Hoci automobilka Saab minulý týždeň utiekla hrobárovi z lopaty, je otázne, či ju jej nový majiteľ Spyker Cars dokáže naozaj zachrániť. Holandská firma sa od svojho vzniku nedokázala dostať do čiernych čísel.

Po dvanástej

Dohoda General Motors o predaji Saabu holandskej firme prišla päť minút po dvanástej. Americká matka sa snažila kupca pre problémovú švédsku dcéru nájsť už vyše roka. Po viacerých neúspechoch v rokovaniach s potenciálnymi záujemcami sa v januári tohto roku rozhodla, že Saab postupne zatvorí.

Všetko zmenila minulotýždňová dohoda. V nej GM konečne po dlhých rokovaniach súhlasil s predajom Saabu holandskému záujemcovi. „General Motors, Spyker Cars a švédska vláda pracovali veľmi tvrdo a kreatívne, aby dosiahli dohodu, čo zabezpečí udržateľnú budúcnosť pre túto unikátnu a ikonickú značku,“ oznámil po podpise zmluvy viceprezident GM pre korporátne plánovanie a aliancie John Smith.

Spyker zaplatí za švédskeho výrobcu áut v hotovosti 74 miliónov dolárov. Na účty GM ich prevedie v dvoch splátkach, a to vo februári a júli tohto roku. Ďalších 326 miliónov dolárov dostane americká automobilka v prioritných akciách novovzniknutej firmy s názvom Saab Spyker Automobiles. Bude sa s nimi viazať len jednopercentný podiel na hlasovacích právach.

Od januára 2012 budú tieto akcie prinášať GM šesťpercentný úrok, ktorý sa od roku 2014 zdvojnásobí. A podľa súčasnej dohody získa GM najneskôr v posledný decembrový deň roku 2016 peniaze aj zo samotných akcií, lebo Saab ich musí do tohto termínu povinne kúpiť. Saab má právo vyplatiť GM kedykoľvek aj pred týmto dátumom.

Navyše si americká matka podľa magazínu Economist nechá ďalších 100 miliónov dolárov z prevádzkového kapitálu Saabu. Výmenou za to bude vraj aj naďalej švédskej automobilke dodávať pohonné ústrojenstvo áut a nový Saab 9-4x crossover vyrábaný v Mexiku, ktorý má spoločné konštrukčné moduly s Cadillacom.

Ak sa Saabu podarí prežiť, hodnota transakcie predstavuje zhruba pol miliardy dolárov. Vzhľadom na hotovostnú zložku transakcie to síce nie je veľa, no zrejme viac, ako by GM získal zatvorením Saabu. Ešte v januári totiž viceprezident správnej rady GM Bob Lutz povedal, že americká automobilka bude pokračovať v zatváraní Saabu, pokiaľ sa neobjaví finančne výhodnejšia ponuka.

General Motors na kúpu Saabu vynaložil nemalé peniaze. Ešte v roku 1990 zaplatil za polovičný podiel zhruba 700 miliónov dolárov, pripomína agentúra Bloomberg. Zvyšok automobilky získal o desaťročie neskôr za 125 miliónov dolárov a prevzal na seba aj dlh kupovanej firmy.

Dve zlé, jedna dobrá

Hoci problémová švédska automobilka Saab vďaka Spykeru v biznise s autami neskončí, jej dlhodobé vyhliadky nie sú najlepšie. Spoja sa totiž dve problémové firmy neporovnateľnej veľkosti.

Spyker, ktorý sa v súčasnosti zameriava na luxusné športové autá, je omnoho menší ako Saab. Holandská firma pôvodne ukončila výrobu v roku 1926 a značka znovu ožila až na začiatku milénia, pripomína Reuters. V roku 2008 automobilka vyrobila iba 43 vozidiel a zamestnávala zhruba 130 pracovníkov. V prvom polroku 2009 dosiahla produkcia 21 áut. Informácie za celý minulý rok zatiaľ nezverejnila.

Spyker od svojho vzniku nebol schopný dosiahnuť zisk. Za rok 2008 vykázal stratu takmer 24 miliónov eur, teda takmer trojnásobok tržieb. Tie boli necelých osem miliónov. Údaje za prvý polrok 2009 vyzerajú o niečo lepšie. Spyker dosiahol stratu „len“ dvakrát väčšiu ako jeho tržby, ktoré predstavovali vyše štyri milióny eur.

S červenými číslami sa dlhodobo borí aj niekoľkonásobne väčší Saab. Za ostatných dvadsať rokov dokázal vytvoriť zisk iba v jednom roku, pripomína agentúra Bloomberg. Podľa predbežných odhadov manažmentu mal Saab vlani tržby jednu miliardu eur, čo je medziročne menej zhruba o tretinu. A hospodársky výsledok pred úrokmi, zdanením a odpismi predstavoval mínus 400 miliónov eur.

Zlá situácia automobilky sa odzrkadlila samozrejme aj v produkcii. Vlani Saab vyrobil menej ako 21 tisíc áut, teda štvrtinu toho, čo v roku 2008. A predal necelých 40 tisíc áut. Rok predtým sa predaj blížil k sto tisíc kusom.

Nový majiteľ Saabu nikdy na autách nezarobil

Zdroj: tab

Veľa výziev

Práve magická hranica sto tisíc kusov predaných áut je podľa generálneho riaditeľa Spykeru Victora Mullera potrebná na to, aby bol Saab ziskový. „Saab nemusí urobiť nič iné, ako znovu získať svojich existujúcich a starých zákazníkov, nakoľko to bude samo o sebe stačiť na vytvorenie veľmi silného obchodného modelu,“ povedal V. Muller agentúre Reuters.

No mnohí analytici jeho nadšenie nezdieľajú. Pripomínajú, že manažment sa bude musieť popri klesajúcom predaji pasovať s vysokými nákladmi na prácu i so zastaraným dizajnom. „Saab riskuje, že minie všetku svoju hotovosť ak bude investovať do nových modelov ešte pred tým, ako stabilizuje predaj a distribúciu kľúčového modelu 9-5,“ povedal agentúre Bloomberg Jim Hall z konzultačnej firmy 2953 Analytics. „Na druhej strane však oneskorenie pri predstavovaní ďalšieho modelu môže ohroziť dlhodobú životaschopnosť firmy,“ dodáva J. Hall.

Skepticky vidí budúcnosť oboch firiem aj generálny riaditeľ konkurenčného Fiatu a šéf Chrysleru Sergio Marchionne. Hoci podľa svojich slová má rád značku Saab, pripomenul, že je veľmi ťažké byť okrajovým hráčom a dosahovať zisk. „Marginálni hráči sa budú ďalej dostávať na okraj, nedá sa stavať na nádeji a snoch,“ povedal podľa agentúry Reuters.

Peniaze na život

Zatiaľ si Spyker zabezpečil na financovanie Saabu vyše pol miliardy eur. Úver vo výške 150 miliónov eur mu požičia fond Global Yield Fund a ďalšie peniaze zrejme poskytne Európska investičná banka (EIB).

Kúpu Saabu totiž holandský výrobca áut podmienil poskytnutím pôžičky vo výške 400 miliónov eur od EIB. Švédska vláda už schválila poskytnutie garancií za tento úver, odobriť to ešte musí Európska komisia. Bude skúmať, či záruky zodpovedajú unijným pravidlám poskytovania štátnej pomoci.

Spyker očakáva, že komisia čoskoro vydá pozitívne stanovisko a celý obchod ukončí ešte vo februári. Ak sa tak stane, Saab môže byť prvou značkou, ktorú sa General Motors podarí predať. Dohoda o predaji značky Hummer, ktorú chce získať čínska Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery, totiž ešte stále čaká na povolenie tamojších regulačných orgánov.

Nemecký Opel si pre zmenu GM chce nechať a rokovania o predaji Saturnu americkej firme Penske Automotive Group skrachovali. V prípade značky Pontiac sa americká automobilka rozhodla zastaviť výrobu.

Foto na titulke - SITA / AP