, ktoré tvoria Volkswagen, Škoda a Seat/Cupra. Máme modely dvoch značiek, ktoré sme vyvíjali pod vedením jednej z nich, čo vytvára synergie pri vývoji vozidiel a nákupnom procese a zároveň vieme obe tieto vozidlá produkovať na jednej výrobnej linke.
Využívame rovnaké výrobné zariadenia a prostriedky a nie je potrebné investovať duplicitne v dvoch rôznych závodoch. S modelom Passat sa navyše spája aj pekný príbeh jeho návratu späť domov, keďže jeho výroba sa začala v Bratislave s príchodom Volkswagenu na Slovensko.
Ste inžinier ekonómie a pracovali ste aj pre značku Porsche. Ako chcete na novej pozícii využiť doterajšie skúsenosti a znalosti?
Musím vás poopraviť. V prvom rade som vyškolený technik, vyštudoval som letecké a kozmické inžinierstvo. Následne som absolvoval postgraduálne štúdium priemyselného inžinierstva. Čiže pochádzam z technického prostredia. Vo vyše 25-ročnej kariére som sa naučil, že sa nič nevyrovná dobrému projektovému manažmentu a vysokej úrovni odborných znalostí pri riešení problémov.
Technické know-how je jedna vec, no za našu kľúčovú kompetenciu v automobilovom priemysle považujem dôsledné riešenie projektov.
Automotive smeruje k princípu kvality oproti kvantite. Je to udržateľný princíp aj pre slovenský podnik?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?