„Pokiaľ noviny dovolia korporáciám, aby ovplyvňovali to, čo píšu, pretože sa boja, že prídu o príjmy z reklamy, je ohrozená demokracia,“ napísal pre server OpenDemocracy bývalý hlavný politický komentátor britského denníka Daily Telegraph P. Oborne. Po piatich rokoch dal výpoveď. Na blogu denník obvinil, že spáchal „podvod na čitateľoch“, na čom sa nechce podieľať.
Novinár chcel pôvodne odísť z redakcie nenápadne, ale to, čo sa udialo v posledných dňoch, ho prinútilo, aby odhalil verejnosti praktiky denníka. Minulý týždeň prenikli na verejnosť ukradnuté dokumenty privátnych klientov švajčiarskej pobočky britskej banky HSBC, ktorá je obvinená z prania špinavých peňazí a praktík, ktorými mala klientom pomáhať vyhýbať sa plateniu daní.
S odhalením totožnosti milionárov prišli prakticky všetky denníky – od britského The Financial Times cez The Guardian, The Independent až po televíziu BBC. Novinári z Telegraphu o tom nenapísali ani zmienku. Téme sa vyhýbali dovtedy, kým sa banka za svoje praktiky sama neospravedlnila. Články však boli nekritické a plávali po povrchu.
Inzerent, ktorého nemôžeme uraziť
Za nepochopiteľným cirkusom bol inzertný biznis: banka je totiž veľkým zadávateľom reklamy.
Novinár tvrdí, že manažment a majitelia denníka, v ktorom pracoval, úmyselne potláčali kritické informácie o banke HSBC, aby si od nej udržali reklamu. Konštatoval, že situácia dospela až do stavu, kedy došlo k „zlúčeniu“ reklamného oddelenia s redakciou. Človek z inzercie mu mal potvrdiť, že HSBC je „inzerent, ktorého si doslova nemôžete dovoliť uraziť“.
Denník o inzerciu od HSBC prišiel v januári 2013. Dôvodom boli investigatívne články novín o účtoch banky v daňovom raji Jersey – mal tam účet napríklad spevák James Blunt. Novinári Telegraphu na tejto téme o daňových únikoch pracovali tri mesiace a od 8. do 15. novembra 2012 publikovali šesť článkov. Tri z nich už na internete nie sú – pôvodné linky na články nefungujú.
Britské médiá prekonávajú rovnakú krízu a príjmy z inzercie a predajnosť klesá. Výnimkou nie je ani Daily Telegraph, ktorý sa medziročne v predajnosti prepadol o desatinu. Za posledných desať rokov predaj tohto denníka prepadol o polovicu. Majitelia David a Fredirick Barclayovci preto tlačili redakciu do čoraz bulvárnych tém, ktoré niektorí redaktori nezvládli a desiatky z nich dali výpovede. Vlani si tak na stránkach denníka mohli prečítať napríklad o brunetke s troma prsiami.
Denník | Náklad | Prepad (v %) | |
Daily Mirror | 922 235 | -7,06 | |
Daily Record | 203 725 | -10,51 | |
Daily Star | 425 246 | -13,05 | |
The Sun | 1 978 702 | -10,61 | |
Daily Express | 457 914 | -8,5 | |
Daily Mail | 1 688 727 | -5,16 | |
The Daily Telegraph | 494 675 | -9,16 | |
Financial Times | 219 444 | -6,3 | |
The Guardian | 185 429 | -10,83 | |
The Independent | 61 338 | -7,87 | |
The Times | 396 621 | 3,21 |
Tichá dohoda o zaslepenosti
Novinári mali byť vedením redakcie donútení zničiť všetky dokumenty, e-maily a telefonické rozhovory, ktoré sa týkali vyšetrovania HSBC. Vydavateľ Murdoch MacLennan sa snažil s bankou vyjednávať. Tá napokon obnovila reklamu po 12 mesiacoch, ale dostala do rúk účinnú zbraň – stačí sa trocha vyhrážať a novinári sa stiahnu.
Výsledkom bola tichá dohoda - zákaz publikovania článkov, ktoré mali poškodiť meno medzinárodným bankám. „Báli sa o titulky aj tých najmenších článkov. Bolo zakázané písať o praní špinavých peňazí a to aj vtedy, keď na to upozorňovali americké úrady,“ povedal P. Obornovi jeho bývalý kolega.
Mimochodom, v roku 2010 sa reklama HSBC v Telegraphe stala priekopníkom v inovatívnosti. Celé noviny boli obtiahnuté priesvitným papierom, na ktorom bola reklama na podnikateľské úvery. Konkurenčný The Guardian to okomentoval „živým zobrazením rastúcej spolupráce medzi redakčným a obchodným oddelením“.
Téma vyvolala na britských ostrovoch búrlivé reakcie. Novinár P. Oborne definoval nepriamu korupciu v britských médiach. Pre denník The Guardian sa Telegraph vyjadril, že informácie v blogu sú nepresné a ide o neopodstatnený útok na noviny. „Naším cieľom je poskytnúť všetkým našim obchodným partnerom množstvo reklamných riešení, ale oddelenie inzercie a našej redakčnej činnosti bolo vždy základom nášho podnikania,“ reagovalo vydavateľstvo Telegraphu.
Komentátor si myslí, že samozrejmosťou kvalitnej novinárčiny je akýsi „čínsky múr“ medzi inzertným a redakčným oddelením, ale „k dispozícii je veľmi dôkazov, že v Telegraphe to zlyhalo“.
Príkladom je článok Harryho Wilsona, ktorý pred rokom napísal, že HSBC precenila svoje aktíva o 70 miliárd libier a bude potrebovať finančnú injekciu. Správa sa odvoláva na štúdiu analytikov z Hong Kongu zo spoločnosti Forensic Asia. Správu denník stiahol z webu – link, ktorý jeho autor hodil na sociálnu sieť Twitter, je neaktívny.
HSBC faces £70bn capital hole warn Hong Kong analysts | via @Telegraph http://t.co/gzKhOlOheE
— Harry Wilson (@harrynwilson) January 16, 2014
Denník odmietol zverejniť o HSBC aj článok P. Oborna, o tom, že banka zavrela účty trom moslimským charitatívnym organizáciám. Článok bol už napísaný, ale nikdy sa na webstránke Telegraphu nezverejnil. Vraj sa ho vedenie redakcie rozhodlo nezverejniť pre prípadné súdne spory. Právnici vydavateľstva však o existencii článku ani nevedeli.
Denník neinformoval dostatočne ani o britskom reťazci Tesco vlani v septembri. Reťazec pre účtové chyby znížil odhad zisku o 250 miliónov libier. Namiesto toho v denníku vychádzali posledné roky články typu, že Tesco venuje 10 miliónov libier na boj proti rakovine alebo článok o mačke, ktorá žila v Tescu štyri roky.
Titulka Daily Telegraph Zdroj: telegraph.co.uk
Možno aby denník akékoľvek podozrenia poprel, v stredu ráno sa po rokoch na titulke objavil článok o HSBC. Švajčiarski vyšetrovatelia totiž prehľadávali sídlo HSBC Private Bank v Ženeve. Prokuratúra začala vyšetrovanie pre podozrenie z prania špinavých peňazí.