Šarišskému pivovaru sa u nás darí hlavne vďaka výrobe a predaju sesterských českých značiek. Ich uprednostňovanie naznačil už nedávnou zmenou svojho obchodného názvu z Pivovarov Topvar na Plzeňský Prazdroj Slovensko. No teraz to podčiarkol, keď informoval, že jeho najpredávanejšou značkou na Slovensku je český Velkopopovický Kozel. Medzi svoje vlajkové lode už pivovar zo slovenských značiek, podľa aktuálnej tlačovej správy, zaradil iba východoslovenský Šariš.
České stále chutí
Silná orientácia šarišského pivovaru na české pivá pritom neprišla s novým japonským vlastníkom. Začal s ňou už aj bývalý vlastník SABMiller. Hlavne potom, čo mu pred dekádou nevyšla akvizícia topoľčianskeho Topvaru. Jeho bývalí postsocialistickí majitelia sa pred vstupom Juhoafričanov bili do pŕs, že ho zahraničným investorom nikdy nepredajú. Keď k predaju napokon pristúpili, Topvar už ani novému majiteľovi príliš nechutil. Koncern SABMiller topoľčiansky pivovar zavrel a výrobu Topvaru preniesol na Šariš.
Orientácia na české piva firme vychádza. Aktuálne napríklad informuje, že vlani jej tuzemské predaje Pilsner Urquell stúpli o 14 percent, nealkoholického Birellu o 30 percent a Gambrinusu a Radegastu o vyše 40 percent. Spoločnosti sa už dlhšie darí aj finančne. Po stratách totiž jej zisky od roku 2013 vždy boli okolo osem miliónov eur ročne. Tržby predvlani dosiahli 120 miliónov eur.
Prémiové piva bodujú
Všeobecne platí, že v posledných rokoch stále viac Slovákov uprednostňuje slovenské potraviny. No dobré meno českého piva je aj vo svete také známe, že pri ňom sa preferencia pôvodu zjavne až tak nerieši. Navyše mnohé české značky sa pre tuzemský trh varia v licencii priamo na Šariši a nedovážajú sa teda z českých sesterských pivovarov Asahi.
Plzeňský Prazdroj Slovensko prezradil aj najaktuálnejšie pivárske preferencie Slovákov. Okrem rozbehnutého rastu spotreby nealkoholických a ochutených pív aktuálne čoraz viac bodujú aj prémiové ležiaky. Príkladom je predaj brandu Pilsner Urquell medziročne vyšší o vyše sedminu. Až o pätinu sa firme vlani zdvihli aj predaje značky Šariš Zlatá dvanástka.