Praha je medzi štrnástimi európskymi destináciami jedinou v strednej Európe, kam by chcel Norwegian Air Argentina lietať. Svoju prvú linku otvorí nový dopravca 14. februára medzi Buenos Aires a Londýnom a lietať bude štyrikrát týždenne.
Spiatočná letenka bude stáť od 600 eur. Kedy príde na rad Praha, nie je známe, ale nie iba preto, že prevádzku musí schváliť aj česká strana. Môže sa tak stať aj o niekoľko rokov, lebo ide o megaprojekt nových aerolínií v hodnote takmer 380 miliónov eur.
Argentína Nórom povolila lety až do 153 miest, ktoré budú otvárať postupne. V plnej prevádzke by to znamenalo ročne 50 až 70 lietadiel a najmenej 18 miliónov cestujúcich.
Jednotka v Škandinávii
Norwegian Air Shuttle vznikol pred 23 rokmi a z malého regionálneho dopravcu sa za desaťročie vyvinul lowcost. Vlani s vyše 29 miliónmi prepravených cestujúcich už predbehol Scandinavian Airlines a stal sa škandinávskou jednotkou.
V Európe je po Ryanaire a easyJete tretím najväčším lowcostom, medzi všetkými európskymi dopravcami rýchle expandujúcou deviatkou. V roku 2012 si založil dcéru na medzikontinentálne lety zo Škandinávie i západnej Európy do Severnej Ameriky aj na ázijský Ďaleký východ. Postupne otvoril aj dcérske spoločnosti v Spojenom kráľovstve, Írsku a pred rokom založil aerolínie v Argentíne.
V súčasnosti majú dopravcovia v skupine Norwegianu 150 Boeingov 737-800, 737 MAX 787 i Dreamlinerov B 787 a objednaných je 250 ďalších lietadiel viacerých typov. V ostatnom celosvetovom hlasovaní, ktoré usporadúva britská agentúra Skytrax, milióny cestujúcich vyhlásili Norwegian Air Shuttle za druhý najlepší lowcost na svete a za jednotku medzi lowcostmi, ktoré majú aj diaľkové linky. V hodnotení podľa kvality služieb má tradične štyri hviezdičky, pričom päťhviezdičkových aerolínií je na celom svete iba desať.
Zdroj: Norwegian Air Shuttle
Prečo Argentína?
Trh leteckej dopravy v Argentíne označil 71-ročný Bjørn Kjos, bývalý nórsky vojenský stíhač, právnik, zakladateľ a väčšinový vlastník Norwegianu, za mimoriadne perspektívny s veľkou možnosťou rozvoja.
So súhlasom argentínskeho štátu prelomia Nóri pätnásťročný takmer monopol národného dopravcu Aerolineas Argentinas, pretože vidia, ako v druhej najväčšej juhoamerickej krajine so 44 miliónmi obyvateľov rýchle rastie dopyt po leteckej doprave.
Tá by mohla čiastočne nahradiť aj diaľkové vnútroštátne autobusové linky, jazdiace aj na vzdialenosti, na akých sa v Európe zvyčajne lieta. Najdlhšia - 15 500-kilometrová zahraničná linka povedie do Moskvy. Do Kyjeva bude mať dĺžku 14 800 a do austrálskeho Perthu 14 150 kilometrov.
Kým na obrovskú expanziu Norwegianu zareagovalo vlani 140 pilotov Ryanairu a zmenilo zamestnávateľa, analytici a leteckí publicisti sú v hodnotení tohto rozmachu opatrní. Český portál zdopravy.cz pochybuje, či sa do Prahy lietať z Buenos Aires bude, či nešlo iba o snahu získať od argentínskych úradov súhlas.
„Veľký počet trás pôsobí dojmom, že dopravca si pre istotu zažiadal o viac liniek, než chce v skutočnosti lietať,“ napísal. Ani denníku Financial Times sa taký rast nepáči a upozorňuje, keď iné aerolínie vlani na raste dopravy dobre zarábali, cena akcií Norwegianu klesla a dopravca údajne prerába.
Zdroj: Norwegian Air Shuttle